Uw mening telt, plaats hier uw reactie.

Naam * Email *
Onderwerp *
Inhoud *
De redactie behoudt zich het recht voor uw reactie te weigeren dan wel te redigeren of in te korten.
Beeld verficatie * Captcha AfbeeldingAfbeelding opnieuw laden
 
 

Chris Gelderland: belasting

Toch ben ik het er wel mee ens dat de gebruiker gaat betalen, dus ook voor oudere auto's dus, wat men beter had kunnen doen is de mrb voor, schonere auto verlager, dus bv lpg en de schone nieuwe diesel generatie.

Maar de overheid wil alleen meer belasting ontvangen  en schoner gebruik wordt gewoon gestraft dus.....en ja zo komen we er nooit een vinget zou beter zijn of de mrb in de brandstof..... maar 1 europa zal het nooit worden dus.

Chris

11/02/14

Alexander: 40 jaar

Op 6 januari 2014 ben ik  weer een blije rijder geworden, er was weer een brief van de belastingdienst. Mijn 1974 Range Rover is per 21 februari 2014 weer vrijgesteld van MRBCool.

Desalnietemin blijf ik jullie missie steunen, vooral veel succes met de rechtzaak. Ik hoop dat jullie als een Land Rover door deze weke klei heen ploegen en de overwinning behalen. 

Antwoord redactie: Dat is prettig om te horen aan het begin van het jaar. Dank voor uw steun en toevertrouwen! Ondertussen ploegt onze Landrover vrolijk door! ;-)

11/02/14

fried944: wegenbelasting

Het wordt tijd dat de regering zich aan zijn woord houdt en niet steeds maar verandert als het weer geld nodig heeft

Er moet een regering komen die keihard maar wel rechtvaardig gaat regeren  want zoals het nu gaat blijft er van ons land niets meer over.

 

11/02/14

Edwin Aalten: 45 jaar oud maar toch betalen (goed nieuws)

Na mijn eerdere  bericht dat ik zou moeten betalen voor mijn 45 oude landrover heb ik goed nieuws. De brief waarin stond dat ik MRB, a € 505 in de drie maanden, mag ik na een telefoontje met de belastingdienst als niet verzonden beschouwen. Er was iets fout gegaan in de "systemen" met als gevolg dat ik een onterechte aanslag kreeg. 

Foutje van de belasting, gelukkig in mijn voordeel.

Gr. Edwin

Antwoord redactie: Dat is mooi om te horen. Wellicht dat uw voertuig ingevoerd is en daardoor de datum eerste afgifte in NL wel binnen de 40 jaar valt. Terwijl de datum eerste toelating (DET) NIET binnen de 40 jaar valt. De DET is leidend en datum eerste afgifte in NL wordt gehanteerd voor het bepalen van het tijdvak, vanaf wanneer u mag gaan betalen mits de DET binnen 40 jaar valt. Leuker kunnen we het niet maken... ;-)

Mogelijk is dit ook mis gegaan bij een reeds eerder geposte reactie van ''Edwin Aalten'', laten we het hopen!


10/02/14

Pieter Verhaegen: Belasting

Het is nu 9 februari maar nog steeds geen aanslag van de belasting gehad

Een motor van 1972 Laverda kenteken 1974
Een motor van 1974 Moto Guzzi
Auto 1985 Pajero

Een kennis van mij heeft de auto op marktplaats gezet hij moest € 530 per 3 maande betalen. Een Belg heeft hem gekocht, deze betaald € 35 per maand.

Dit is EU

Antwoord redactie: U mag de rekening naar alle waarschijnlijkheid in het eerste kwartaal van 2014 gaan verwachten, echter is dit afhankelijk van de datum eerste toelating in Nederland.

Ook ons blijft het tot op de dag van vandaag nog steeds verbazen wanneer we dergelijke cijfers vernemen uit een van onze buurlanden. Waarom kan het daar wel?


09/02/14

Bé Drent: Bezwaar

Bezwaar maken kan dat alleen na het betalen van de rekening ??

Maar ik heb mijn Mercedes geschorst hoe moet ik dan bezwaar maken.

Ik las in de krant van minister Weekers dat hij van de een op andere dag zijn auto met chaffeur en zijn telefoon kwijt was, je zou bijna medelijden met hem krijgen, nu hij ook nog belasting voor zijn oldtijmer moet betalen.

Gr Bé Drent

Antwoord redactie: Klopt, men kan alleen bezwaar maken wanneer een voertuig NIET geschorst is. Daarbij kan alleen bezwaar gemaakt worden nadat er betaald is. Vanaf het moment dat er betaald is heeft u 6 weken de tijd om bezwaar te maken.

Wanneer uw voertuig reeds geschorst is dient u een afweging te maken. U maakt alleen bezwaar tegen de betaling. Wanneer u geen bezwaar maakt (of kan maken) worden uw belangen wèl meegenomen in de rechtszaak.



09/02/14

Huib Koning: Trage plaatsing reacties

De reacties beginnen wel heel erg achter te lopen. Het is nu 7 feb. en de laatst geplaatste reactie is van 15 jan. De redactie zal het wel te druk hebben en de beste stuurlui staan aan wal en zo maar zo is het geven van een reactie frustrerend en m.i. nogal zinloos. Jammer maar ik blijf hopen op verbetering want de reacties zijn vaak inhoudelijk goed en interessant. 

Antwoord redactie: Excuses voor het ongemak, u heeft oprecht een punt. Inmiddels is het nagenoeg bijgewerkt, uw reactie was bijvoorbeeld van 7 februari 2014. U moet echter weten dat wij dagelijks overspoeld worden met tientallen reacties, e-mails, brieven en telefoontjes. Mede hierdoor moeten soms prioriteiten gesteld worden, ten ongunste van de mensen die de moeite nemen om hier een reactie te typen. Tot slot wil ik graag nog even vermelden dat het team van Vrijstelling Oldtimer bestaat uit vrijwilligers. Iets wat ogenschijnlijk door vele onderschat wordt. 

Derhalve zullen we ons best doen om dit beter up to date te houden, want zoals gezegd, dit bevat vaak vele leuke en interessante verhalen door en voor liefhebbers.



 

07/02/14

Niek Borsboom: Waardeverlies

Goedemorgen,

Goed, dat julie een tooltje hebben om bezwaar te maken tegen de MRB. Maarrrr... Is er ook een tooltje om het waardeverlies van mijn auto;s te claimen bij de overheid ?? Ik heb 1 auto (landcruiser HJ60) gekocht voor 9000 euro en voor 4000 euro laten opkanppen en daarna laten taxeren. Taxatiewaarde nu: 2850 euro.

Hoe pak ik dit aan ??
vr.gr.

Niek Borsboom

Antwoord redactie: Dit kan wel meegenomen worden in het bezwaar, zeker wanneer u dit zwart op wit heeft.

07/02/14

Michel: Bezwaar bij geschorste auto's?

In de nieuwsbrief las ik dat je alleen bezwaar kunt maken nadat je de rekening voor de MRB betaald hebt.

Echter heb ik mijn auto's eind vorig jaar juist allemaal moeten schrosen omdat ik die rekening niet kon betalen. Mijn twee Lincolns en Suburban zouden per stuk 3.064 euro moeten gaan kosten. Zelfs voor één auto is een dergelijk bedrag voor mij niet op te brengen.

De reden dat ik de auto's moest schorsen is dus direct te herleiden naar de maatregel. Ondanks dus dat ik het bedrag niet ga (en kan) betalen, ben ik wel ernstig gedupeerd. Omdat ik in feite wel gedwongen werd tot het schorsen van de auto's.

Kan ik nu wel bezwaar aantekenen tegen de maatregel op zich, of heeft dat geen zin? Ik kan toch moeilijk eerst bijna 10.000 euro (per jaar) gaan betalen om daar vervolgens dan maar bezwaar op aan te tekenen?

Wat is de procedure voor deze gevallen, die er ongetwijfeld heel veel zullen zijn?

Antwoord redactie: Vooralsnog niet. Echter uw belangen worden wel degelijk meegenomen in de rechtszaak, ook als u geen bezwaar (kan) maken. Wanneer u toch wenst bezwaar te maken zult u ervoor moeten kiezen om de auto te ontheffen van de schorsing (en de daarbij komende (on)kosten voor lief moeten nemen).

07/02/14

Romeo: Ford Sierra 1983 lpg/benzine

Goedemiddag,

Ik heb ook net als velen een prachtige brief ontvangen vorig jaar dat ik dus vanaf 2014 ook belasting moet betalen. Dit zou met automatisch incasso geschieden volgens hun brief.

Echter tot op heden heeft de belastingdienst nog niets afgeschreven. Weet iemand wat hier aan de hand is?

Antwoord redactie: Hier is ons vooralsnog niets over bekend. Waarschijnlijkt zal dit nog wel geschieden en laat dit even op zich wachten.

07/02/14

Sven: Kwarttarief niet automatisch

Quote: Voor voertuigen op benzine van bouwjaar 1974 t/m 1987 geldt een overgangsregeling. Volgens de Belastingdienst ontvangt u eind maart 2014 een rekening voor MRB om gebruik te maken van het kwarttarief. Pas na betaling van deze rekening kunt u bezwaar maken. Daarom is de bezwaren tool tot die datum niet bruikbaar voor oldtimers op benzine.


Ik heb 13-01 een motor uit 1978 aangeschaft. Een paar dagen later kreeg ik echter een brief van de belastingdienst waar het normale, volle tarief wordt berekend. Er wordt dus niet altijd automatisch uitgegaan van de kwarttarief regeling.

Op de site van de Belastingdienst is een formulier te vinden waar je zelf de kwarttarief regeling kunt aanvragen. Zoek op: "Verzoek motorrijtuigenbelasting vrijstelling".

Antwoord redactie: De volgende tekst is afkomstig uit het Belastingplan 2014:

Om de invoering van de overgangsregeling per 1 januari 2014 mogelijk te maken, geldt voor het jaar 2014 dat de houder van een voertuig dat in aanmerking komt voor de overgangsregeling achteraf (d.w.z. na de aanvang van het tijdvak) zijn keuze voor wel of geen toepassing van de overgangsregeling kenbaar maakt door middel van een betaling van het reguliere tarief dan wel het begunstigde tarief van de overgangsregeling vóór 1 maart 2014.

Oftewel, voertuigen aangekocht vanaf 1 januari 2014 dienen zelf verzoek in te dienen (na betaling) om gebruik te mogen maken van de zogenaamde overgangsregelling.

07/02/14

ocki klootwijk: bezwaar bij schorsing

hallo,

ik heb noodgedwongen mijn auto geschorst (1977), waarschijnlijk krijg ik dus geen rekening gepresenteerd. Ik wil echter wel mijn ongenoegen laten blijken bij de belastingdienst. heeft u voor deze gevallen een tool? hartelijk dank

Antwoord redactie: Het is - helaas - niet mogelijk om met een geschorst voertuig bezwaar te maken aangezien je bezwaar maakt tegen de betaling.

Uw ongenoegen wordt daarintegen wèl meegenomen in onze rechtszaak.

07/02/14

langenberg: bezwaar maken

Goedemiddag, wij hebben onze landrover inmiddels geschorst, ik lees dat bezwaar maken pas kan na betaling, is er nog een andere manier om bezwaar aan te maken of is schorsen dan al voldoende als protest?

Antwoord redactie: Zoals u zelf al stelt, bezwaar maken kan enkel en alleen wanneer een voertuig NIET is geschorst. Er wordt immers bezwaar gemaakt tegen het betalen van de rekening.

Ongeacht de schorsing noch het wel of niet indienen van het bezwaar wordt u, als zijnde gedupeerde, meegenomen in onze rechtszaak. Echter, wanneer de gelegenheid zicht voort doet (het voertuig niet geschorst is), wordt het straks wel erg gemakkelijk om bezwaar in te dienen tegen deze betaling met behulp van onze bezwaren tool. Hopelijk kunnen we iedereen hier snel over berichten.

07/02/14

Edwin Aalten: 45 jaar oud maar toch betalen

Hallo,

Ik dacht met mijn landrover 109 (300TDI) uit 1969 geluk te hebben en belastingvrij te blijven. Maar gisteren lag er toch een mooie blauwe brief op de mat. In de media wordt er gesproken over 40 jaar en ouder maar die vlieger gaat dus niet op.

Nu blijkt dat het niet om het bouwjaar gaat maar om de 1e toelatingsdatum op het kenteken en dat is in mijn geval 1977; kortom betalen dus. Als je dit beleid doortrekt zou dit betekenen dat als je nu een oldtimer in wil voeren je altijd MRB moet betalen? 1e tenaamstelling is dan immers een recente datum? 

Zie op internet wel berichten dat je de 1e toelatingsdatum zou kunnen laten aanpassen bij het RDW. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten

Edwin

Antwoord redactie: De datum eerste toelating (In Nederland of elders) is leidend om de leeftijd te bepalen, 40 jaar of jonger. Verder is de 'De datum eerste afgifte in Nederland' bepalend voor het tijdvak. Tijdvak geeft de periode weer vanaf wanneer er betaald dient te worden.

Was deze blauwe brief een brief met een rekening om te betalen? Zo ja, wilt u dan contact met ons opnemen en even de brief inscannen? Wellicht dat het dan wat duidelijker wordt, zowel voor u als voor ons.

 

06/02/14

m.bos: bezwaar

Mijn auto is geschorst. Betekend dit dat ik geen bezwaar kan maken? Als dit zo is zullen er veel minder bezwaarschriften binnenkomen...

Antwoord redactie: Bezwaar maken doe je tegen de betaling van de rekening. Geschorste voertuigen worden dus uitgesloten om bezwaar te maken tenzij zij deze ontheffen van de schorsing.

Let wel, uw belangen worden wel degelijk meegenomen in onze rechtszaak. Of uw voertuig nu geschorst is of niet.

06/02/14

j.lassche: bezwaar maken

ik heb mijn 300 sd turbo diesel amerikaanse uitvoering 1983 

per 1 januarie geschorst, kan ik ook bezwaar aantekenen.

Antwoord redactie: Het is helaas niet mogelijk om een bezaar te maken voor een geschorst voertuig, simpelweg omdat je geen rekening ontvangt. Je maakt immers bezwaar tegen het betalen van de rekening. Indien u graag bezwaar wilt maken kunt u het vertuig ontheffen van de schorsing.

Het moge echter duidelijk zijn dat zowel geschorste als niet-geschorste voertuigen meegenomen worden in de strijd. Wij maken geen onderscheid hiertussen en uw belangen worden hoe dan ook meegenomen in de rechtszaak.

06/02/14

Hans Kuijer: Inzet vrijstelling

Beste Vrijstelling Oldtimer team,

Bij deze wil ik jullie mijn complimenten geven voor alle inspanningen die jullie verrichten en verricht hebben.

Top en succes!

groet, Hans K.

06/02/14

Gerrit langerak: Automatische incasso en bezwaar

Ik betaal de MRB altijd via maandelijks via een automatische incasso. In december 2013 hebben wij allemaal al een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin de mededeling dat, mist de eerste kamer accoord zou gaan, er met ingang van 2014 betaald moet gaan worden. Krijgen diegenen die automatisch betalen ook een rekening van de belastingdienst? 

vrgr

Gerrit Langerak

Antwoord redactie: Dit heb ik (helaas) nog niet eerder vernomen, echter is de verwachting dat iedereen een rekening krijgt. Vanaf het moment van betalen, ongeacht de wijze, heeft u nog 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen deze rekening.

06/02/14

Joost: bezwaar

Hallo,

Ik moet voor 14 februari mijn MRB betalen voor mijn auto uit 1986 met LPG. Graag wil ik hier nog bezwaar maken. Ik begreep dat jullie een standaar bezwaar brief hebben gemaakt, waar kan ik deze vinden?

alvast bedankt

Joost

Antwoord redactie: Naar verwachting wordt deze week de bezwaren tool gelanceerd op onze website. Wanneer u een rekening ontvangt dient u binnen 4 weken te betalen. Vanaf het moment van betalen (en dus NIET het moment wanneer u de rekening ontvangen heeft) dient u binnen 6 weken bezwaar te maken. Er van uitgaande dat u 13 februari betaald heeft u nog stipt 6 weken vanaf 13 februari. En dat moet voldoende tijd bieden om gebruik te kunnen maken van onze bezwaren tool.

Voor meer info omtrent het bezwaar verwijs ik u graag door naar onze website: ***www.vrijstellingoldtimer.nl/bezwaar-maken-tegen-mrb-rekening-oldtimer. Mocht u nog verdere vragen hebben kunt u altijd contact met ons opnemen via de e-mail: contact@vrijstellingoldtimer.nl.

06/02/14

Eduard Pijl: Eerste Kamer

Het is droevig te moeten ontdekken dat niet alleen de Tweede Kamer een grote grap is. Zover mijn kennis reikt bestaat de Eerste Kamer om nieuwe wetgeving te toetsen aan nut, effect, redelijkheid en uitvoerbaarheid. Iedereen met gezond verstand is het er over eens dat de (voor de zoveelste keer) veranderde oldtimerregeling geen nut heeft, effectloos, onredelijk en nagenoeg onuitvoerbaar, laat staan controleerbaar is. Eerder zag ik een documentaire over de Eerste Kamer en het was beschamend te zien op welke wijze er wetgeving tot stand komt. NEDERLAND is inmiddels een land om je voor te schamen.

05/02/14

De Boer: Verzoek Bezwaar MRB voor 11-02-2014

Beste heren,

Gezien uw oproep tot bezwaar bij de belasting ivm de nieuwe wet mrb heb ik even op uw advies gewacht.

Mede daar het verzoek tot overgang ook nog de deur uit moet voor de betaaldatum 11-02-2014 richt ik mij tot u.

Is er inmiddels al een bezwaar door u ter beschikking voor de belanghebbenden of moeten wij die alsnog zelf insturen?

Er zijn op sites enige teksten geplaatst waaronder:

"Een beschikking is een besluit met rechtsgevolg voor diegene aan wie het is gericht, houdt dus in dat diegene het recht heeft een aanslag hieromtrent niet te betalen.
gaarne zoveel mogelijk doosturen."

Uiteraard sta ik achter uw actie, doch ben ik niet bij machtte om u op dit moment financieel te steunen.

Feit is dat de eigenaresse een dame van 74 is die de auto voor haar oude dag had aangeschafd, niet wetende dat de MRB ten nadele zou veranderen. Inmiddels is de lpg er uit, de auto RDW gekeurd en het budget € 400 lichter zonder de benodigde stalling in de drie maanden mbt overgangregeling.

Graag uw advies indien mogelijk.

Met vriendelijke groet,

J de Boer

Antwoord redactie: De bezwaren tool zal naar verwachting binnen enkele werkdagen online zijn. We zullen iedereen hierover informeren via onze nieuwsbrief. Meer info volgt...

05/02/14

Tetteroo Chevy Van en Chevrolet Caprice: Tool voor hulp en uniformiteit bij de bezwaarschriften

Mijn Caprice is geschorst, maar mijn Van heb ik nodig om als ZZP-er  mijn brood te verdienen! Ik hoop dan ook dat mijn donatie mag bijdragen tot een goede rechtelijke beslissing.

Kunt u mij wellicht informeren wanneer we de tool voor hulp en uniformiteit bij bezwaarschriften kunnen gebruiken? Hoe snel moet je een bezwaarschift indienen?

Alvast bedankt voor een reactie

Antwoord redactie: Naar verwachting zal deze binnen enkele werkdagen online geplaatst worden. Wanneer u een betaalrekening ontvangen heeft dient binnen 6 weken bezwaar gemaakt te worden.

05/02/14

AWittenberg: Steun

Beste heren,

Aan alle regelgevingen omtrent de nieuwe oldtimerregeling inmiddels helaas voldaan, gas eruit, RDW gekeurd en bekend bij MBR. Toch de moeite genomen om jullie toch te steunen vor de volle 50 euro, al is het alleen maar om het te weten dat we het nodig uurtje van de overheid nu kunnen invullen met bezwaren en hopelijk een schadevergoeding!

Heel veel succes !

m.vr.gr.

A.Wittenberg 

Antwoord redactie: Dank voor uw vertrouwen en steun in ons!

05/02/14

pkerkhoffs: bezwaar

LS

Voor veel mensen eindigt binnenkort de termijn waarop ze een bezwaar kunnen indienen tegen de opgelegde MBR-oldtimer jonger dan 40 jaar. U heeft nog geen voorbeeld daarvan gepost en blijft wat mij betreft behoorlijk in gebreke, dat belooft niet veel goeds denk ik dan.

Ik vermoed dat ik zo langzamerhand niet de enige ben.

Ik ga nu zelf een bezwaarbrief schrijven en loop dan de kans dat deze ongegrond wordt verklaard door mijn onvoldoende kennis

pkerkhoffs

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie. Naar verwachting zal binnen enkele werkdagen de bezwaren tool online gepubliceerd worden. Meer info volgt spoedig in een nieuwsbrief.

04/02/14

hans heemskerk: bezwaar maken tegen de mrb

Ik heb een Escort MK2 uit 1979 welke al 17 jaar geschorst staat te wachten op restauratie. Moet ik voor deze auto ook bezwaar maken tegen de MRB (auto blijft waarschijnlijk nog wel aantal jaren geschortst)?

Antwoord redactie: Het is niet mogelijk om bezwaar te maken wanneer het voertuig geschorst is. Immers, u ontvangt ook geen rekening. Echter, uw belangen worden wel degelijk meegenomen in de rechtszaak.


01/02/14

J.Gort: protest oldtimerbelasting

Bromfietsen wel of geen hulpmotor ,maken tegenwoordig ook gebruik van de openbare weg (binnen de bebouwde) waarom betalen die geen wegenbelastig dat is ook (on)Rechtongelijkheid

Ik ben een trotse bezitter van een lichte motorfiets KTM 80 RLW 1981. ik rij alleen in de zomer als het mooi weer is. Onderdelen zijn praktisch niet meer te krijgen, dus staat hij meer in de schuur dan dat ik rij (alleen toertochten). Ik betaalde in de periode 22-11-2005 tot 21-11-2006  een bedrag van 56,00 euro nu ga ik 90,00 betalen dus wordt ik ook genaait door onze roofridders uit den haag verder rij ik op benzine en weeg vele malen minder dan een Z 1000 uit dat zelfde jaar met deze mail support ik iedereen die aan deze actie meedoet 

succes

Jan

31/01/14

Hans: Oude auto's en milieu

Ik vind het opmerkelijk hoe we beinvloed worden in ons denken over auto's en milieu onder invloed van reclame. Je zou bijna denken als je de reclamefilmpjes diet dat het beter voor je is om de uitlaatgassen van een moderne auto in te ademen dan een wandeling te maken door de natuur. Het idee dat oude auto's in principe vies zijn en nieuwe auto's in principe gezond.

Ik vond dit filmpje op Youtube dat het uit milieuoogpunt opruimen van oude auto's en de aanschaf van een nieuwe toch wel een beetje in een ander daglicht plaatst als veel mensen denken. Golf 1 diesel vergeleken met een Golf 5 diesel. Is de nieuwe zuiniger en dus beter voor het milieu?

Belangrijke punten:
-CO2 uitstoot en grondstofverbruik bij produktie. Als ik het goed begreep: produktie van een auto geeft evenveel uitstoot CO2 als 140.000 km rijden.
-steeds maar toenemend leeggewicht van nieuwe auto's waardoor hoger brandstof verbruik.
-de vernietiging van veel auto's is zinloos en slecht voor het milieu.

Zie: ***www.youtube.com/watch?v=39QeiMdmdCc of: "Golf 1 diesel vs. Golf 5 diesel (3sat nano)".

Gaat het om het milieu of om de autoindustrie?

Groet,
hans b

 

31/01/14

wim b: f weekers

Vraag: inhoeverre is het voor de rechtzaak gunstig/ongunstig dat de heer F Weekers is opgestapt.

Antwoord redactie: Vooralsnog kan (helaas) niemand hier een uitspraak over doen.

30/01/14

Kees Horsten: Frans Weekers

Nu kan het kabinet Frans Weekers een op dieselrijdende oldtimer als oprotpremie kado doen. Misschien is er nog een baantje vrij bij de postkamer van de belastingdienst!

30/01/14

Ben Oele: Belastingdienst

Over de maatregel zelf is al genoeg gezegd denk ik, ik wil iets zeggen over mijn ervaring met de uitvoering van deze maatregel.

Het eerste punt betreft mijn camper, een Renault Master Diesel uit 1984. Die werd per 1 januari aangeslagen als personenwagen! Toen ik de belastingdienst belde, werd ik niet in de wacht gezet, maar de verbinding werd verbroken omdat het te druk zou zijn. Daar kwam natuurlijk geen verandering in, dus ben ik een half uur lang op de herhaalknop blijven drukken, tot ik er door kwam. Het probleem bleek ontstaan te zijn omdat er geen aparte 'codering' is voor campers. De RDW registreert een camper dan ook als personenwagen met camperinrichting, en alleen dat eerste deel van de categorie komt dus bij de belastingdienst binnen. De belastingdienst moest voor mijn camper intern een procedure opstarten om opnieuw een camperkenteken te kunnen verstrekken. Tot die tijd is de incasso op hold gezet door henzelf. Slordig en vervelend, maar dit kan nog net..

Heel anders ging het met mijn Benzine oldtimer uit 1983. Daar werd ik getrakteerd op een volledige belastingaanslag in plaats van het kwart tarief. Ik dus weer in de telefoon geklommen, met dezelfde problemen. Toen ik eindelijk iemand aan de telefoon kreeg werd mij doodleuk verteld dat de belastingdienst er voor heeft gekozen om bij iedereen het volledige tarief te gaan incasseren, en dan in maart te gaan verrekenen. Nu heb ik geluk dat mijn eerste kwartaal 121 euro aan wegenbelasting kost, maar hoe zit het met de mensen die Amerikanen of andere zware jongens hebben? Dit lijkt me wettelijk gezien ook geen zuivere koffie.

En het vreemde is dat volgens mijn logica, dit ook zou moeten gelden voor mijn oldtimermotorfietsen. Daar heb ik dan weer helemaal niets van gehoord, en ook geen incasso's gezien?

Dat het mis zou gaan wisten we al vantevoren. Maar dat ze een veelvoud incasseren van wat ze aankondigen vind ik volstrekt onacceptabel. En ik heb ze dan ook medegedeeld dat ik mijn incasso intrek als ze ook nog maar 1 dubbeltje meer incasseren dan waar ze recht op hebben. Ik ben geen geldboom...

30/01/14

G-Klasse: meneertje Weekers

Mooi, weekers weg.... had een jaar eerder gemogen.... nu een paar duizend mensen hun toeslagen te laat, zeker erg, maar..... volgens mij zijn er meer dan een paar duizend oldtimer liefhebbers gedupeerd.... en een paar duizend Roemenen blij gemaakt...

Tranen trekker Weekers, "ik voel geen volledig draagvlak in de kamer....." dat was de laatste plek waar hij nog draagvlak had....

 

 

30/01/14

nick: Weekers

Ik hoop dat men de beslissingen van Weekers nu toch nog eens onder de loep gaan nemen.

Nu blijkt dat hij zich slecht voorbereid en geen kennis heeft over het onderwerp van het debat.

Wij wisten al dat hij niet deugt en gelukkig weet hij het nu zelf ook.

Wel jammer dat anderen zijn shit mogen opruimen.

Mvg Nick

30/01/14

Pieter Wassenaar: Frans Weekers stapt op

Ook de Tweede Kamer heeft geen vertrouwen meer in mister Weekers: deze oncapabele staatssecretaris stapt eindelijk op. Dat pleit alvast voor de te voeren rechtzaak!!

Pieter

30/01/14

Harry: Weekers is weg!

Beste lezers,

Allereerst wil ik Wouter en zijn team bedanken voor hun inzet en succes wensen met de rechtszaak!

Nu Weekers eindelijk is afgetreden hoop ik dat men inziet, dat Weekers incompetent is als staatssecretaris van Financiën. Los van de fraudekwestie, heeft hij tijdens zijn periode als staatssecretaris vele foute beslissingen genomen. De grootste fout die hij volgens velen heeft begaan is het mrb oldtimer besluit en samenhangende maatregelen. De maatschappelijke gevolgen zijn desastreus te noemen!

De voormalig staatssecretaris heeft meerdere toereikingen gekregen van het team vrijstelling oldtimer om met een beter besluit te komen. Alle toereikingen zijn genegeerd, en Weekers heeft op basis van verkeerde informatie een zeer onterecht en onjuist besluit genomen (zie dossier vrijstelling oldtimer).

Ik hoop oprecht dat de volgende staatssecretaris andere adviseurs aanneemt. Het moge duidelijk zijn dat niet alleen Weekers incompetent is geweest maar ook ziin adviseurs. Laten we hopen dat de nieuwe staatssecretaris het mrb besluit omdraait of in ieder geval met een bepaalde toereikend komt richting belanghebbenden vertegenwoordigers als vrijstelling oldtimer en am klassiek!

De echte liefhebber overwint!

 

 

30/01/14

John Erich: Nieuw verzoek

***amklassiek.nl/eigenaren-kampeervoertuigen-moeten-nieuwe-fiscale-keuze-maken/2014/01/28/

Dit vond ik op het Citroen-HY forum.

29/01/14

Richard Plemper: hoogte van aanslag

Beste Vrijstelling Oldtimer,

Super wat jullie doen!

Ik kreeg een aanslag van 164,- terwijl de belasting website aangeeft dat ik 123,- per kwartaal moet betalen.

Ze proberen ons echt op alle manieren te pakken. Zijn er meer mensen waarbij teveel is afgeschreven?

Alvast bedankt voor uw reactie

Antwoord redactie: We hebben het tot heden niet vaak gehoord maar u bent niet de eerste (zie b.v. reactie hieronder).

28/01/14

Marco: innen belasting

Hallo een kennisgeving voor een ieder welke dit jaar een andere oldtimer heeft aangeschaft of gaat aanschaffen.

Bij mij werd het totale tarief voor mijn oldtimer op benzine afgeschreven door de belastingdienst. Na lang aan de telefoon te hebben gezeten moet je zelf het kwartaaltarief aanvragen. Dit op de site van de belastingdienst onder het kopje verzoek bijzonder tarief. Lekker milieu vriendelijk want het formulier moet je uitprinten en getekend opsturen naar de belastingdienst.

Op internet kon ik er weinig over vinden vandaar dit bericht. Teven een compliment voor de medewerkers van stichting vrijstelling oldtimer

Vriendelijke groet

Marco

27/01/14

Kees Op t Veld: Aanslag

Mijn Jaguar XJ series III op gas drie weken geleden geschorst. Vandaag de eerste aanslag gekregen voor het "vekorte tijdvak" 31 okt 2013 tot en met 30 jan 2014 voor de prijs van 382,00

Om een een of andere reden gaat voor mijn auto de regeling van 1-1-2014 2 maanden eerder in.

Ze snappen zelf hun eigen regeling nog niet, kan je weer een tijd aan de telefoon heangen voor uitleg!

Kees Op 't Veld

 

PS. ik kan mijn naam niet eens correct spellen omdat de apostrof niet geaccepteerd wordt

27/01/14

Jessica: Mercedes 240 TD

Met veel tranen en verdriet zag ik gisteren mijn Mercedes 240TD Station (1980) het land verlaten.

Nog enigszins 'geluk' dat iemand mijn pracht en praal wilde kopen. Op 27 december geschorst, van mij hebben ze geen cent gekregen. Ik wens jullie veel succes met de rechtszaak, welke in uiteraard blijf steunen en wens lotgenoten

Veel sterkte. Zelf ga ik een aantal jaartjes proberen te sparen en afwachten hoe dit verder verloopt, maar ooit rijd ik ook weer rond in een mooie oldtimer. 

25/01/14

Gerard de Flart: ER zijn toch manieren om het belasting leed te verzachten.

Ik heb mijn oldtimer camper geschorst want ik ben niet van plan om het  kwarttarief voor lpg volledig te gaan betalen.

In de zomermaanden zal ik hem wel gaan gebruiken en betaal dan voor drie maanden belasting. Aangezien tijdens de schorsing ook geen verzekering betaald hoeft te worden levert mij deze maatregel toch nog een besparing op. Omdat het een camper is valt hij ook niet onder de normale odtimerverzekering en betaal ik dus meer. Ik kan nu met een jaarverzekering vier jaar doen.  Er moet wel worden gezegd dat ik meestal onder de duizend km per jaar blijf en dat hij over drie jaar volledig belastingvrij is. Maar als hij eenmaalbelastingvrij blijf ik hem geschorst houden als hij gestald is, want dit levert mij toch een flinke besparing op.

Het komt hierop neer dat op deze manier de belastingmaatregel mij niet zo erg raakt maar het is en blijft een zeer onterechte maatregel. Ik hoop dat er veel oldtimercamperliefhebbers dit op dezelfde manier gaan doen om toch je oldtimer te kunnen behouden.

Gerard

24/01/14

Walter: Wat een Lachertje

Wat een lachertje. ("rechtvaardige en solide belastingwetgeving" Al zoveel maal gewizigd in 4 jaar tijd!)

Zie onderstaand: (bron: ***www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin)

Ministerie van Financiën

Het ministerie van Financiën bewaakt de schatkist en werkt aan een financieel gezond Nederland. Financiën ziet toe op een verantwoorde en doelmatige besteding van overheidsmiddelen, maakt regels voor een stabiel financieel stelsel en ziet toe op de kwaliteit van financiële instellingen. Daarnaast werkt Financiën aan rechtvaardige en solide belastingwetgeving. De Belastingdienst, onderdeel van het ministerie van Financiën, heft en int de belastingen.

 Bewindspersonen
  • Jeroen Dijsselbloem

    Minister van Financiën

  • Frans Weekers

    Staatssecretaris van Financiën

 

 

24/01/14

Erik van Gerven: Stallen tijdens schorsing

Hallo,

 Ik heb jullie duidelijke uitleg van de scchorsing en de MRB regeling gelezen. Heel mooi compleet maar:

Zouden jullie ook zo'n handleiding kunnen plaatsen over de voorwaarden waaronder de auto gestald moet/mag staan op eigen terrein? (Achter een hek, onbereikbaar voor het verkeer enz, enz.

Ook of de nummerplaten eraf moeten of juist dat dit niet mag...

Ik zie erg vaak vragen hierover voorbij komen op de diverse FB pagina's en probeer deze te beantwoorden maar ik zie aan voornoemde artikelen dat jullie het veel beter weten dan ik :)

Groet,

Erik

Antwoord redactie: Bedankt voor uw feedback. Achter de schermen zijn we hier mee bezig, een FAQ waarbij stapsgewijs verschillende scenario's besproken worden en antwoorden gegeven worden. VrijstellingOldtimer ontvangt dagelijks vele telefoontjes, e-mailtjes (en reacties op de reactiepagina) met vaak relatief simpele c.q. standaard vragen. Deze worden hier eveneens in meegenomen.

23/01/14

mr.N.G. de Leede: standaard-bezwaar en verzekering

L.S.,

1. Wanneer komt het standaard-bezwaar?

2. Bijna alle verzekeringsmij-en hebben- in het verlengde van Weekers'wetsvoorstellen - de premie verviervoudigd (...)

Dit heet politie en kartelvorming: alleen Unigarant onttrekt zich hieraan.

MVG


mr. N.G. de Leede, juriator

Antwoord redactie: Verwachtings is dat in de loop van komende week de bezwarentool af is. Momenteel zijn we deze uitvoerig aan het testen achter de schermen. Wat betreft punt #2, dit krijgen we ook steeds vaker te horen en zijn momenteel aan het uitzoeken in hoeverre wie hier iets mee kunnen doen? Heeft u dit zwart op wit en wilt u dit met ons delen? Zo ja, graag. Dan mag u deze bewijslijst sturen naar contact@vrijstellingoldtimer. Wij zijn uiterst nieuwschierig naar de bargumentatie en motivatie omtrent deze verhoging.

23/01/14

Rene: Weer andere regels

Moe wordt je ervan als eigenaar van een klassieker. Mijn donkerblauwe Volvo 245GL uit 1981 heb ik al meer dan 25 jaar. Na jaren gespaard kon ik in 1986 deze prachtige auto kopen. Mijn droomauto. 26 jaar was ik toen. Hij heeft altijd op LPG gereden. In het begin was dat voor mij nog wel te betalen, maar omdat het steeds meer een hobby /vakantieauto werd wogen de kosten voor rijden niet meer op tegen het geringe aantal km die ik er mee reed. Maar verkopen of de LPG installatie er uit halen kwam niet bij mij op. In 1999 besloten om de auto op te slaan in een garage die ik huurde van de gemeente en te schorsen. Ik had ondertussen een Suzuki Alto gekocht. Voor 3 maanden wegenbelasting voor de Volvo kon ik een heel jaar rijden in de Suzuki incl benzine. In 2006 zou de Volvo immers belastingvrij worden. Op 1 mei 2006 kon ik na 7 jaar weer mijn Volvo uit de garage halen. Even nieuwe olie er in en hij starte in een keer. Het was weer geweldig om weer af en toe in mijn oude vertrouwde Volvo te kunnen rijden max 1000 km per jaar. En nu moet ik hem weer stilzetten voor 8 jaar. Wat moet ik. De LPG installatie eruit slopen? Is dat zinvol? Misschien veranderen de regels morgen wel weer. Moedeloos wordt je er van. Straks wordt 40 jaar weer 50 jaar. Ik ben er doodziek van.

23/01/14

lex van vugt: dagen die staat

Heren ben blij dat we de staat voor het gerecht dagen. Hoop op een positieve uitspraak. Heb wel gemerkt dat het moeilijk is om de benzine rijders mee te krijgen daar vele vinden dat ze nu geen probleem meer hebben. Hierbij vergetne ze even dat ze in de winter niet mogen rijden en het kwartarief eigenlijk betaald wordt voor twee derde van het jaar. Hoop toch dat vele snappen dat we een vuist moeten maken. Vind het fijn dat er toch nog mensen zijn zoals jullie en het niet pikken.

Veel sterkte gewenst!

Mijn wagens: 4x4  Toyota diesel is geschorst dus ik hoef geen bezwaar te maken. Hoor tzt wel hoe of wat.

22/01/14

Pieter: Belasting

Goedendag

Ik heb 15 maanden gedaan aan een restauratie van oltimer diesel 1985  terreinauto  ik heb deze auto 14 jaar in bezit 10 jaar per maand 120€ betaald voor gemiddeld 2000kil. maar ging er van uit met 25 jaar belasting vrij anders had ik hem niet meer gerestaureerd

Ik rij met de auto gemiddeld 2000kilometer per jaar  puur hobby ik heb nog geen bericht van de belasting wat mij dit gaat kosten. Maar als dit  180€  per maand gaat kosten heeft de hobby geen zin meer .

Groeten Pieter

21/01/14

henny: odltimers

Dit is gewoom weer om geld geld.
De politiek is gewoon een grote mafia bende en nu wordt het steeds erger .
Ze kijken allen maar naar eigen zak en maar zelf uitgeven en hun eigen kas spekken .
Ik hoop dat nederland eens wakker wordt en zelf een eenheid wordt want dit houd gewoon niet op.
...
SUCCES mensen dit soort mensen dat door ons wordt betaald moet er uit gegooit worden als je nog even terug kijk naar het nieuwe jaar hup weer de benzine om hoog ,wat komt daar al niet weer exstra van binnen .

Ze gaan maar door deze politiek, DIT MOET STOP WORDEN.

21/01/14

Rob Verhelst: rechtzaak duurt een jaar?

Hallo,

Ik lees dat stichting autobelangen in februari de landsadvocaat dagvaard en dat er een rechtzaak komt tegen de staat ivm de MRB voor oldtimers en dat deze zaak ongeveer een jaar gaar duren.

Wat gaat er concreet gebeuren?:
1. Krijgt iedereen die volgens de nieuwe wetgeving MRB moet gaan betalen een accept in de bus?
2. Moet die accept hangende de rechtzaak ookbetaald worden?
3. Als de nieuwe wet voor MRB van tafel wordt geveegd, krijgt iedereen dan z'n geld terug?
4. Wat gebeurt er als je de accept niet betaald en aangeeft bereid te zijn te betalen maar pas als de rechtbank de staat in het gelijk stelt?
5. Mag je zo lang de rechtzaak loopt (eind van het jaar/december 2014) gewoon met je oldtimer de weg op?

Ik wens iedereen veel succes,
Rob

20/01/14

erick kuiper: mrb

Ik heb mijn 79'er op Lpg na 9 jaar voor het eerst geschorst begin december. Nu krijg ik op 24-12 een brief van de Belastingdiesnt gedateerd 30-12 dat deze auto belastingvrij is. Volgens mij begrijpenn ze er bij de Belastingdienst zelf niks meer van.


Heb tevens donatie toegezegd! Hoop dat het lukt, heb ook nog een 87'er op benzine.

20/01/14

Tjerk: MRB

Ik llees net op de site van AMK dat er definitief een rechtszaak gaat komen. Geweldig!!!! Alleen op deze site wordt niks vermeldt en ook heb ik geen email gehad. Even voor de duidelijkheid; Is deze site niet meer "leading"? Is nu facebook het hoofdmedium? (Heb geen facebook)

Antwoord redactie: De site is en blijft leading. Helaas is door drukte en andere prioriteiten minder aandacht uitgegaan naar de website. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een update van de website en de ontwikkeling van de online bezwarentool. Hopelijk wordt medio volgende week dit alles online geplaatst. Uiteraard zullen wij iedereen hierover berichten.Volgens onze gegegevens heeft u wel een nieuwsbrief gehad en staat u ook nog steeds in onze database geregistreerd. Excuses voor het ongemak.

20/01/14