Uw mening telt, plaats hier uw reactie.

Naam * Email *
Onderwerp *
Inhoud *
De redactie behoudt zich het recht voor uw reactie te weigeren dan wel te redigeren of in te korten.
Beeld verficatie * Captcha AfbeeldingAfbeelding opnieuw laden
 
 

bastiaan de bruijn: oltimer regeling

Beste mensen,

Ik heb zelf al bijna 10 jaar mijn landrover 109 diesel en heb er veel tijd en geld in gestoken om hem op de weg te houden. Ik ben geen daily driver en gebruik de auto puur hobby matig. Ik zou het dan ook heel erg vinden als ik met mijn hobby moet stoppen omdat de regering geld nodig heeft.  Ik heb er geen probleem mee als er een overgangs regeling komt zoals bij de benzine auto's, maar om weer de volledige wegen belasting te betalen voor een auto die nog geen 10,000 km in het jaar rijd vind ik het een onrechtvaardige regeling. Als de eisen van de regering zijn dat de auto in december,  januari en februari geschorst is vind ik dat nog op te brengen.

vriendelijke groet,

Bastiaan

 

09/06/13

Victor Remmers: Dubbellucht kampeerauto

Als eigenaar van een Mercedes Benz 406D tot kampeerauto omgebouwde bus voel ik me langzamerhand redelijk bestolen worden door deze regering. Ik heb in de afgelopen jaren deze  bus opgeknapt en in de technisch best mogelijke staat gehouden ten koste van 8 à 10k Euro. Allemaal in de economie gepompt zoals de regering dat graag ziet. Als beloning mag ik dadelijk eerst eens bijna 3 jaar weer MBR betalen (bus wordt in 2016 40 jaar) voor een dieselbus van ruim 3 ton gewicht. En dat terwijl ik in nederland hooguit een paar honderd km rijdt, de rest is vakantie in het buitenland. Hier is geen investeringsplan voor te schrijven, dit mag niet juridisch haalbaar zijn! Ook dat er voor benzine wel een regeling is en voor diesel en LPG niet (toevallig de twee waar het mbr verschil het grootste is en de regeling het hardste nodig is....) ruikt naar grove rechtsongelijkheid. Hoezo één Europa  waar de oldtimer leeftijd 30 jaar en ouder is. Misschien tijd om te emigreren uit dit bekrompen gebeuren hier.....

Mvg,

Victor Remmers

09/06/13

theo tax: mrb

Dit lijkt wel weer iets van kosten omhoog [mrb moeten gaan betalen] en service omlaag [minder rijden en minder vrijheid om zelf te kunnen bepalen wanneer je wilt rijden].

Succes in de strijd hiertegen.

07/06/13

c.p.plansoen: vrijstelling oldtimers

hallo,

Ik heb een 280coupe (mercedes)van 1970, lpg, deze is dus geheel belastingvrij heb ik begrepen, van een overleden broer heb ik nu zijn 280se op mijn naam staan, deze is van 1975. Ik moet hier dus nog een goede 1,5 jaar een kwart belasting voor betalen (benzine). Kan ik als hij 40 jaar wordt hem dan wel op lpg omlaten bouwen? of mag dat dan niet, hij is dan toch 40 jaar oud? 

Antwoord redactie: Indien het "Weekers akkoord" in 2014 als wet wordt doorgevoerd, blijven alle voertuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld van MRB, ook als het voertuig is voorzien van een LPG installatie. Voertuigen jonger dan 40 jaar dienen het volle MRB tarief te betalen indien deze van een LPG installatie zijn voorzien. 

07/06/13

Lucas Adriaanse: Voortgang en nieuws ?

Beste Wouter en Paul,

Wanneer komt er weer een update van het nieuws op de site ?

Is er iets gebeurd of komen jullie er toch ook niet veel verder mee ?

Ik weet hoe moeilijk het is, maar toch, ik kan een opsteker zeer goed gebruiken !

Vriendelijke groet,

Lucas Adriaanse

Antwoord redactie: We zijn momenteel hard aan het werk om wat achterstand weg te werken en daar hoort ook een update van de site zeker bij. Nog heel even geduld a.u.b.

05/06/13

Peter van Dijk: oldtimer camper

Ons campertje is 28 jaar oud en bij de laatste apk kwam een steekproef waarbij de keurmeester opmerkte zelden campers in zo een goede staat tegen te komen werkelijk verbluffend.

Maar dat we elk vrij moment eraan besteden en er erg veel geld instoppen om hem goed te houden is liefhebberij en hobby. Een 30dagen kaart zou eerlijker zijn tenslotte doet deze regering alles om de zwakkeren in de samenleving alles onmogelijk te maken, en dat na een leven van keihard werken.

Een hobby 600 rijder.

05/06/13

HarryD: acties-doordraaien

Beste initiatiefnemers,

Het dunkt mij dat de afschaffing van wegenbelastingvrije status niet op reele gronden geschiedt en daarmee onwettig is. Men voert milieu redenen op terwijl het feitenlijk een besparing beoogd.

Mijn 32 jaar oude camper op basis van Mercedes 307D (dus diesel) wordt straks volledig aangeslagen. Deze heb ik vorig jaar voor dat nieuwe regelgeving bekend werd aangeschaft en deze voor duizenden euro's opgeknapt, een investering die ik op basis van belastingvrije status erug zou verdienen/waard zou zijn. Nu geraakt mijn camper in onmin en wordt ineens een zware kostenpost zonder dat ik er ook maar 1 meter mee rijdt.

De wegenbelasting zou op zich al onwettig genoemd kunnen worden wanneer men bedenkt dat slechts een klein deel van opbrengsten ten goede komen aan kosten van wegen ed. . De factor willekeur is er ook nog eens een die de nieuwe plannen strijdig maken met de rechtsgang.

Is het wellicht een plan om druk uit te gaan oefenen door middel van legale acties waarbij de zuurbetaalde wegenbelasting geconsumeerd wordt door gebruik van metname rotondes welke elke ("zoveelste") zondag door oldtimers intensief gebruikt gaan worden hetgeen tot nodige uiting aan "doordraaien" geeft.

Op doordeweekse dagen in bv schoolvakanties is een dergelijke actie natuurlijk nog hinderlijker voor economische doorstroming van verkeer....

Kortom, niet lullen maar actie!

04/06/13

Frank: vrijstelling oldtimer

Betaal al 18 jaar belasting op mijn 1988er (origineel NL), waar ik beter voor zorg dan menig huisvader voor zijn gezin. Staat hele jaar binnen en rijdt zo'n 400 km per jaar in de hoop hem te behouden en tot oldtimer te laten groeien, Dit geld ook voor een 1989er die ik inmiddels 10 jaar heb (géén orig NL).

Omdat ik de bui al zag hangen en iedereen geld ging verdienen aan mijn 'toekomstige(?)' hobby door LPG in een afthanse buitenlandse taxi hier de grens over te duwen kocht ik er een 1986ér bij. Die auto én ook nog eens andere originele NL 1985ér die ik heb komen nog in aanmerking voor de 1/4 regeling (waar je maar 9 maanden van mag rijden, dus kwart waarvan?.. een jaar van 12 maanden?).

Waarom niet de overgangsregeling van 26-40 mee laten groeien totdat zij bij behalen van 26 jaar meedoen met de overgangsregeling van die ook al hopeloze kwartregeling is mij een raadsel. Dit kost de kop bij 1988/1989/1990 en latere auto's, deze zijn aan de kant gezet en hebben geen kans meer... wegwerpcultuurtje!

NU komt er zeker weer een run op 40 jaar oude diesels? Whats next om ons te belazeren.

04/06/13

Simone van Gog: Oldtimer

Wij zijn echte liefhebbers van oude auto's. Dus rijden er zelf ook in. We hopen dan ook dat onze donatie iets kan bijdragen.

Groeten,

van Gog

03/06/13

Hugo: Prachtige zware Camper

Hallo, ik heb een Hymer 900, een rijdend museum, een fabrieks-camper uit 1982 van 6500 kilo.  Maar met mijn pensionering voor de boeg nog even jaarlijk 1700 euro wegenbelasting extra betalen zie ik niet meer zitten.

Ik hoop dat het toch gaat meevallen.

Groet, Hugo

01/06/13

Jos Kruizinga: Milieu schijnheiligheid

Om voor de 120 euro regeling in aanmerking te komen worden straks massaal de LPG tanks bij de oldtimers verwijdert zodat op de veel meer vervuilende benzine gereden wordt. Het is dus niet uit te leggen dat het hier om een milieumaatregel gaat. Sterker nog dit doel wordt compleet voorbij geschoten en pakt dus gewoon negatief uit voor het milieu.

Overigens is het instant houden van een oldtimer op schone LPG véél beter voor het milieu dan het onbetaalbaar maken hiervan zodat dit soort auto's omgesmolten moeten worden bij de zeer vervuilende staalindustrie om weer nieuwe auto's te maken. Consumeren is dat en niet consuminderen en wetenschappelijk is aantoonbaar dat consuméren juist niet goed is voor het milieu! Oldtimerbezitters die hun bezit koesteren en overeind houden en gekozen hebben om hun mooie nostalgische bezit op de schone brandstof LPG te laten draaien zijn juist goed bezig voor het milieu. De rekensom voor het milieu dient vanaf de gebruikte grondstoffen gemaakt te worden maar wordt nu alleen maar voor gerekent door onze falende minister van financieen om het gat dat hij heeft laten vallen in Polen weer op te vullen. Een schande dit onbetrouwbare beleid onder het valse voorwendsel milieu!

Wij hebben net een chevrolet van surfbus op lpg uit 1983 aangeschaft voor 15000 euro die zo'n 2000 km per jaar gebruikt wordt om te surfen. Gedaan na het huidige beleid waarin dit een juiste beslissing was. Altijd leuke reacties indien je op de surfstek aan komt. Er is bewust gekozen om er LPG in te zetten, juist uit milieuoverwegingen!!! Van 0 euro naar 2750 euro wegenbelasting gaan we nu met deze surfbus. Onbetrouwbaarheid in politiek beleid ten top!! De bus is in één klap straks onbetaalbaar geworden en 15000 euro kan omgesmolten worden onder een temperatuur van 1300 graden! Goed voor het milieu? Laat me niet lachen, gewoon diefstal.

01/06/13

H.B. van Wamelen: MRB rijstelling

Volstrekt willekeurige belasting maatregel. 70% van de oldtimers zijn tussen de 25 en 40 jaar oud. Van deze groep rijdt 35% op D of LPG. En van die 35% (63.000 vrtgn) is 75% (47.000 vrtgn) van het merk MB, prima auto's voor dagelijks gebruik.

Echter van het merk Landrover tussen 25 tot 40 jaar oud is het merendeel D of LPG. Mijn Laro van 1985 is voorzien van een LPG installatie (minder vervuilende uitstoot) en wordt alleen in het weekeinde gebruikt als 'werkpaard' op onze boerderij. Met een gemiddelde afstand van 60 km per weekeinde (3000 km/jr) wordt ik onevenredig hard getroffen, net als het merendeel van mijn andere Laro collega's. Het uitgangspunt dat een youngtimer op D of LPG dagelijks wordt gebruikt en daarom de volle MRB moet betalen is voor b.v. de Laro berijders van boven genoemd voorbeeld zwaar discriminerend!!

30/05/13

Ettema: Camper

Ik ben in het bezit van een Camper uit 1976, gewicht 5250 kg. Uiteraard een diesel, in deze gewichtsklasse waren in die tijd geen benzine uitvoeringen. Lengte 11 m, hoogte 3 m. Deze gebruik ik natuurlijk voor mijn woonwerk verkeer? Lijkt me niet!

Nu moet ik volledige MRB gaan betalen voor de 5 ritjes die ik per jaar maak, vakantie / Festival? Dit is niet te betalen, dus de oldtimer naar de sloop want wie wilt er nu nog z'n onbetaalbare tijdrovende camper hebben?

Dus worden de inkomsten voor de overheid, minder dan voorheen:

  • geen diesel belasting inkomsten voor het rijk
  • geen btw-afdracht Camperonderdelen voor staatssecretaris 
  • geen verzekering
  • geen APK meer nodig

Zo zijn de heren kabinetsleden nu al maanden bezig met als gevolg miljarden minder inkomsten voor de staat. 

Meneer Weekers waar heb jij je Diploma gekocht, ik zou m'n geld terug vragen aan je onderwijs minister jij snapt in ieder geval niets van de economie en rekenen kun je schijnbaar ook niet dus blijf maar thuis voordat je ons land helemaal naar de afgrond brengt!

30/05/13

Henny van der linden: vrijstelling annex importkentekens

Geachte initatiefnemers...

Op verschillende plekken vind je brieven met reacties over de importkentekens. Waarom kan de mrb-vrijstelling niet behouden blijven voor die auto's waarover hier daadwerkelijk 25 jaar mrb is betaald... Wat zouden ze in Den Haag voor reden hebben om die importkentekens steeds weer toe te laten. Misschien wel dit...

Weten jullie nog dat er nog niet zo gek lang geleden massaal van  grijze kentekens gebruik werd gemaakt? Het wemelde van die 207 dieselbusjes. Allemaal geimporteerd. Voordeeltje voor de eigenaren. Den Haag trad op toen de markt verzadigd was. Ze wilde de centen hebben. Dus grijs of niet... pick up of niet. GEEL... dokken dus...

Resultaat: De busjes gingen massaal op de boot naar Ghana.... 

Toen kwamen de vrijstellingen voor auto's vanaf 25 jaar. En dus consequent niet uitsluitend voor die auto's welke hier 25 jaar zijn.  Nee... brandnieuwe Californische Rolls Royces met een kalender-leeftijd van 25 mochten er vrij in. En ja... die 190 D uit Duitsland natuurlijk ook. Dus die slachtoffers van die 207 busjes kochten ze massaal. Weer greep Den Haag in. Dat is waar jullie nu voor strijden. Weekers is sluw. Vrijstelling voor auto's vanaf 40 jaar nu.

En uiteraard ook weer die inportkentekens. Het derde bedrijf van deze klucht begint nu. Want wat gaat er nu gebeuren. Ze komen eraan vanuit het buitenland. Amazones, puntgave 144's, Rekords van de types C en al vrij snel D. Mercedes W144 en W116, want deze zijn er ook al vanaf 1972. En mondiaal zijn er nog genoeg.

En ja... Weekers lacht zich alweer suf. Als die auto's hier eenmaal zijn gaat de leeftijd voor vrijstelling naar 50 jaar. Dan bijlven alleen de oudste Bentleys, Silver Clouds en meer van dat soort spul vrij. Auto's die altijd een warm plekje in een dikke villa hebben...

Dus wat de volgende move van Den Haag wordt, kun je zo aan voelen komen. 

Is er nog een uitwijkmogelijkheid. Ja natuurlijk... De A-Ford... Importkenteken...

30/05/13

Guido: Alternatieven voor huidige voorstel

Het door de 2e kamer aangenomen voorstel schiet het doel voorbij om dagelijks gebruik van jong en oldtimers tegen te gaan. Naar mijn mening zou je voor een oldtimer vrijstelling moeten krijgen als je een auto op naam hebt staan waarvoor je al motorrijtuigen belasting betaald.

Als bovenstaand voorstel het niet haald, zou er een regeling moeten komen voor liefhebers die meerdere oldtimers op naam hebben staan. Deze mensen voor iedere oldtimer laten betalen is niet fair. De RDW kan precies aangeven hoeveel km er tussen de APK keuringen met het voertuig gereden is, zodat aangetoond kan worden dat het echt hobby auto's betreft. Bedenk een regeling met een maximum aantal kilometers per 2 jaar.

Kijk Naar Belgie en Duitsland. Geef eigenaren van meerdere oldtimers een bijzonder nummerbord (waarvoor ze eventueel een bijdrage en verzekering betalen) dat ze op al hun oldtimers kunnen hangen. Zo ben je er zeker van dat er maar één oldtimer tegelijk gebruikt kan worden. 

 

29/05/13

Theo Schaap: land rover 110

Ik heb een land rover 110 dormobile diesel van 1984

body off gerestaureerd geheel ingericht als camper ik heb er afgelopen jaar 4000 km mee gereden waarvan 3000 km in het buiten land met vakantie, als de kabinets plannen doorgaan moet ik in 2014  189 euro p/m wegenbelasting gaan betalen want ik kom ook niet in aanmerking voor het kwart tarief wat voor campers geld en dat terwijl hij wel een camperkenteken heeft maar de belastingdienst hanteert zijn eigen regels, Voor mij wordt mijn hobby onbetaalbaar en de waarde keldert natuurlijk ook enorm de auto is in mei 2013 nog getaxeerd op 24500 euro , een 60 dagenkaart zou voor mij een oplossing zijn

mvgr Theo Schaap

29/05/13

martien bouman: mrb oldtimer diesel

Het volle tarief voor mijn LR Defender 110 uit 1984 (op diesel) terwijl ik niet meer dan 1500 km per jaar mee rij ...  Dat zou een belasting van 1 Euro (of meer) per gereden kilometer gaan bedragen.

Onverteerbaar

Martien

29/05/13

Paul Uittenboogaard: Vrijstelling wegenbelasting

Beste Wouter,

Ik las met belangstelling een artikel in autoweek en op jullie site.

Er zijn 2 zaken die ik niet begrijp:

1)k ben zelf ook in het bezit van een oldtimer op LPG. Dit is een cabrio met een V8 moter. Logisch dat je daar mee op LPG gaat rijden! Het maakt nog al wat verschil als je een zondagmiddag er 35 Euries doorheen slurpt of 100 Euro!!! Dat maakt de hobby nog enigszins te betalen! Echter.. ik heb ook een leaseauto waar ik gewoon bijtelling voor betaal. Dat kunnen ze bij de belasting toch ook zien!!

2) Wij hebben allemaal een officiele brief ontvangen van de belastinginspecteur waarin letterlijk staat dat er vrijstelling wordt verleend maar nog belangrijker. Er staat en ik citeer: " Dit betekent dat u voor dat voertuig geen belasting meer hoeft te betalen". Hoe zit dit dan juridisch? Beteknt dat nu helemaal niks meer? Kan dat uberhaupt? Kunnen we dat niet aanvechten?

Wij hebben ook n.a.v. deze brief in een LPG installatie geinvesteerd. Wie gaat dat vergoeden?

Succes met de aktie en ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

Met vriendelijke groet,

Paul Uittenboogaard

Antwoord redactie: Beste Paul, wij richten onze pijlen in eerste instantie op de eerste kamer om dit ondeugdelijke bestuur een halt toe te zeggen en vast te houden aan de wetgeving uit 2012. Mochten we daar niet in slagen, waar we niet vanuit gaan, dan kunnen we onderzoeken of er ook op juridisch vlak mogelijkheden zijn.

28/05/13

Pascal: Liefhebber

Ik ben de eigenaar van een oltimer Brommer (Berini M23) uit 1962. zover ik weet hoef ik daar geen belasting voor te betalen maar het is dan ook een brommer. Ik vind het belachelijk dat je met een oldtimer geen woon-werk verkeer zou kunnen doen. Een auto/motor/brommer hoort toch juist te rijden dat is het grootste deel van de liefhebberij. verder ben ik een aanschouwer en op die manier een liefhebber. Mooie oldtimer op de weg krijgt van mij altijd een "thumbs-up".

Succes met jullie lobby. 

Pascal

27/05/13

zuidinga: proef proces

Ik stel voor dat een aantal gebruikers weigeren te betalen in januari en het tot een proef proces laten komen.

Het is immers van de zotten dat de diesel en lpg rijders de dupe zijn. Ongelijke behandeling. discriminatie omdat je een ander voertuig rijd, wat volgens Weekers een milieubelastende auto zou zijn.

Er is zelfs aantoonbaar via onderzoeken dat een diesel per liter brandstof meer opbrengt en minder vervuilt dan 1 liter bezine, en dat LPG word verstoten is natuurlijk helemaal achterlijk.

Ben benieuwd of ze er ook rekening mee houden dat de markt in onderdelen van deze oldtimerts zal instorten en laat staan de afschrijving van de auto's die de burger dan moet dragen.

Ik heb zojuist gedoneerd, kom maar op met dat proef proces

 

26/05/13

van den Bossche: mrb

Ik heb een bericht gestuurd naar KNAC met de vraag of het niet mogelijk is het mrb plan aan te vechten op grond van de discriminatiewet binnen de EU. Binnen Europa zijn alle auto's ouder dan 30 jaar belasting vrij. Nederland gaat hier op een uitzondering vormen. Wat als alle oldtimerbezitters gezamenlijk melding maken van discriminatie binnen de EU aan Europese hof. Geen atwoordt ontvangen van Knac over deze stelling.

Mvg G. van den Bossche

26/05/13

F.W. ter Horst: Eindelijk

Eindelijk iemand die tegengas geeft! HULDE! Jullie hebben het begrepen! Geen tenenkrommende compromisjes meer. 60 dagen kaart... Tuurlijk! Laten we er nog maar wat administratieve rompslomp omheen bouwen! En uiteraard moeten er dan weer "administratiekosten" betaald worden.  Laten we het simpel houden!

Die optrekking naar 30 jaar is nog net te begrijpen. Maar dan ophouden! Als men echt zo begaan is met het milieu, waarom dan LPG oldtimers aanpakken? Als je echt zulke problemen met oude diesels hebt, pak die dan gericht aan!  Maar dit gaat gewoon om ordinaire Euros! Gaatjes dichten in de begroting. Zo kan ik nog wel even doorfulmineren. Maar jullie zitten volgens mij al helemaal op de juiste frequentie. Als jullie een partij waren hadden jullie mijn stem al gewonnnen!

25/05/13

Marchinus: vrijstelling zwart op wit

In de brief die ik van de RDW heb ontvangen staat dat mijn auto is vrijgesteld van houderschapsbelasting. Er wordt geen enkel voorbehoud gemaakt waardoor dit op termijn zou kunnen wijzigen. Indien ze nu toch belasting willen heffen kunnen we volgens mij gewoon naar de rechter stappen. Het lijkt me zinvol om juristen hier naar te laten kijken.

Groet, Marchinus

24/05/13

remco: vrijstellingsbrief

Ik vind het belachelijk dat deze regering een lopende regeling( waar een aantal mensen van gebruik maken ) zomaar ongedaan MAG maken . Wij hebben een hele dure auto gekocht om van een bepaald voordeel gebruik te kunnen maken. Daarvoor was een flinke investering nodig. Ik krijg een brief thuis , waarmee ik wordt vrijgesteld van de wegenbelasting voor deze extra auto. En iedereen die zo'n auto heeft zou het RECHT hebben om zijn vrijstelling te behouden (men heeft het toch al verkregen) . Men heeft daar zijn plan op getrokken! Wat een rotstreek ! 

Tip : Stop gewoon op 1 januari met het uitgeven van nieuwe brieven van vrijstelling en laat de mensen die de brief al gekregen hebben hun RECHTEN BEHOUDEN !

We zijn overigens nog maar net met de "nieuwe overgangsregeling "bezig om het ook in Nederland naar 30 jaar te brengen. Dat is Europees, maar wij gaan weer naar 40 jaar!

24/05/13

Najra Rionel: De cijfers

Wat maakt het uit of je op diesel, lpg of benzine rijdt... Dit “Weekers akkoord” is over de gehele lijn de slechtste, meest ondoordachte oldtimerregeling uit de Nederlandse geschiedenis. Dat is geen vermoeden, maar een feit.

1) De import van oldtimers* is over heel 2012 met pakweg 40% gedaald tov piekjaar 2011. Prognose is dat indien we vasthouden aan de wetgeving van 2012 (amendement van Vliet), deze daling doorzet tot we de bodem van 4000 exemplaren per jaar hebben bereikt. Dat is een fractie van de importaantallen van 2011 en voor zover nog valt te achterhalen het laagste niveau in de geschiedenis van de houderschapsbelasting!

2) De LPG populatie van bj 73-87 wordt verbannen of gedwongen tot uitbouw, terwijl ze slechts 9% van het totale oldtimerbestand* vertegenwoordigen en hoofdzakelijk uit Amerikaanse iconen bestaat. Voertuigen die niet uit economisch oogpunt gereden worden en bovendien nooit deel uit hebben gemaakt van enige importstijging in de afgelopen 10 jaar!

3) De dieselpopulatie van bj73-87 wordt het land uitgejaagd, terwijl ze slechts 11% van het totale oldtimerbestand* vertegenwoordigen. Van die 41800 exemplaren is de helft van het bouwjaar 85 of 86 en die werden onder de stupide wet Cramer naar dit land gevoerd. De overige bouwjaren zijn zo mager vertegenwoordigd in de statistieken, dat ze met recht als zeldzaam mogen worden bestempeld. Voorbeeld: van het jaar 73 hebben we er net over de 300 en het jaar 91 komt niet eens aan de 2000. Alle import-exemplaren inbegrepen.

4) Origineel Nederlandse diesels zijn zo zeldzaam, dat je genoodzaakt bent om als dieselliefhebber er eentje uit het buitenland te halen. Voorbeeld: van het bouwjaar 87 hebben we er amper 2000 en de helft daarvan heeft al zolang niet meer gereden dat de APK al 2 jaar of nog langer geleden verlopen is. Een beetje dieselimport valt de liefhebber dus totaal niet te verwijten.

Dit hele akkoord suggereert dat er iets goed mis is met de wetgeving uit 2012? Hoe kun je anders verantwoorden dat je 10 maanden later besluit dat het roer 180 graden om moet. Maar met alleen al deze 4 punten kun je aantonen dat die suggestie geheel ongefundeerd is... en in elk ander opzicht buitenproportioneel.

Als er iets niet klopt aan de hele oldtimerpopulatie, dan zijn dit hooguit 15.000 dieselvoertuigen die wij Nederlanders onder de wet Cramer (jan 2010-dec 2011) hebben ingevoerd. Een wet die de bevolking dwong een auto van het bouwjaar 85 of 86 te importeren, omdat de mooiste 84-ers al waren verdwenen en de 87-er voor eeuwig onbetaalbaar zouden blijven. De rest is volstrekt normaal en in lijn met wat we al doen sinds het bestaan van de vrijstelling.

Dus het gaat om het geld. Dat kan de enige conclusie zijn. Maar zelf op dat vlak is dit akkoord te absurd voor woorden. Om ook maar enigszins in de buurt van die 125 miljoen te komen moeten die diesel- en gasrijders allemaal blijven rijden en per stuk 1500 tot 3000 euro per jaar gaan betalen… hoe kortzichtig kun je zijn?

* personenauto’s bouwjaar 1898 t/m 1987

24/05/13

Harry Cornelissen: Erfgoed?

Ik ben het eens met het voorstel van Weekers en vind het vrij onnozel om auto's van na 1973 te betitelen als 'erfgoed'. Bovendien: LPG kan er altijd uitgehaald worden en ik kan me niet herinneren dat auto's in die periode af fabriek met LPG werden geleverd, dus dat heeft weinig van doen met originaliteitswaarde.

Voor diesels is er altijd een vergelijkbare benzineversie te vinden, als je zo graag in een aftandse mercedes of peugeot wil rondtouren; dat is mijn mening over dat soort auto's en over smaak valt vanzelfsprekend niet te twisten.

Ik rij ook graag rond in een goede RangeRover van 1987 met dubbel gas onderbouw met een oldtimerverzekering en zonder wegenbelasting, maar dat heeft meer met m´n portemonnee te maken dan met bezieling.

Antwoord redactie: Ongeacht wat men wel of niet beschouwd als cultureel rijdend erfgoed,  wij zijn van mening dat hier sprake is van onbehoorlijk bestuur. De wetgeving uit 2012 voorziet reeds in een overgang van de vrijstellingsleeftijd van 25 naar 30 jaar en een brandstoftoeslag voor diesel en lpg. Het is ongepast om de regels 10 maanden later opnieuw ter discussie te stellen.

24/05/13

Elly Dekker: vrijstelling

Ik heb vorig jaar een BMW Cabrio gekocht met de bedoeling deze erbij te houden, hij viel toen in de overgangsregeling en zou dan in 2015 belastingvrij zijn. Op 01-01-2014 is hij nog geen 26 jaar of ouder, dat wordt dan april 2014... Dus nu val ik overal buiten. Wat moet ik nu met die auto. hij is voor mij te duur om er "zomaar" bij te hebben en ik wil niet een cabrio als dagelijkse auto....  En wie gaat hem nog kopen als hij pas over 15 jaar belastingvrij is?

24/05/13

R. Bos: Regelverandering

Bestaande regels zeggen dat mijn in 1986 aangeschafte auto, die ik dit jaar met veel geld restaureer en op gas laat lopen om betaalbaar te houden en het milieu te ontzien, nu niet meer belasting vrij wordt tegen de tijd dat ik klaar ben (2014 ). Of ik even 2400  euro /jaar  voor deze hobby wil gaan betalen?  Ik ga stoppen met de hobby. Kan dit zomaar ? Is dit fatsoenlijk regeren?

Ik wilde een huis kopen met hypotheekaftrek zoals die nu geldt. Doe ik ook maar niet meer! Stel je voor dat in 2014 die regels op dezelfde manier de nek wordt omgedraaid en er geen hypotheekaftrek meer is... en ook maar met terugwerkende kracht ingaan!

Het is ongehoord , onfatsoenlijk, dictatoriaal en door mij thans nog niet te bevatten dat dit echt kan… wat een rare democratie hebben wij gekregen! Een grote desillusie.
 

 

23/05/13

teun43zutphen: oldtimer

Tja, wat moet ik zeggen.  Slaat allemaal nergens!  

Ik heb mijn rijbewijs gehaald om om vooral met oudere auto's te kunnen rijden. Ik rij voornamelijk Opel en Ford en vind het geweldig om ze op te knappen en zo en daarna weer te verkopen. Het is een hobby, ik doe het omdat ik ermee ben opgegroeid en omdat het kan. Maar dat gaat nu mooi naar de kloten. Ik heb een Open Ascona uit 1977, een Ford Granada uit 1984, en een Taunus uit 1972, dus dat wordt nog wat. Daar kan ik maar beter mee stoppen. 

Ik heb het liefste LPG omdat dat schoner is, maar dan wordt je dus het hardste gepakt! En ik rij er niet eens veel mee. Sterker nog, ze staa al 3 maanden voor de deur. Geen meter mee gereden!.

Ik baal hier heel erg. Kan maar beter in een stoel gaan zitten en niks doen, daar komt het voor mij op neer.

Dank u!

23/05/13

verheul: oldtimers

Goedendag,

Op wat voor manier denkt U actie tegen de aangenomen voorstellen te voeren,ik heb belangstelling om me daarbij aan te sluiten namelijk

m.vr.gr.

Albert Verheul

Antwoord Redactie: Wij zijn van mening dat hier sprake is van ondeugdelijk bestuur. Wij gaan proberen het wetsvoorstel middels een gedegen onderbouwing in de 1e kamer tegen te houden.

22/05/13

Marjolein: ik ben boos

Ik ben zeer verontwaardigd over deze nieuwe regeling. ik kan dus nu mijn auto naar de sloop brengen omdat ik het simpelweg niet meer kan betalen.

Als ik alle forums lees word ik een beetje moe van het milieu belang. Ik rij als hobby een Chevrolet C1500 op diesel. Daarnaast hebben mijn man en ik ieder een eigen auto waar wij dagelijks mee rijden. Mijn Chevy staat s'winters in de stalling, al jaren overigens. Omdat ik daar zelf voor kies. En is dan ook geschorst.

Ik word nu op meerdere manieren door deze niet al te slimme regering gepakt. Ik heb een chronische ziekte waardoor ik thuis zit en dus ook veel ziektekosten heb. Want ja ook daar hebben ze lekker in zitten spitten.

Mijn vriend is monteur en maakt voornamelijk oldtimers en verkocht die tot voor kort. Ja de markt is al ingestort. Maar ook daar is nu niks meer in te verdienen dus kan hij straks zijn hand gaan ophouden bij de nederlandse staat. We houden nog net ons hoofd boven water nu. Al het geinversteerde geld zie ik nu als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

Ik reed al die jaren met mijn pickup mensen met een tekortkoming een dagje rond. ook die zijn de klos want ik kan dat straks niet meer doen. Ik reed zonder daar geld voor te vragen kinderen waar het geld niet aan de boom hangt naar hun afstudeer bal zodat ze een spetterende opkomst maakte. Ik hielp mensen met weinig geld met verhuizen of het weg brengen van hun rotzooi naar de stort. Geheel gratis. Kan ik ook niet meer doen. Niet alleen die mensen die ik daarmee hielp zijn de klos maar ook ik. Ik had er zo'n plezier in om mensen een dag te laten genieten in een absurd grote auto. heerlijk die lachende gezichten. Helaas gaat dat over nu de nederlandse staat aan onze hobby gaat rommelen.

Mijn toekomst in 2014 gaat er als volgt uitzien. Mijn man bij het UWV (geen werk meer) twee auto's de deur uit (de oldtimer en een dagelijks gebruik auto) en als het echt mis gaat ook de derde auto eruit. 

22/05/13

w.mels: oldtimer belasten

Het is inderdaad te gek voor woorden. LPG is in mijn ogen nog steeds veel schoner dan diesel en of benzine en toch worden de LPG rijders niet ontzien. Droevig gewoon.

En dan nog de veertig jaar oude auto. Zijn die er nog? Nee, in europees verband is het 30 jaar en niet 40 jaar, maar het blijft een melkkoe. Waar houd het op! Dus mijn mening, laat het zo als het is meneer Weekers!

22/05/13

Miel Reijnen: Vrijstelling MRB Oldtimers

Als eigenaar van 4 young/oldtimers (bouwjaren 1994, 1991, 1986 en 1974, alle 4 gekoesterd en zo goed mogelijk in topconditie onderhouden) waarvan dus al voor 2 de volle mep MRB wordt betaald.. (alleen de jongste benzine, de rest LPG) die stilstaan als de belastingvrije auto's worden ingezet... vind ik dit een zeer nobel streven.

Ik wens de initiatiefnemers een grote portie succes en zal de vorderingen op de voet volgen,

21/05/13

Bas: waardevermindering

Wat een rare uitspraak: "U bent dus geen echte liefhebber". Ik heb het aangename met het praktische weten te combineren en heb een Dodge Van op LPG uit 1985, voor dagelijks gebruik. Ik doe alles zelf en heb net voor €2500 de motor gereviseerd. Honderden uren in gestoken. Niemand wil zo'n zware auto meer hebben en meer dan €2000 per jaar belasting kan ik niet betalen. Ik sta met mijn rug tegen de muur voor het peleton en kan geen kant op. 

Belastingvrij rijden is een legale mogelijkheid om goedkoper te rijden. De overheid heeft zitten te slapen en is jarenlang belasting geld misgelopen. Daar hoor je niemand over. En over waardevermindering al helemaal niet. Ook jullie niet.

Bas

Antwoord redactie: Wij ontkennen zeker niet dat de eigenaren van oldtimers op deze wijze geconfronteerd worden met een waardevermindering van hun voertuig(en). 

21/05/13

Jeroen Hoftijzer: LRCH

Beste heren,

We gaan overleggen hoe we onze achterban zo goed mogelijk kunnen informeren over dit initiatief. We zijn de Lrch (Land Rover Club Holland) met ruim 2800 leden.

Gr. Jeroen Hoftijzer, communicatie Lrch

21/05/13

Cor Linckens: vrijstelling oldtimer

Wat vanwege milieu ?! Spreek ze maar eens aan over de vervuiling door vliegtuigen en zeker met name de Awacs, hier wordt over de brandstof (kerosine vele malen vervuilender dan diesel) geen belasting geheven!

Wat gezegd van de land en tuinbouw geen belasting op voertuigen!

Wat gezegd van de veel te hoge belasting op lpg welke de schoonste brandstof is, en schoner dan elektriciteit (eerst gas verbranden (vervuiling1) met de nodige verliezen (vervuiling2).

Hopeljk hebben jullie hier wat aan.

 

21/05/13

Willem van Jeveren: LPG

Ik heb altijd gedacht dat LPG de schoonste brandstof was,daarom heb ik het ingebouwd. Maar zoals de zaken nu liggen moet ik de LPG instlatie eruit halen om in het kwart tarief te komen.

Ik heb een mercedes 250 type 123 van 1978 ik heb hem al 5 jaar inde schuur staan voor restauratie.

20/05/13

Lambert Ariens: vrijstelling mtr belasting

Geachte heren,

Het betrouwbare van de overheid staat op het spel. De oldtimer varandert in de waarde van oud ijzer. Met dank aan o.a. de dagelijkse gebruiker. Voor twee van mijn oldtimers van resp 30 en 29 jaar, kan ik de komende jaren 5000 euro wegenbelasting betalen.  In totaal reed ik met deze voertuigen het afgelopen jaar 400 km.

Een gebruik ik voor het vervoer(aanhangwagen) van 2 andere voertuigen van 1937 en 1955. De andere rijd ik in het terrein voor bosonderhoud , maar ook voor de sport in het terrein rijden. Het bosonderhoud vind hoofdzakelijk plaats in de wintermaanden. Dus de wintermaanden niet mogen rijden is ook niet reeel.

Er moet toch een mogelijkheid zijn om de dagelijks gebruikers te scheiden van de liefhebber. Bv een 60 dagenkaart.

De dagelijke rijders doen er alles aan om zo goedkoopmogelijk te rijden. Zij inversteren zo weinig mogelijk in de economie, terwijl de liefhebber het voertuig zo mooi en veiligmogelijk te laten rijden, al is het maar voor een paar honderd km per jaar.

Ik verlies zo'n 15000 euro aan investering in deze twee auto's en zal dit niet snel weer bij elkaar gespaard hebben om de gewenste 40 jarige auto aan te kunnen schaffen.

Amateur62nl

20/05/13

T.D.G.Engel: vrijstelling oldtimer

Alle oldtimers van 25 jaar en ouder WEGENBELASTING vrij !!!!

Regering gooi nu eindelijk eens het ouderwetse, oneerlijke en achterhaalde WEGENBELASTING systeem aan de kant.

In de zeer hoge benzineprijs in NEDERLAND zit al meer dan genoeg BELASTINGGELD om de WEGENBELASTING te kunnen AFSCHAFFEN.

 

20/05/13

koerts r: vrijstelling oldtimers

De oltimers is gewoon een traditie dit moet gewoon blijven.

Heb zelf een cadillac rijdt ongeveer 2000 kilometer per jaar.

20/05/13

peter van breugel: Zakkenvullers

Waarom wordt het zo gedaan? Wordt onze hobby nog duurder! Kabinet blijf van onze hobby af!

20/05/13

Herman Sillen: Oldtimer

Zelf ben ik niet in het bezit van een oldtimer, maar ik bezoek wel regelmatig evenementen (races, rally's e.d.) omdat ik wat auto's betreft meer in het verleden dan in het heden leef. Het is daarom dat uw acties op mijn volledige sympathie kunnen rekenen en ik hoop van ganser harte dat Weekers nu eindelijk het veld moet ruimen met zijn onzinnige voorstellen.

Sterkte in de strijd !!

20/05/13

Jan van vliet: Mrb

40 jaar dat is toch discriminatie

In de Eu is algemeen 30 jaar de eis

En het ging eerst om het milieu dat de mrb er op moest

En nu word LPG aangepakt de schoonste brandstof nog wel

Dit is toch op 2 punten discriminatie

Volgens mij reden om in de EU aantevechten

gr Jan

19/05/13

Paul: MRB

auto's die al op kenteken staan, blijven MRB vrij.

alles wat nu nog land binnenkomt (per 1-1-2-13) gaat of 30 jaar MRB betalen, of is ouder dan 40.

je kan het niet maken dat een oldtimer ineens waardeloos is.

veel mensen hebben heel veel geinvesteerd in hun oldtimer, die nu ineens niets meer waard is.  DIT KAN JE NIET MAKEN   !!!

waar gaan we al die oldtimers in winter stallen ? mogen die op de weg blijven ? dus als je hem als dagelijkse auto gebruikt, moet je nu nog een auto erbij kopen.

wat kost dat als je bv parkeervergunning nodig hebt ?

onderdacht plan, geen idee wat belang van burger is.

 

TRIEST....

 

18/05/13

mulder: 190 d

DE STRAAT OP MET DIE OLDTIMER EN WEL RICHTING DEN HAAAG Er was al een regeling alleen de toeslag betalen

WIE VERGOED HET VERSCHIL TAXATIE WAARDE EN DE HUIDIGE OUD IJZER PRIJS

17/05/13

Bart: Vrijstelling

Kom NIET aan bestaande auto's ! En wat als ik mijn 32 oude matra murena in december even wil uitlaten zodat banden en accu niet kapot gaan? Rij zelf nog geen 1500 km per jaar met deze auto. Belast het GEBRUIK van auto rijden Niet Het bezit! Geld ook voor nieuwe auto's 

17/05/13

Roland Luttik: Regelgeving

Dag bedankt voor jullie initiatief.

Ik had nog wat ideetjes, mogelijk kunnen jullie er iets mee:

  • Aangezien de regelgeving in 2011 is aangepast richting 'Europa', van 25 naar 30 jaar, hebben mensen hun investeringen daar op afgestemd.
  • Ik vraag mij af of er Europese regelgeving is die het nu volstrekt eigen koers varen van NL kan tegenhouden, zodat de regelgeving van 2011 gehandhaafd kan blijven. Die had ook een fatsoenlijke overgangsregeling.
  • Mogelijk is het bezits/ waardeverlies zelfs in strijd met de europese rechten van de mens.
  • Door procedures te beginnen zou ook de ingangsdatum van de wijzigingen uit /afgesteld kunnen worden.
  • LPG / diesel rijders zouden zich kunnen verenigen en gezamenlijk een aparte zaak aanspannen vanwege discriminatie tov benzinerijders.
  • We zouden een rapport kunnen (laten) opstellen dat uitwijst dat de beoogde 150 miljoen nooit binnenkomt, maar de nieuwe regeling meer gaat kosten dan het ooit op zal leveren.

Overigens zou ik als oldtimer diesel hobbyist, Volvo 240 6 cyl diesel, best een kwart tarief willen betalen, in mijn geval dan 350 euro per jaar, maar geen 1400 !

Antwoord redactie: Wij nemen zeker een aantal van de door u genoemde punten mee in onze onderbouwing.

17/05/13

B Drent: Oldtimer

Als dit doorgaat dan ben ik zeker 5000 kwijt aan waarde vermindering,en 1000 euro voor een LPG instalatie,die dan niet meer uit kan want dan moet ik ruim 1700 euro meer belasting betalen.Ik rij er voor hobby 3000 km per jaar mee. Hoezo voor het milieu lpg is toch schoner dan benzine. Volgens leverd het niet veel op wat velen met mij gaan hem schorsen.

Mercedes 300 SE Bj 1985

 

17/05/13