Uw mening telt, plaats hier uw reactie.

Naam * Email *
Onderwerp *
Inhoud *
De redactie behoudt zich het recht voor uw reactie te weigeren dan wel te redigeren of in te korten.
Beeld verficatie *
Voor het gebruiken van reCAPTCHA moet een API key worden ingegeven, van
https://www.google.com/recaptcha/admin/create
 
 

Joris Welles: Dossier VrijstellingOldtimer

Ik heb zojuist voor het eerste het hele 39 pagina's tellend dossier gelezen dat is opgesteld na het uitvoeren van het onderzoek onder oldtimerbezitters. Ik wil bij dezen graag zeggen dat ik diep onder de indruk ben van de verzamelde gegevens (met dank aan de respons van de oldtimerbezitters), de analyse van de gegevens en de conclusies die jullie daaruit hebben getrokken (hoe schokkend deze ook zijn!!).

 

Mijn welgemeende complimenten, echt waar!

10/01/16

Ben de Belazerde: Uitspraak rechtszaak Groningen

Ik snap niet waarom een rechtbank nu nog een keer zes weken nodig heeft om tot een uitspraak te komen. Ondertussen wordt de aangerichte schade steeds groter. Is dit sabotage van de rechtsgang? Of moeten ze langer nadenken dit grote onrecht toch nog gerechtvaardigd kan worden. Om iets wat krom is toch weer recht te praten? Wat doen ze in die zes weken? Of is dit om het belastingplan eerst door de 1e kamer te krijgen en de uitspraak daar op aan te passen? Om te kotsen is het!

15/12/15

G-Klasse: gezond

Beste Wim..

Het is maar in welk perspectief je het bekijkt… in vergelijk met een hoop grote wereld problemen is drie maandjes niet mogen rijden geen ramp. Lastiger wordt het als je je nette diesel 15 jaar moet laten uitrusten.. dan heb je het niet over een nieuw “seizoen” maar over een nieuw decennium…

Los van de nieuwe opgelegde verplichtingen en teloorgang van de geliefde regeling. Ben je kennelijk definitief vogelvrij verklaard en moet je het maar doen met de wind die blaast door de creatieve regelgeving gebaseerd op sentiment.

Droevige aanpassingen omwille ‘doelredenering”

Ik hoop dat iedere nagenoeg uitgestorven dier/planten soort spoedig terugkeert tot onze landgrenzen. De lucht dermate rein wordt dat NL als kuuroord te boek komt te staan.

 

05/08/15

Wim: Echte liefhebber

Dag,

Een kleine kanttekening voor de mensen die zich erg druk maken om het kwarttarief.

Houdt een 'echte' liefhebber zijn grote liefde niet uit de pekel en de regen die in de wintermaanden toch echt meer voorkomt dan in de zomer? Is het echt zo erg je 'hobby' 3 maanden stil te leggen? Sleutelen/poetsen/verzorgen kan altijd, alleen rijden niet en de liefde gaat verder dan het rijden, lijkt me. Een voetballer heeft in de winter en in de zomer ook een tijdje rust om uit te kijken naar het nieuwe seizoen!

Groet,

Wim

 

25/06/15

Fred: Europees hof

Geachte,

Naar het er nu laat aanzien gaan alle rechtzaken op hetzelfde uitlopen en verschuilt men zich achter het beleid van de minister. (wat bij zoveel dingen gebeurd)

Wordt het niet eens tijd dat we ons gaan bezinnen om het bij het Europese Hof neer te leggen. Alle landen zijn één, dus dan toch ook voor de oldtimer regeling. In de meeste Europese landen geld een leeftijd van 30 jaar of ouder. Misschien dat dat meer soellaas brengt dan hier in Nederland te procederen.

"Keep up the good work"

MvG

11/06/15

hans heemskerk: stilte

ik vind het toch wel akelig stil worden nu, wat zijn de verder plannen....

Antwoord redactie: Voor de laatste info en updates verwijs ik u graag door naar onze nieuwsbrief, mocht u deze onverwachts niet (meer) hebben dan kunt u deze teruglezen op onze website.

Ik kan u in ieder geval verzekeren dat we achter de schermen niet stil zitten...



03/06/15

J.C.Bloemers: rechtsgelijkheid/discriminatie

In Utrecht en Rotterdam worden maatregelen van kracht waarbij autos die voor de motor rijtuigen belasting volbetalend zijn op grond van de datum van eerste toelating het gebruik van de openbare weg op verbeurte van een boete wordt ontzegd.

Naar mijn oordeel is deze maatregel in strijd met alle beginselen van redelijk bestuur.

[Je moet wel betalen maar mag er niet in,dan wel gebruik van maken.]

Met vriendelijke groet,

J.C.Bloemers

30/04/15

Ben de Belazerde: proefproces Mercedes 240 D

Na deze vier proefprocedures hebben we dan enkel nog de vijfde te gaan van Bart van Kouwenhoven met zijn Mercedes 240 Diesel uit 1982. Die zaak komt voor bij de rechtbank Noord-Nederland en de behandeling laat nog even op zich wachten. Dat komt door de zeer drukke planning van deze rechtbank!!!

Wordt er dan ook op gehamert dat de definitie van een oldtimer in het Europees parlement is vastgesteld op 30 jaar i.p.v. de zotte 40 jaar voor diesels en LPG auto's?!

Als er één groep gediscrimineerd wordt zijn het de hobby matige dieselrijders! Zij kunnen niet iets uitbouwen om toch in aanmerking te komen voor de overgangs regeling maar zijn gedoemd het volle pond te gaan betalen! Ik heb vandaag eens een rit gemaakt van een kleine 300 kilometer en was de enige Mercedes W123 rijder! Het lijkt wel of ze allemaal op de sloop zijn beland of ergens in een schuur staan te verstoffen! Dat doel hebben ze bereikt! Ik val er zelfs mee op nu! De mensen kijken met afgunst naar zo'n mooie smetteloze 240 Diesel! Meneer Wiebus kan hier mooie sier mee maken, hij wil de autobelastingen (lees eerlijke diefstal) vereenvoudigen en dit is z'n kans! Alle auto's naar 30 jaar en natuurlijk belastingvrij!

29/04/15

Patrick: Vol verwachting klopt ons hart. . .

Ik ben benieuwd wat de uitspraak van de zaak om de '85-er BMW 535i op benzine' zal zijn. . . .
Krap aan 6 week verder maar goed hopen dat ze een beetje tempo er in houden in de rechtbankt.

Door een fout van de belastingdienst geen €121,- ( wat trouwens meer is dan de afgesproken €120,-Undecided)
maar een kwarttarief moeten betalen van dik 250,- euro's terwijl de bewuste auto vleugel lam op een
garagebrug staat met de motor in tig onderdelen voor grote motorrevisie, (tjah als je toch niet mag rijden dan toch maar iets nuttigs er mee doen Wink)

Het is te belachelijk voor worden deze hele belastingzwendel van de overheid, hopen dat ze daar nu ook achter komen in de rechtbanken. . . .

Ik als oldtimerliefhebber ben enorm blij met mensen die zich actief inzetten voor de behoud van dit rijdend cultureel erfgoed.

Goed bezig, en succes ermee!

10/04/15

jesper: een goede zaak

Ik ben blij om te zien dat er mensen zijn die dit op pakken.

De verwijdering van al die gas tanken is slecht voor ons milieu .En de kleine zelfstandige ondernemers die zich hebben gespecialiseerd in Young/oldtimers tekenen één voor één hun faillissement. Een oldtimer rijden heeft meer te maken met liefde en geld besparing is het sowieso niet!

Mijn steun heb je!

28/02/15

Pijl: Overbelasting

De PvdA, Marieke van Duin nr 2 op de lijst van Provinciale Staten, roert zich ineens weer over de luchtkwaliteit in Noord-Holland. Het is de zoveelste flauwekul die mij deze reactie ontlokte op de site van DICHTBIJ.NL

Het schijnt dat de luchtkwaliteit er niet beter op is geworden sinds onze politic in Den Haag het nodig vonden om voor de zoveelste keer regels te veranderen. Zogenaamd voor het milieu, notabene. Er waren nogal wat mensen die, in verband met de lage vaste kosten, voor een oldtimer hadden gekozen. Ondanks die weinige kilometers per jaar was een oldtimer op LPG een prima keuze. Nu zijn al die oldtimerbezitters gedwongen de LPG installatie uit te bouwen omdat 1 of zelfs 2 modale netto maandinkomens per jaar te gek is voor een paar duizend kilometer...

Deze overheid is zoals gewoonlijk het grote probleem in dit land

12/02/15

G-klasse: einde in zicht

Gelukkig heeft februari (dit jaar) maar 28 dagen…. Eerste 3 maanden voor straf geen hobby mogen uitoefenen zijn dan voorbij, tenminste, voor de vrinden die gebruik konden maken van de overgangsregeling…..

3 maanden straf…. Das 3 keer zo lang als een gemiddelde (taak)straf in Nederland voor een (zwaar) misdrijf….

Ik ben blij dat de stichting, doormiddel van donateurs en sponsoren,  zijn uiterste best doet om de rechtszaken zo oprecht mogelijk in te steken en dit onrecht te bestrijden.

Ondanks mijn beperkte goede ervaringen voor Nederland vanuit de Europees parlement, zou het nu mogelijk eindelijk een keer iets in het voordeel van de liefhebbers van oudere bolides in het verschiet zijn…

Hopelijk heeft de politiek dit jaar “goede” voornemens, en zien ze de absurditeit van hun beleid in.

Antwoord: Dank voor uw steun, wij strijden voort en laten het er zeker niet bij zitten!

08/02/15

Ben de Belazerde: Definitie Oldtimer EU

Overgenomen uit de onschatbare klassiekervan 1 januari 2015! Volgens Herman Steenman van de Fehac is er via het Europees parlement een nieuwe definitie van historisch voertuig aangenomen! Kernpunt is dat het voertuig ouder dan 30 jaar moet zijn en niet substantieel afwijkend van de originele specificaties!  Zo kan de Nederlandse roverheid met deze definitie aan de hand bewerkt worden om ook deze regel aan te gaan houden. Altijd handig bij de discussie over de grens van de MRB vrijstelling!

26/01/15

Pijl: Overbelasting

Het overheidsbeleid voor wat betreft de auto en alles dat met auto's te maken heeft is illustratief voor het, inmiddels, krampachtige leven in Nederland. Er is geen ander land op de wereld waar alles op autogebied zo gecompliceerd, en duur, is als in Nederland. Er is geen touw meer vast te knopen aan alle flauwekul die verzonnen wordt en ook nog eens continue veranderd wordt. De idioterie van kilometerstaten, de BPM, de eindeloze reeks onnavolgbare bijtellingstarieven en nu alle flauwekul met het alsnog belasten van de oldtimer maken het autorijden en autobezit tot een ingewikkelde ellende. Er bestaat nog steed veel onduidelijkheid over die houderschapsbelasting op oldtimers. Heb je de moed om de belastingdienst te bellen voor informatie kom je van een koude kermis thuis omdat de sukkels er daar zelf ook al niets van snappen. Autorijden is een krampachtige aangelegenheid geworden. De verwarring voor wat betreft de maximumsnelheid is te droevig voor woorden. Het is al riskant een gesprek te voeren met je passagier om dat de kans groot is dat je de zoveelste maximumsnelheidsverandering over het hoofd ziet en een vette boete kunt verwachten. Zelfs het autobezit is een hachelijke aangelegenheid. Moeten betalen voor het niet rijden en dat ieder jaar opnieuw is een vorm van afpersing waar de maffia nog van kan leren. Ook de terreur van de gemeenten met hun "parkeerbeheer" heeft allemaal nog maar weinig te maken met daadwerkelijk parkeerbeheer maar alles met die honderden miljoenen euro per jaar. Tegenwoordig éen van de belangrijkste inkomstenbronnen van gemeenten. In Den Haag leuteren ze  maar wat  graag over over "de gebruiker betaalt" maar dat schijnen diezelfde incapabele bestuurders maar niet naar de praktijk te kunnen vertalen. Uiteindelijk komt het er op neer dat onze incompetente politici niet in staat zijn een simpel, effectief en vooral rechtvaardig wegenbelastingsysteem te verzinnen. Dan zouden we al deze flauwekul niet hebben. Een andere reden is dat onze politici helemaal niet geinteresseerd zijn om de weggebruiker naar gebruik te laten betalen omdat ze op de huidige manier veel meer geld binnenharkt. Dit land zou gebaat zou met de verplichting van de politiek om belastingen alleen uit te mogen geven aan dat waarvoor het geheven wordt maar dat is helaas een droom. 

 

 

18/01/15

Kees: De tegenstrijdigheid

Er wordt door de regering vanuit gegaan dat een oldtimer op LPG veel rijdt en daarom de volle mep MRB mag betalen, zoals ik. Maar voor de APK mag mijn auto sinds zijn 30e om het jaar de keuring overslaan omdat er blijkbaar toch niet veel met een oldtimer gereden wordt en deze auto's gekoesterd worden en dus goed onderhouden. Wat trouwens veel geld kost en werkgelegenheid opleverd. Ben ik nou zo dom dat ik het niet meer snap?

11/01/15

Toni: Auto

Ik ben blij dat vrijstelling oldtimer nog doorgaat met de zaak. Ik ben zelf een oldtimer en autoliefhebber. De bpm en mrb heeft de auto al immens duur gemaakt, vooral als je het vergelijkt met de States of omliggende landen. Voor veel mensen is een Oldtimer nog de  enige mogelijkheid om van het autorijden als hobby te genieten.

Vriendelijke groet en ik wens iedereen de vrijheid en geluk om van het autorijden te blijven genieten.

09/01/15

Ben de Belazerde: Marktplaats

Oldtimers

Nederland houdt van oldtimers. Het aandeel van auto's ouder dan 25 jaar is in ons land relatief hoog. Er is dan ook een ruime keuze aan klassiekers te koop. De wetten zijn recent iets minder vriendelijk geworden voor de liefhebber van oude auto's. Daarom zijn de prijzen wat gezakt.

Dit is de tekst uit marktplaats!
De prijzen zijn wat gezakt? Meer dan de helft is eraf! Kunnen we deze schade ook claimen bij de (r)overheid?

08/01/15

E. Drijver: 2015

Bij dezen wil ik iedereen, en vooral de crew van Stichting Autobelangen, een heel gelukkig 2015 toewensen, en dat de rechtszaken hun vruchten zullen afwerpen, en wij weer op een betaalbare manier af en toe kunnen gebruikmaken van onze oldtimers.

Antwoord redactie: Insgelijks, ook voor u (en alle andere oldtimerliefhebbers) de beste wensen voor 2015! 

03/01/15

Alexander: Proefprocessen

Allereerst een MRB-vrij 2015 voor alle 25+ voertuigen! Succes met de proefprocessen, ik hoop van harte dat deze zullen resulteren in belangvrijstelling met terugwerkende kracht.Cool

03/01/15

F. Kelch: Rechtzaak

Dat het in Nederland eenvoudig blijkt te zijn om een verkregen recht en belofte (Voor dit voertuig bent u geen wegenbelasting verschuldigd) van de overheid te niet te doen zonder een overgangsregeling, geeft aan dat de regering maling heeft aan het grondrecht.

M.i.z. mag van een (EU)-burger niet zomaar zijn verkregen recht worden afgenomen.

Deze schending heeft mijn vertrouwen in deze regering ernstig geschaad.

16/12/14

G-klasse: 5

leuk om een gezicht en verhaal te zien achter de 5 rechtzaken.

los van het feit dat ze zorgvuldig geselecteerd zijn, zijn ze toch een goede afspiegeling van de gemiddelde oldtimer (liefhebber) bezitter.

 

 

15/12/14

gerrits: oldtimerbelasting

Hallo

Bij deze de volgende vraag
ik ga van af 2015 niet mee doen aan de oldtimer regeling zo moet ik dan jan feb maart belasting betalen

nu wil ik in maart de oldtimer verkopen ( overschrijven naar mijn vrouws naam )

volgens de belasting dienst kan bij verkoop de volgende eigenaar weer aanspraak maken op de oldtimer regeling

iemand hier een mening over ??

groetjes

F gerrits

Antwoord redactie: De kwarttarief is een eenmalig bedrag (voor 2015 is dit gesteld op € 121,-) per jaar, bij een eventuele verkoop kan de nieuwe eigenaar aanspraak maken hierop.

11/12/14

Anoniem: Rechtzaak

Sorry, vind het wel zo ongelofelijk dom van die man uit Limburg, dat tie in ze eentje een rechtzaak gaat voeren, terwijl er een complete stichting incl, advocatenkantoor al zo'n 2 jaar onvermoeibaar zich inzet, en ook nog hulp aanbiedt. En dan gewoon negeren, dan ben je echt strond eigenwijs! Net of tie nu lekker wat bereikt heeft... Ben bang dat deze uitspraaak nadelige gevolgen heeft voor de uitspraak van deze geweldige stichting, kan ik zo kwaad om worden, je gooit eigen glazen in!!!

Maar gelukkig laten ze zich bij vrijstellingoltimer niet "zomaar" uit het veld slaan, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn.

Bij deze wil ik Wouter en z'n mannen bedanken voor al het werk achter (en voor) de schermen, ik kan maar een ding zeggen, ga door, ga door, ga door!!!

Ontzettend dank!!!

De zoveelste donatie is reeds gedaan

Antwoord redactie: Hartelijk dank voor uw steun en toevertrouwen!

10/12/14

Soner: overgangsregeling

Helaas kom ik ook in aanmerking met m'n oldtimer uit '87 BMW 520 i benzine , ik rij er dagelijks mee naar m'n werk is mijn alle dagelijkse auto. Drie maanden er niet mee rijden vindt ik ok maar dat je niet voor je je deur mag geparkeerd staan vindt ik echt belachelijk, ik heb geen garage of een privé terrein. Garage boxen vragen ze veel geld voor en stallen van een auto kost ook veel geld, echt belachelijk ze vergelijken m'n auto met een caravan ! Mensen met een privé terrein of een stallers bedrijf zijn zeker in hun voordeel !! Mvg soner

07/12/14

edwin harmsen: 120€ regeling

ik heb de mrb van de MB voor volgend jaar ontvangen de regeling tot een max van 120€ maar wat blijkt tot mijn verbazing

ik moet nu 121€ betalen als het zo door gaat blijf het niet 120€ wat nu  we worden weer bedrogen ook is het maar 1€   m.v.g

06/12/14

Piet Jeep CJ7: bijdrage

ik heb nu voor de 3de keer een donatie gedaan omdat ik vind dat we in ons recht staan en daarom door moeten gaan tot we ons recht hebben.

dat de regering niet wil zien dat, er een heleboel banen vervallen zijn, dat er minder brandstof verkocht word, en dat het merendeel de auto schorst of verkocht heeft omdat ze het niet kunnen betalen. (dit alles heeft de regering meer gekost dan opgebracht)

dit is geen leuke hobby meer.Wouter en zijn team, prof. mr. Barkhuysen ga zo door.

m.v.g. Piet

Antwoord redactie: Hartelijk dank voor uw steun!!

06/12/14

Martin: bijdrage

Heren en wellicht dames,

tweede donatie is gedaan ik heb er nog graag 50 euro voor over om hopelijk gerechtigheid te krijgen.

Spaarpot op de kop....Dank voor al het werk tot dusver m. vr. grt,

Antwoord redactie: Hartelijk dank voor uw steun!!

24/11/14

Rob: stilte voor de storm

heerlijk die stilte.

vooral dat we weten dat jullie je stinkende best doen.

dus mensen heb gedult,de tegen partij is niet een van de makelijkste.

en heeft veel dubbele bodems.

zet hem op mannen.

veel succes.

1000 maal dank.(ongeacht het resultaat )

21/11/14

G-klasse: overgangsregeling 3 maanden hobby pauze plek

iedereen een plekje gevonden voor de komende 3 maanden?

20/11/14

Dolf: T5

Ik zag bij pownews op 19 november een reportage over het omkeuren van 4 wiel aangedreven voertuigen naar een T5 (tractor) voertuig, waardoor je ook geen wegenbelasting ....... meer hoeft te betalen.

Wat is hiervan juist?

Antwoord redactie: Dat is juist, een personenauto kan je momenteel ''ombouwen'' tot een landbouwvoertuig. Brengt de nodige voor- en nadelen teweeg maar het is wettelijk (nog) toegestaan.

20/11/14

G-klasse: duurt lang

wachten duurt lang :-((

Antwoord redactie: Begrijpelijk, geduld is een schone zaak. Achter de schermen zit VrijstellingOldtimer in ieder geval niet stil... ;-)

05/11/14

Marron: wegenbelasting

Laughing

ola,

heb eindelijk mijn camper gevonden, welis waar een opknappertje van 1981 vw , maar toppie geworden.

Kreeg ik in de eerste instantie een rekening van de belasting van een gewone auto.Nou dat was schrikken hoor.kunnen ze daar niet lezen of zijn ze gewoon ......

vraag moet ik de camper als ik hem niet schors gewoon elke maand ,,teveel,, wegenbelasting betalen ?

blijf het een schandaal vinden 25 jaar is 25 jaar klaar!!

Deze auto heeft al genoeg opgeleverd net als de rest.

 

 

23/10/14

Jako: rijden in de 3 maanden van de kwartregeling

Dag,

Misschien een tip voor andere oldtimerbezitters en een alternatief voor het stallen.

Dit in afwachting van de hopelijk positieve uitslag van de rechtzaak:

Ik rij een bmw 520I, E28, 1986, op benzine in de kwartregeling. Op 1 december schrijf ik de auto over op naam van mijn vrouw. Daarna betaal ik helaas de volle mep belasting over de maanden december, januari en februari, ongeveer €150. Daarna schrijf ik de auto weer over op mijn naam en ga voor de rest van het jaar weer in de kwartregeling. Ik heb dit telefonisch gecontroleerd bij de (wegen)belastingdienst en dit was geen probleem.

Voordeel: ik hoef de auto niet te stallen, hoef niet ander vervoer te regelen, niet de rompslomp met verzekering opzeggen en de apk mislopen.

Nadeel, Kosten 2 keer €9,70 om de ten naamstelling te wijzigen, en weer de overbelasting voor een of twee overheidsdiensten om een volkomen overbodige, nutteloze regeling te handhaven.

Daarnaast rij ik een 2cv uit 1986 waar ik de gewone belasting voor betaal, ik heb nog een bmw 520I op gas helaas (moeten) schorsen, en ben bezig met nog een 2cv body-off te restaureren, die ook geschrst is.

Groeten,

Jako.

Antwoord redactie: Beste Jako, waarschijnlijk was de desbetreffende persoon niet/onjuist geinformeerd, dit is helaas niet mogelijk wanneer er gebruik wordt gemaakt van de overgangsregeling.

21/10/14

warmerdam: helaas auto verkocht

Surprised

21/10/14

Glenn: Dodge D200 1976 LPG

Ik ben student en heb een ''hobby'' auto om in het weekend al de studiestres achter me te laten, nouja dat was de bedoeling. Maar dat kan niet als je 160 euro per maand wegenbelasting moet betalen. En dan straks ook nog de studiefinanciering afschaffen! 

ik weet dat ik 1,5 jaar moet wachten maar ik vind het ook ***** voor de andere oldtimer bezitters.

Glenn

P.S. niet stelen de overheid duldt geen concurrentie.

16/10/14

Mart: Vis akte

Vaarbelasting hoort net zo thuis in deze discussie als bv een visakte, of een kantklosvergunning. Laten we vooral niet afdwalen dat doet de overheid al genoegd.

04/10/14

Han: Nieuws(brief)

Nu zit ik al geruime tijd te wachten op enig nieuws over de voortgang m.b.t. de rechtszaak tegen de staat. In de laatste nieuwsbrieven wordt er gezocht naar kandidaten voor proefprocessen tegen de belastingdienst. Graag word ik wat verder ingelicht over termijnen en opties bij een positieve en ook bij een negatieve uitkomst. Ik snap dat jullie de tegenpartij niet in de kaart willen spelen, maar het moet jullie toch lukken om mij enige informatie te verstrekken.

Antwoord redactie: Momenteel zijn we nog steeds hard op zoek naar de laatste proefpersoon. Vanzelfsprekend proberen wij u en alle andere liefhebbers zo goed mogelijk op de hoogte te houden van deze strijd, volg onze nieuwsbrieven voor de laatste nieuwtjes.

30/09/14

G-klasse: APK

Mijn oldtimer is weer APK gekeurd. Kan weer heeeel de dag rondjes rijden.

25/09/14

martin: oldtimers

Beste,

Ik weet niet hoevel inspraak jullie hebben hierinmaar ik snap niet dat ze zo moeilijk blijven doen over de problemen over de oldtimer.

Het antwoord is simpel maar moet door iemand aan het licht gebracht worden.

Alle auto's voor dagelijks gebruik moeten gewoon belasting betalen. Echter heb je een oldtimer een hobby auto dan wil je hiermee niet dagelijsk de weg op maar op een zaterdag og zondag lekker toeren.

Een rittenkaart zou de oplossing zijn in dit verhaal. die kan je dan aanschaffen ook dan betaal je dus om te mogen rijden met je oldtimer.

Daarbij zou een bepaalde kleur wijziging kunnen plaatsvinden van het kenteken om deze auto's te laten opvallen zodat er de controle ook duidelijk is. Daarbij kunnen ze weer sancties leggen.

 

Ik denk dat met deze regeling de meerderheid blij is. De hobbiest kan blijven bestaan en de regering krijgt zijn belasting centjes.

En na 40 jaar zijn ze volledig belasting vrij moet dan wel gehandhaafd blijven.

Zo dat ben ik kwijt.

24/09/14

Gerald: Vaarbelasting ?

Of er vaarbelasting moet komen staat natuurlijk los van de volkomen terechte beslissing dat er mrb moet worden betaald op oldtimers. Wat erg opvalt is dat diegenen die grof misbruik hebben gemaakt nu het hardste klagen. Het schandalige misbruik van een groep mensen heeft voor gezorgd dat veel anderen de klos zijn. Het is volkomen terecht dat de profiteurs op lpg en diesel,de,volle,mep moeten betalen. Nu nog de groep van 40 jaar en ouder die nog op diesel en lpg rijden aanpakken en ook daar de 3 maanden beperking opleggen en alleen de echte hobby gebruikers blijven over. 

24/09/14

ronnie: vaarbelasting

Als de minister geld tekort komt, dan snap ik niet waarom hij niet eens gaat kijken naar de pleziervaart, want dan zou hij maar eens vaarbelasting in het leven moeten roepen, want ik zie niet zitten waarom ik als automobilist, mee moet betalen aan het aanleggen en onderhoud vdd vaarwegen. Daarnaast zouden alle gemotoriseerde vaartuigen ook maar eens aan een jaarlijkse apk keuring onderworpen moeten worden, want diens motoren zijn alles behalve schoon te noemen, dus roetmeting, en afkeuren als die de norm niet halen. Daarnaast is het overgrote deel vd bootjesbezitters bovenmodaal verdieners, dus laat die rijke lui maar eens zelf het onderhoud en de aanleg van vaarwegen betalen! En dan nog zware boetes zetten op het illegaal ledigen van toiletten op het oppervlaktewater, want dat schijnt scheer en inslag te zijn, en dat vind ik gewoon te smerig voor woorden, en dat kan imo niet hard genoeg bestraft worden. Dus het geld ligt niet alleen op straat, maar ook op het water, dus vis daar maar eens meneer Weekers!

10/09/14

ronnie: 3 maanden regeling voor ook lpg en diesel

Als de regering nou eens een beetje water bij de wijn zou doen, door alle oldtimers onder de 3 maanden regeling te laten vallen, dus ook de diesel en lpg rijders, dan denk ik dat het overgrote deel vd oldtimerbezitters daar mee prima zouden kunnen leven. De diesel en lpg rijders zouden dan zelfs het dubbele willen betalen dan de 160 euro die voor de benzinerijders geld, en dan zouden alle partijen tevreden kunnen zijn, want dan zijn de oldtimerbezitters blij, en komt er weer geld in het laatje vd regering en dan meer dan die schamele 35 miljoen. Daarnaast kennen ze in Duitsland een regeling die oldtimers van een achteraf ingebouwde roetfilter of katalysator voorziet, en daarmee voordelig kunnen blijven rijden, dus het milieu hoeft geen smoes te zijn om de oldtimer zo hard aan te pakken! Dan word er nog gezegd dat er oldtimers vanuit het buitenland worden geïmporteerd,die hier geen wegenbelasting hebben betaald, maar we leven voortaan in de EU, en dan mag je imo niet meer kijken in welk land wegenbelasting is betaald. Bovendien worden er ook autos geëxporteerd, dus voor elke auto die weg gaat, moet het mogelijk zijn om er ook een te importeren, en dus ook wegenbelastingvrije auto's!

08/09/14

Henri: oldtimertaks

Doordat veel liefhebbers hun dieselbenz hebben verkocht levert de oldtimertaks inderdaad minder op. Wat in het bericht niet wordt medegedeeld is dat deze liefhebbers nu gewoon een auto hebben aangeschaft (benzine) waarover ze wél mrb betalen. Dus de overheid heeft haar begrote inkomsten mijns inziens wel binnengekregen... 

05/09/14

Evert: Belastingwijziging ?

Jahoor, word je wakker, en zet je de tv aan voor het nieuws van wnl en teletekst, en wat zie je als een van de eerste dingen ? Dieselaccijns volgend jaar net zo hoog. (De pomphouders in de grensstreek mogen wel failliet gaan, interesserd de Negering helemaal NIETS) en de houderschap- belasting "op de schop" (lees: NOG duurder) Hoe kun je in nl (dat schrijven we niet meer met hoofdletters!) de MRB nog verder verhogen ???? Nu kost een MB 407D al meer dan 200 euro per maand; wat wil die roversbende in den haag dan nu daarvoor hebben ? 1000 euro per maand ?? Interessant: Trouwfeestje, moet wat muziek bij (mijn vakgebied) moet ik voor 1 avondje muziekverzorgen waarschijnlijk alles met elkaar c.a. 1000 euro vragen ? Neen, je pakt niet even een kistje met luidsprekers: Je moet een ontwerp maken, van hoe je de muziekvraag het beste kunt beantwoorden, alles bij elkaar pakken en in de auto pakken (als je die nog hebt) opbouwen, en 's nachts ook weer uitpakken en ordentelijk in de rekken plaatsen. Al met al 3 dagen werk. Een beetje afgedwaald. Waarom het ging: De helft van het de te ontvangen vergoeding gaat naar de autobelasting. Het lijkt intussen goedkoper om met een taxi naar een autoverhuurbedrijf te rijden, om voor 1 dag een auto te huren, en dit door te berekenen, dan een eigen voertuig op de weg te hebben. Emigreren ? JA GRAAG ! Ik spreek Duits, Engels en nederlands, dus, wie gaat er mee ? Groeten, Evert

04/09/14

Fransje Weekers: dagelijksvervoer

geachte heer Bart Kooijmans, (naar aanleiding uw bericht 10-08-2014) ik heb de overtuiging dat u uw bus louter heeft aangeschaft om dagelijks rondje te rijden. En u geen liefhebber bent. en met uw eventueel, maar terechte, 900 euro per maand schiet het tenminste op richting de 120 miljoen die ik heb beloofd aan Nederland..... afspraak is geen afspraak dat beloof ik u in naam van de ko....

01/09/14

H v Neerven: Minder diesel en lpg verkoop

Vandaag in het nieuws dat er dit jaar waarschijnlijk ruim 7% minder diesel en ruim 20% minder LPG verkocht wordt. Volgens de Bovag komt dit door de accijns verhoging begin dit jaar. Heeft nu niemand in de gaten dat dit grotendeels komt doordat de belastingvrijstelling begin dit jaar is ingevoerd en velen de diesel auto geschorst of opgeruimd hebben? Ook zijn vele LPG tanks verwijderd en LPG voertuigen geschorst of opgeruimd. Nergens heb ik gelezen dat dit mede de oorzaak is van de terugloop van LPG en diesel verkoop. Worden we door de media cq Bovag voor de gek gehouden of zit ik ernaast? Ik denk dat het eerste het geval is.

26/08/14

Eduard Pijl: naheffing

Deze belastingdienst is het voorbeeld van een amateuristische club die veel overeenmkomst vertoont met een sociale werkplaats. Maanden na het betalen van 120 euro voor diverse oldtimers krijg ik een betalingsbevestiging. Dat is nog maar éen ding. Diezelfde sociale werkplaats achtervolgt ook mijn buitenlandse vrienden die tot in Singapore lastiggevallen worden met een naheffingsaanslag voor hun gestalde en geschorste auto. Er wordt rustig beweerd dat "het voertuig op de straat in Den Haag gezien". Dat is 100 procent onmogelijk en er kan maar éen reden zijn en dat is dat er een zelfde auto rondrijdt met valse kentekenplaten. Helaas is het zoals veel in dit nare land dat het omgekeerde bewijslast is. Niet die belastingdienst moet aantonen dat het inderdaad deze auto van mijn kennissen is. Zij moeten aantonen dat het niet hun auto was die gezien is. Naar nu blijkt (angstvallig geheim gehouden door de belastingdienst)was het de politie met een scanauto die niet de moeite hebben genomen om het éen en ander te controleren. Iedere originele, echte, kentekenplaat heeft een GAK nummer. Kennelijk is het de politie teveel om op dit systeem (door andere ambtenaren klaarblijkelijk voor niets verzonnen) te controleren. Aangifte van valse verklaring door de belastingdienst heeft het gehele justititeapparaat in de war geschud en het beste dat ze konden verzinnen was dat de machtiging die mijn kennissen hadden verstrekt niet goed genoeg was om het ministerie te vervolgen. Nu mocht ik deze week weer een naheffingsaanslag ontvangen voor een auto waarvoor automatisch geincasseerd wordt. De incasso is niet gelukt en het eerste dat ik ontvang is een naheffingsaanslag met een boete. Leuker kunnen we het niet maken. wel asocialer. We leven in een land met een overheid die zich steeds asocialer gaat gedragen.

17/08/14

Marc: MRB

Voor diegene die het niet helemaal snappen!

We betalen al belasting die ruim verwerkt zit in de brandstofprijs(kijk naar de landen om ons heen)

Dus rij je veel dan betaal je meer en andersom natuurlijk! Heel logies.

Dus we betalen eigenlijk 2x belasting voor het gebruik van de auto! En dan heb ik het niet over het kwartje van KOK.

Voor diegene die het dus onzin vinden dat oldtimers vrijgesteld worden? Je betaald zelf dus liever 2x voor het zelfde???

Het probleem zit in het GAT in de hand van DenHaag! Dus pakken ze de auto/drank en tabak gebruikers maar om hun gat te vullen onder vage redeneringen en fictieve berekeningen. Bah.  

In het leger noem je zulke draaikonten gewoon Maten-naaiers.

 

15/08/14

Bart Kooijmans: verbouwde autobus tot camper

We hebben sinds 6 jaar een autobus Mercedes O303(oude touringcar, 9 mtr lang,kleintje) aangeschaft. Deze hebben we geheel verbouwd tot camper. Deze is nog steeds niet helemaal klaar, we doen iedere keer wat omdat we hiervoor sparen, investering tot nu toe is: €21000,00 met aanschaf erbij. Vorig jaar was de belasting gratis. Na veel informeren, was het onzeker wat wij moesten betalen. Niemand bij de belastingdienst kon ons zeggen hoeveel wij moesten gaan betalen. Hij stond namelijk als personenauto op kenteken nadat we hem als camper hebben laten keuren. Wel vreemd met een gewicht van 8500 kg. Nu blijkt na schorsing opnieuw aangemeld te zijn, dat we €900,00 per maand moeten gaan betalen. We hebben hem meteen weer geschorst. We gaan met de camper altijd naar het buitenland en moeten dus voor de heen/terug reis voor het stukje Nederland in en uit (wonen 30 km vanaf de Duitse grens)€900,00 per maand betalen. Voor een modale hardwerkende particuliere zelfbouwer is dit niet op te brengen. Hadden we dit geweten dan hadden we dit nooit gedaan. We kunnen geen €900,00 per maand ophoesten voor 1 maal een vakantie van 4 weken per jaar. Verkopen van de bus wordt ook moeilijk, wie wil hem nog hebben?

10/08/14

Sjoerd: steunbetuiging

Mijn T3 van '85 staat nog steeds geschorst , nu alweer voor het 3e jaar, dit ivm met een totale restauratie, die inderdaad begon als belasting vrij voertuig..... dmv het belastingvrij rijden was de restauratie, zeg maar geoorloofd voor een oude auto...... Nu wordt de auto wel afgemaakt , ook indien de wegenbalsting blijft zoals ie is, ik maak er ook geen camper van omdat ik denk dat deze groep de volgende $-kans is voor de regering, Tevens denk ik dat wanneer de regering er achter komt dat de nieuwe regeling niet opbrengt wat berekend is , men zo de regels weer veranderd, bv europees naar 30 jaar.Nederland is nu eenmaal van de regels en uitzonderingen en in het oldtimerland vooral van regel op regel..

Veel succes toegewenst

Sjoerd

03/08/14