Uw mening telt, plaats hier uw reactie.

Naam * Email *
Onderwerp *
Inhoud *
De redactie behoudt zich het recht voor uw reactie te weigeren dan wel te redigeren of in te korten.
Beeld verficatie * Captcha AfbeeldingAfbeelding opnieuw laden
 
 

Terpstra: Mrb betalen hoe gaat dat?

Krijgen we een acceptgiro? Of had ikzelf iets moeten ondernemen voor mijn oldtimer om in aanmerking te komen voor de overgangs regeling Mrb?

Een van de auto's heb ik reed moeten schorsen, naast mijn tweede ex oldtimer. En ja ik heb ook nog een normaal belasting blik voor de dagelijkse km.

Groeten, beste wensen,

Antwoord redactie: Als het goed is heeft u een brief ontvangen van de belastingdienst waarin staat hoe u kunt deelnemen aan de overgangsregeling

 

04/01/14

johan: schorsen

Krijgen we nu niet veel oldtimerbezitters in de grensstreek die een auto moeten schorsen in de winter en hem dan net over de grens in een parkeervak zetten voor 3 maanden ? . Niet iedereen heeft eigen terrein of stalling .  En is dat eigenlijk toegestaan of verboden ? .

Antwoord redactie: Nee, dat is niet verboden. U mag (volgens de FEHAC) tijdens de verplichte winterschorsing in het buitenland met uw voertuig rijden, dus ook parkeren.

 

 

 

04/01/14

Bart: Reacties

Beste redactie,

Als jullie net zo snel een zaak aanspannen tegen de staat als reacties plaatsen en het nieuws verversen, 

Heb ik er weinig vertrouwen in. Een update van de gedaane donaties? ik heb twee keer een reactie geschreven, niet geplaatst?

mvg Bart

Antwoord redactie: Op 20 januari zal de eindstand worden opgemaakt en met de achterban worden gecommuniceerd. Een tussenstand kunt u vinden op Facebook - Oldtimerliefhebbers.

Onze reactiepagina wordt momenteel overladen met berichten van spambots, waardoor de verwerking van serieuze berichten zoals de uwe meer tijd kost. Onze excuses hiervoor, we werken aan een oplossing.

04/01/14

a.tolboom: tellen

Geachte,

Als een ieder die zijn auto geschorst, verkocht, of omgezet naar camper heeft, dat even meld hier.
Dan kan er een berekening gemaakt worden hoeveel het de overheid "oplevert"!

Hier al één geschorst...

Is er al nieuws over een eventuele rechtsgang???

Vr.Gr.

Anton Tolboom

03/01/14

Jan van de beemd: resultaat weekers

het eerste resultaat is binnnen ten gevolgen van de nieuwe wetgeving van dit Kl*te kabinet , 120 bedrijven falliet in de oldtimerbranch , dus ontslagen personeel in de WW en oldtimers worden massaal ge exporteerd en rest wordt geschorst ha ha wat een mislukte clownactie  ***www.nu.nl/economie/3666818/export-oldtimers-ruim-verdubbeld.html

03/01/14

Mart: Geschorst

Met belazerd gevoel geschorst. 2230€ mrb wordt te duur voor Max. 1000 km per jaar. Het is wel jammer dat de auto 7 jaar moet roesten. Ja ik rij wel met mijn dagelijkse belastingblik. Met mijn vorige hobby auto op grijskenteken werd het ook te duur. Kosten 15k . Foutje bedankt. Ik meende dat regeren vooruitzien is. Fout fout fout. Toch maar een nieuwe hobby zoeken eh misschien in de politiek? Elke 4 jaar zijn er nieuwe kansen. Maar ziet er niet erg gezellig uit. Ik ben bang dat de economie niet erg zal worden gestimuleerd.

02/01/14

Tineke: boekhouding

Wat lees ik nu? Moet VrijstellingOldtimer.nl met de boekhouding over de brug komen van de fiscus? En dat terwijl de Belastingdienst het zó druk heeft dat een burger gemiddeld 1 keer in de 100 jaar en een ondernemer 1 keer in de 50 jaar in aanmerking komt voor een dergelijke controle.

Het is te kinderachtig voor woorden, onze overheid is echt kampioen in zichzelf belachelijk maken! Het lijkt er op dat sommigen het toch wat warm krijgen van de aangekondigde rechtzaak. Ok, dan laten we ze lekker zweten...

Antwoord redactie: Dat heeft u inderdaad goed vernomen... uiteraard betreft dit geheel toeval ;-)

02/01/14

Bart Lincoln liefhebber: oldtimer geschorst op 28-12-13

Zo van mij is voorlopig niets te plukken, mijn Lincoln is geschorst en staat netjes gestald in Belgie voor maar 150 euriesz per jaar, tank nu met mijn dagelijkse auto ook in belgie,  ben erg boosFrown dat mijn hobby te duur is geworden, ga echt voor die paar km die ik reed met mijn Lincoln mark 5 geen 675 per 3 maanden belasting betalen, dus bespaar ik maar op deze manier terug! Op benzine rijden is voor zo'n auto geen optie, en vond lpg ook beter voor het millieu, begrijp echt helemaal niets van deze overheid, rare bedoeling we betalen ons scheel aan europa maar doen niet volgens de regels van europa, elders in europa  is een oldtimer 30 jaar, en mag je daar wel milieu vriendelijker rijden!!!ONBEGRIJPELIJK!!!!!!

 

 

 

 

02/01/14

Jan van de beemd: Kabinet is padje kwijt

lees dit ons kabinet is echt het padje kwijt ***www.nu.nl/economie/3666191/accijnsverhoging-nekslag-grenspomp.html

de auto is een melkkoe van de pvda en de vvd blijkbaar is de koe uitgemolken en gaan de mensen altrnatieven opzoeken.

02/01/14

Rob: hoogte donaties

Vraagje, wat is de hoogte van de donaties momenteel?

En zijn jullie een ANBI? Wink

Groeten,

Rob

Antwoord redactie: Op dit moment hebben wij ongeveer 4000 toezeggingen mogen ontvangen. Dat is niet niks, maar nog niet voldoende om te kunnen starten. Voor meer informatie: klik hier  En nee, wij zijn geen ANBI Wink.

02/01/14

Bif: Moedeloos

Beste mensen,

Allereerst wil ik u een mooi 2014 wensen. Een jaar waarin het eens duidelijk wordt dat het stelen door die rovers in den haag eens afgelopen moet zijn. Met name het feit dat de overheid zich op een dergelijke wijze kan opstellen en daarmee wegkomt is onaanvaardbaar. Eveneens is het onaanvaardbaar dat wij, de gedupeerden, ons steeds maar weer als een mak schaap naar de slachtbank laten brengen. 

Ook het commentaar van diegenen die deze nieuwe regel ondersteunen omdat de regels zouden worden misbruikt verwijs ik graag naar het rijk der fabelen.

Uit jeugdsentiment heb ik lang gespaard voor een range rover classic. De waarde van deze auto is nu €7500,-  met de nieuwe regel ga ik €2.200,- per jaar aan mrb betalen en is mijn auto tweederde van de waarde kwijt. Overigens is deze auto 30jaar oud. Dit betekent dat ik dankzij weekers bestolen ben van €5.000,- en daarnaast €22.000,- aan belasting moet gaan betalen.

Dit is onaanvaardbaar. Daarom heb ik al €100,- gedoneerd aan de stichting en ik ben graag bereid dat nog een keer te verdubbelen omdat ik denk dat deze zaak in ieder geval uit principe gevoerd moet worden.

Graag wil ik de stichting vragen actiever te gaan lobbyen om de benodigde gelden, en de kans van slagen door de advocaat op basis van andere en vergelijkbare rechtszaken. Daarnaast iedereen oproepen te doneren. Het schaamteloos uitzuigen van je eigen volk moet ...... Maar eens afgelopen zijn. 

Dus zeg toe!!! Al is het alleen uit principe.

Dit schaamteloos stelen moet echt stoppen.

Beste groet en laten we hopen op een goede afloop.

 Bif (voormalig VVD stemmer. Doe ik NOOIT meer)

01/01/14

willemsen: doneren allemaal

Goede voornemen! 

IK ben al GESTOPT met Roken en Drinken. ook Geen frisdrank meer.

Dit jaar geen vuurwerk afgestoken. 

Oudjaarsdag 'Mijn 3000 kg diesel geschorst.

gestopt met werken want autokosten waren de helft van het salaris.

ik heb nu 70% dat is 20% meer als met werk. 

ik zoek nu een baan op fietsafstand.

(is goed voor de economie vinden ze in Den Hoog in de Bol)

Geen dure diesel meer 1op10. 

Dan houd IK Makkelijk 5 tientjes over om Wouter en zijn team te Steunen.

Ik houd zelfs nog meer over dus bij te kort ga ik meer doneren.

DUS kom allemaal hier niet zeuren maar Steun de rechtszaak Tegen die dikkoppen in Den Hoog in de Bol.

01/01/14

Jan van de velde: Donatie

Maak er tien euro van en er doen duizenden mensen mee.

31/12/13

Alexander: Oldtimer

De reden waarom ik een oldtimer ben gaan rijden (15 jaar geleden), is dat ik geen auto meer wilde die afgeschreven moest worden. Ik had een Opel Omega die fl. 3000,=/ jaar afgeschreven moest worden. In 1996 gekocht voor fl. 18.500,= en in 2001 verkocht voor fl. 600,=.

In 1999 heb ik een originele 1974 Range Rover gekocht, die na de restauratie fl. 25.000,= getaxeerd is en nu nog dit bedrag waard. Dit is dus een waardevaste auto. Ik heb de auto volledig origineel gelaten, dit is voor ons de ultime gezins auto: kinderen, honden mee hup naar het bos of strand, op vakantie naar de UK, etc. In deze 15 jaar hebben wij veel plezier aan onze Range beleefd en als hij over een paar maanden 40 jaar is, gaat hij direct weer de weg op.

Ik heb deze auto gekocht, gewoon omdat ik het een mooie auto vind.Smile En niet om te profiteren van allelei voordelen, want veel rijden maakt ook het onderhoud van zo'n auto duur (motorrevisie, bakrevisie, plaatwerk, etc.)

31/12/13

Alexander: Vuurwerk

Op de laatste dag van het jaar, worden de milieudoelstellingen ruimschoots om zeep geholpen. Vuurwerk, daar mag niets van gezegd worden want het klootjesvolk moet z'n pleziertje hebben.

Dankzij onze geweldige regering worden de milieudoelstellingen gecompenseerd met mrb voor oldtimer-liefhebbers. Met dank aan de pvda en vvd.

Ik zou zeggen, haal de uitlaat onder je auto weg en laat ze om twaalf uur vannacht nog een keer knallen...

Prettige jaarwisselingCool

31/12/13

Fam de Vries: Regeling Jullie bedankt inspanning

Zelf heb ik 2 auto's in de wegenbelasting. Daarnaast nog een mercedes benz 240D, dacht belastingvrij. Maar helaas nog geen 2 weken terug kom je er achter dat hij nu ineens niet meer belastingvrij blijft. Terwijl ik wel een brief thuis heb liggen van de belastingdienst. Heb de Mercedes destijds aangeschaft om te toeren en voor de sfeer. En het is nog een mooie degelijke auto en bevind zich in goede staat. De aanschaf van zo'n auto was in die tijd hoog en nu door de regeling ineens niks meer waard. Dus wie betaald de waarde vermindering? Verder de bedrijven die door deze regeling failliet gaan, wie onderhoud straks de werknemers? (De WW-kosten) Komt verder minder belastinggeld (btw) terug dit doordat er minder reparaties aan oldtimer auto's gedaan hoeft te worden, omdat die niet meer nodig zijn, omdat vele de auto gaan schorsen of al weg hebben gedaan (export) Ben benieuwd hoe het in 2014 staat met de berekening van de overheid ivm binnen halen kosten ivm belastinggeld op oldtimers. Verder vind ik het schandalig dat ik ineens weer belasting moet gaan betalen voor mijn oldtimer, ook vind ik het heel raar dat dit zomaar kan en mag! De overgangsregeling van Van Vliet vond ik een keurige oplossing om de leeftijd omhoog te brengen van 25   naar 30 jaar. De berekening van Weekers rammelt aan alle kanten en ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat zo'n plan gemakkelijk door de Kamer heen komt. Voorlopig is de ouwe Benz in ieder geval geen cent meer waard en wordt het gebruik ervan te duur. Dus wij gaan de auto schorsen en dan zien we over een paar jaar wel wat we ermee gaan doen.                                                                                                  

Ik hoop dat jullie dit nog tegen kunnen houden. Veel succes met de actie en bedankt voor alle jullie inspanning!!

30/12/13

tristan: geschorst!

Jetta 1 diesel geschorst, camper geschorst, 50 euro toegezegd voor de rechtzaak en met mn motorfiets tanken in Belgie. Ze zoeken 't maar lekker uit in den haag! Team-Wouter, goed bezig en hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt met deze absurde regeling :)

30/12/13

Raymond: peildatum

Hallo,

ik heb tot 3x  toe gebeld met de belastingdient en vandaag de bevestiging gekregen dat ik t/m de peildata (voor mij 21-03) geen belasting hoef te betalen.... Daarna is het aan mij om te schorsen, te verkopen of alsnog gebruik maken van de overgangsregeling.

Hiertoe moet ik wel ruim van te voren het gas hebben uitgebouwd, rdw gekeurd zijn en schriftelijk een verzoek hebben ingediend....

wat een gedoe allemaal...

30/12/13

Komdeur: Stand van zaken

Er wordt een datum van 20 januari genoemd als ijkdatum of er voldoende financieel draagvlak is  om een rechtzaak tegen de staat te kunnen opstarten.

Wat ik tot nu toe heb meegekregen is dat de helft aan toezeggingen binnen is.

Nu heb ik 2 vragen:

1: Wordt er vanaf nu regelmatig een update gegeven met betrekking tot de toegezegde fondsen?

2: Als de rechtzaak doorgaat, geven jullie dan in Jip en Janneke-taal uitleg hoe dit in zijn werk gaat en wat de looptijd van de rechtzaak zal zijn?

Vriendelijke groet, Han

Antwoord redactie: Met betrekking tot uw eerste vraag: we hebben op dit moment (laatste telling 29-12) ca. 3000 toezeggingen mogen ontvangen. Het antwoord op uw tweede vraag is uiteraard ja, dit zullen wij zeker doen. 

30/12/13

m.benamar: oldtimer

ik kan niet meer volgen, kabinet zijn bezig de arme mensen bloot te maken die nog t schort kan aantrekken, omdat hij zelfe wil alles willen, pas op straks vraagt ook jouwe nieren. 

29/12/13

tijsen: bekostiging

Ik heb direct akkoord gegeven voor vijf tientjes. Kan budjetair wel.

Dit heb ik bekostigd door direct te stoppen met rokken en drinken tot februari .

Dus kom opallemaal. 

Of we doen allemaal 100 euro dan zijn we er ook. Drinken en roken we allemaal gewoon helemaal niet meer .

29/12/13

Pieter: Vrijstellingsbeschikking

Voor mij voelt het terugdraaien van de MRB vrijstelling als onrechtvaardig. Wat ik mij afvraag is in hoeverre ik rechten kan ontlenen aan de vrijstellingsbeschikking die ik destijds van de belastingdienst heb gekregen. 

Met vriendelijke groet, Pieter

Antwoord redactie: Dat is exact wat wij Prof. mr. Barkhuysen willen laten uitzoeken en laten verdedigen in de rechtzaal.

29/12/13

Johnny: Bijdrage

Hoor een hoop mensen praten dat ze wel willen bijdragen maar 50 € teveel vinden.

Antwoord redactie: Ja, dat horen wij ook wel eens, maar we hebben die keus gemaakt omdat we toch van mening zijn dat 50 euro een klein bedrag is in verhouding de kosten van de nieuw ingevoerde MRB en onderhoud aan een oldtimer in het algemeen. Wij willen trouwens niet verdienen aan deze zaak. Mocht er geld overblijven, dan wordt dit naar ratio terug betaald aan de donateurs.

29/12/13

Egbert jan: regeling

Ik zie telkens reacties van mensen die blijkbaar boos worden omdat ze zelf geen hobby zien in een oude auto maar zich wel achtergesteld voelen omdat ze belasting moeten betalen ?

Even voor de duidelijkheik, ik ben voor een regeling van bv een 60 dagen kaart en verplichting van een belastingplichtige auto. ik heb echter een diesel en 2 LPG autos voor dagelijks gebruik betaald dus al voldoende, ik heb hobby aan oude auto sommige heb ik al 13 jaar ! dus waarom zou ik "te beroerd" zijn om belasting te betalen ?

De LPG word weer 7 cent duurden ? hoezo mileu ? alleen geld geld ,

De boetes weer duurder ? .......

ik woon in twente en ben op zoek naar een woning in duitsland, mijn ouders wonen er al !

Als je het verschil in kosten ziet en dat je dan wel eeen overheid hebt die het aanzienliujk beter regeld dan in nederland !!!

Buiten de oldtimer regeling om, heb je de tabak en alcholol, inkomens belasting, 21 btw............ het word gewoon te duur om hier efficient te kunnen produceren, met deze regering zijn we over 10 jaar op het niveau van roemenie !

29/12/13

wil: staat op lichters

Ik zelf ben in staat om te zeggen en per brief (wat ik ook heb gedaan) dat de staat der nederlanden en de overheid (centrale belastingdienst) nog erger zijn dan de huidige italiaanse mafia. Mocht je met de mafia te maken hebben weet je ten minste waar je aan toe ben dat kan je van de staat der nl. en de huidige belstingdienst niet zeggen. 

Aftreden en opbergen die zooi ipv de gewone burger aan te pakken. Stelletje *! Ik heb er gewoon geen woorden voor.

 

28/12/13

Schrama: Daad bij het woord.

Zo, eerst maar een een goed voornemen voor 2014 meteen omgezet in een goede daad in 2013 en wel december de 23e. 3 oldtimers geschorst, 1x 02/87, 1x 05/78 en 1x 11/74. En nee, ik heb niets achter de hand op vier wielen. Wel een tweewieler van nog geen 3 jaar oud! Regen, wind, sneeuw en ijs? Geen last van, mijn oldtimers kwamen toen überhaupt al niet buiten maar de 2 wieler wel. Mocht het echt niet anders kunnen dan gewoon de trein. Wie volgt!?

28/12/13

G-klasse 280GE: 30 maakt de buurt prettig

Voor alle huilers met een echte oldtimer (lees, ik val (onbewust)net in de 40+ jaar, lekker puh!!)

Jammer dat juist de oldtimer van 40 jaar en ouder worden ontzien. Terwijl juist deze groep gekenmerkt wordt door een treuzelachtig karakter een file veroorzaakt waarin dagelijks een stoet 100% bijtelling vrije auto’s hun accu op leeg rijden en dan weer moet overschakelen op de te klein uitgevoerde benzine (hulp) motor. “De oldtimer” een nog in ontwikkeling zijnde automobiel, een prototype op de superieure jaren 80 auto. “De oldtimer” Amper geschikt voor het hedendaags verkeer. Hun asbest houdende remschoentjes, hun te harde en te smalle bandjes… een gevaar op de weg. Los nog van de lood dragende benzine damp. De interval van onderhoud is wat eerder waardoor er frequenter een dosis afgewerkte aardolie, de aarde verder richting de afgrond brengt.

Drama!! Ik hoop dat Weekers het leest… volgend jaar zijn jullie, volledig terecht, de klos! Invordering kenteken lijkt mij het juiste.

Natuurlijk ben ik het niet eens wat hier staat. Maar blijf een club!!! 30 maakt je buurt prettig!!!

De meeste liefhebbers kopen na veel wikken en wegen een oldtimer met (prille) jeugd herinneringen. En ik ben een kind uit de jaren ’80, dus….

Wel overwogen maak je een kostenraming of je de droomauto kan kopen en onderhouden…. Dan komt het moment eindelijk, na alle burgerlijke vaste koste/lasten en verplichtingen kan/mag hij aangeschaft worden. Een herinvoering van MRB is een kostenpost die niet in verhouding staat qua verbruik nog los van de verleende vrijstelling! Bijna niemand zal moeilijk doen over 120 euro per jaar, lastiger wordt het om stalling te vinden voor 3 maanden. Voor diesels is het echt drama. De waardedaling van deze auto’s is extreem. En staat niet in verhouding.

Ik hoop dat er voldoende ruimte is voor een degelijke rechtszaak. Ik heb mijn geld en vertrouwen ingezet op: oldtimervrijstelling

28/12/13

Marcel M: "De regeling"

Beste redactie, wat was er mis met mijn reactie?

met vriendelijke groet,

Antwoord redactie: Mogelijk niets... We hebben enige achterstand opgebouwd in het verwerken van de reacties. Onze excuses hiervoor.


Marcel

28/12/13

Eelko: oldtimer wegenbelasting

Hallo, gewoon onze auto´s masaal schorsen!!! Dan ontvangen ze geen cent!!!!! Laat de BOBO´S zelf maar inleveren in Den Haag!

28/12/13

Bas en Jolanda de Graaf: Ga zo door!

Geachte heren en dame,

Vandaag lees ik op nu.nl dat de schade veroorzaakt door de NAM deels door de burger gaat worden betaald (van elke EUR schade 0.64 EUR op kosten van de burger). Tot op heden heeft de belastingbetaler al zo'n 250 miljoen betaald aan de gevolgen van de gaswinning van de NAM. Enkel GroenLinks stelt vragen:"'Elk bedrijf moet zelf alle schade vergoeden die het veroorzaakt, dus ook de NAM’’, aldus Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Zij voegt eraan toe dat het niet om een noodlijdend bedrijf gaat. Nu betalen de belastingbetalers."

Vergeet ook niet dat de leden van het kabinet Rutte II in hun eerste jaar voor ruim 1,5 miljoen EUR aan onkosten hebben gemaakt op kosten van de burger. Zo zijn ook de declaraties van Frans Weekers openbaar gemaakt. Opvallend is het aantal communicatie middelen welke Frans heeft aangeschaft:  15 oktober 2010: Blackberry EUR 451,00 / 10 november 2010:  iPhone 3gs 32G EUR 712,81 / 1 maart 2011: iPhone 4 32G EUR 669,32 / 11 april 2011: iPad 64Gb 3G EUR 868,00. Maar ook lunches voor twee personen van 145 EUR worden betaald door de burger..... Niet te geloven! Ik dacht dat Frans zo op de centen was en zuinig omging met de belastingcenten van de burger! Als ik dit soort bedragen of zoveel telefoons declareer, krijg ik daar problemen mee. Klik op: bonnen voor de declaratie van Frans Weekers. Zou de Belastingdienst bij Frans ook een controle doen? Of doen ze dat alleen bij een burger als Wouter die blijft vechten voor het onrecht wat ons wordt aangedaan?

Zo zijn er een tal van voorbeelden te noemen waarbij de geraamde "inkomsten" van de wijziging in de MRB vrijstelling in het niet vallen. Een ding is mij wel duidelijk geworden in de laatste twee jaar: wij stemmen niet meer op de VVD of de PvdA! Uiteraard hebben wij onze oldtimer geschorst omdat wij principieel geen bijdrage willen leveren aan hetgeen Frans Weekers verzonnen. Ook zijn wij niet meer lid van de ANWB, deze partij heeft zich tijdens de "onderhandelingen" met Frans Weekers, opgeworpen als een
vertegenwoordiger van de oldtimer branche en onze belangen heeft verkwanseld.

In een aantal reacties worden eigenaren van Mercedes -Benz diesels over een kam geschoren, net alsof al deze eigenaren misbruik maken van de regeling. Wij willen hier toch iets over kwijt: er zijn ook eigenaren die iets met de diesels van Mercedes-Benz hebben omdat zij dat leuk vinden. Vergeet niet dat Mercedes-Benz als eerste reeds in februari 1936 een personenauto op diesel op de markt bracht: de 260D (W138)).  In ons geval is dat een 300CD TURBODIESEL, een coupe omdat wij het model prachtig vinden en een diesel omdat wij nu eenmaal houden van de rustige loop van deze Mercedes-Benz diesel motor. Vorig jaar heeft de auto nog geen 350 km gereden, voor dagelijks vervoer gebruiken wij namelijk een Volvo S80 waarvoor al een vermogen aan belasting is betaald (BTW en BPM op de aanschaf, accijns en BTW op de brandstof, BTW op het onderhoud, BTW op de winterbanden, assurantiebelasting op de autoverzekering en ook nog wegenbelasting).

Uiteraard steunen wij de actie om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen! Dit om het onrecht wat ons allen wordt aangedaan teniet te doen. Net hebben wij besloten om onze bijdrage te verdubbelen!


Met vr. gr.,
Bas en Jolanda de Graaf.

28/12/13

R. Stuurman: MRB

Wat is de opbrengst van de MRB inclusief provinciale opcenten, ongeveer 5 miljard voor de overheid?

En de verwachte opbrengst van de 25 naar 40 jaar regeling wordt geschat op 153 miljoen door de overheid welke dus na herberekening 120 miljoen blijkt maar in werkelijkheid zelfs maar 40 miljoen?

Dus de hele regeling welke oldtimers en youngtimers kapot maakt, moet "slechts" 153 miljoen opbrengen?

Schaf die hele MRB af en BPM, dan wordt auto rijden weer betaalbaar en gaan mensen die de regeling (mis)gebruiken om met vieze diesels te rijden een nieuwere auto kopen.

In Frankrijk zit de MRB in de brandstof en is zelfs daar nog goedkoper dan hier.

Belast het gebruik en niet het bezit.

Lees dit maar eens en verbaas je dat daar ons geld heen gaat, het is slechts 24 miljard:

***www.dagelijksestandaard.nl/2013/12/valse-voorstelling-windenergie

Antwoord redactie: U heeft volkomen gelijk. De absurd hoge MRB zette mensen aan om elk alternatief te benutten om eraan te ontkomen. In andere landen tref je (bijna) uitsluitend oldtimerliefhebbers in oldtimers aan omdat een jonge auto betaalbaar is voor iedereen. Na afschaffing van de MRB en BPM betaalt de automobilist nog steeds 2x meer dan nodig is voor onderhoud aan en investeringen in het Nederlandse wegennet. 

 

28/12/13

patrick: oldtimer

Hallo hoe zit dat eigenlijk met buitenlandse oldtimers die tussen 26 jaar en 39 jaar zijn die rijden hier ook met diesel en lpg over de nederlandse grens en die betalen ook niet de volle mep en dan zullen wij wel als nederlander wel de volle mep betalen en ze rijden hier ook met hun oldtimers hier die op benzine rijden en betalen ook niet de volle mep rijden hier ook gewoon de hele jaar ook door het hele land zo als decemberr,januari,februari en moet wij als nederland rekening houden met het milieu waar is het kabinet mee bezig geen goede dinge hier laat ze gewoon voor diesel en lpg ook en overgangregeling maken er zijn zat mensen die ook wel klein deel voor diesel en lpg willen betalen maar voor het hele jaar ook voor benzine?

Antwoord redactie: Die betalen hetgeen ze in hun land van herkomst verschuldigd zijn. In de meeste gevallen niets tot heel weinig.

28/12/13

Rene: oldtimer/youngtimer

Waarom voert den Haag de 60 dagenkaart niet in?? Geeft alle oldtimer/youngtimer bezitters de mogelijkheid van een 60 dagenkaart, waardoor ze in de weekende hun geliefde hobby kunnen uitvoeren. Het gaat hier om auto's die meestal doordeweeks, en in de wintermaanden gestald staan. Met een 60 dagenkaart pak je in één keer het misbruik van de vrijstellingsregel aan. Met een 60 dagenkaart kunnen de dagelijkse gebruikers van een oldtimer niet uit de voeten en zullen zij gewoon MRB moeten betalen. De ECHTE hobbyisten betalen met een 60 dagenkaart ALLEEN de dagen die ze nodig hebben voor evenementen. Jaren geleden was de 60 dagenkaart erg fraudegevoelig, maar in deze tijd kunnen we via internet heel makelijk een dag activeren van de 60 dagen. Heel simpel, heel doeltreffend!!! Waarom hoor ik niemand over dit alternatief?? Graag invoeren voor youngtimers vanaf 15 jaar.

Antwoord redactie: De 60 dagenkaart ging van tafel (tijdens de onderhandelingen met de "alliantie") omdat deze gecombineerd wordt met het verplicht schorsen voor alle overige dagen. De echte liefhebber met een stalling verder van huis kan de auto dus niet zomaar een paar dagen aan de straat of op de oprit laten staan zonder voor elke dag eén er eentje van de kaart af te strepen.

28/12/13

Bé Drent: Schorsen

Ik heb vandaag 27-12-2013 mijn Mercedes 300SE Bj 1985 op LPG geschorst ,ik heb mijn LPG er nog niet uitgehaald maar als het nu gewoon zo blijft en ik haal het gas er in bv mei uit kom ik dan wel gewoon  na keuring naar benzine voor de overgangs regeling in aanmerking ,of hebben ze hie ook weer een of andere regel voor die nergens op slaat.

Gr Bé Drent

Antwoord redactie: Jazeker, ook daar is een onzinnige regel voor! Indien u binnen een lopend jaar de LPG installatie uitbouwt, komt u pas vanaf het eerstvolgende jaar voor de overgangsregeling in aanmerking... U kunt dit wel omzeilen door de auto na herkeuring op naam van de echtgenoot te registreren. De nieuwe eigenaar krijgt namelijk wel direct de keus om van de overgangsregeling gebruik te maken.

27/12/13

Eduard Pijl: Profiteurs ?

Het blijkt weer nodig te zijn diverse mensen er op te wijzen dat er geen sprake van profiteurs is wanneer er gebruik wordt gemaakt van een regeling die door Den Haag verzonnen is. Die zogenaamde profiteurs hebben ook nooit om zo'n regeling gevraagd. Wanneer ze in Den Haag hadden verzonnen dat slechts rode auto's HOUDERSCHAPSbelastingvrij zouden zijn dan had niemand er zich over kunnen verbazen dat er daarna opmerkelijk meer rode auto's zouden hebben rond gereden. Daarmee zeg ik overigens niet dat er zoveel van die diesel/LPGrijders zijn want de cijfers laten zien dat het erg mee valt. Al zouden het er tienduizenden zijn die van een legale regeling gebruik maken, dan nog geeft het geen pas deze mensen te straffen met een regeling die binnen twee weken ingaat en enorme financiële consequenties heeft.

Het is ook wel iets te gemakkelijk om "al die dieselende profiteurs" zo'n verwijt te maken. Er zijn bijzonder veel mensen die niet alleen veel plezier hebben aan hun mooie W123 of W124 diesel en er vaak juist zo'n auto op nahielden omdat ze weinig kilometers rijden. Het rijden met een BMW 524TD is ook bepaald geen straf.

Volgens mij is dit niet zomaar een kwestie van onbehoorlijk bestuur maar van asociaal bestuur.

Nogmaals, al deze flauwekul uit Den Haag is volledig te wijten aan het feit dat, hoewel alle Nederlanders daarom vragen, we geen fatsoenlijk en rechtvaardig wegenbelastingsysteem hebben waarbij men betaalt naar gebruik.

HET VOLGEN VAN DE NEDERLANDSE POLITIEK KAN LEIDEN TOT ERNSTIGE GEZONDHEIDSKLACHTEN ZOALS HOGE BLOEDDRUK EN HARTRITME STOORNISSEN!

27/12/13

Harrie: oldtimer weg

Is het nu toch zover dat ik een andere hobby moet kiezen? heb altijd aan oude auto's van anderen gesleuteld. in 2011 er eindelijk een voor mezelf gekocht. Ik ben nog niet eens halfweg met restaureren en nu is het alweer over. Dan nu maar kreatief met kurk of zoiets gaan doen. Het laatste beetje vertrouwen in de overheid is wel weg. Een redelijke overgangsregeling voor diesels en lpg was wel het minste wat ze hadden kunnen doen. Ik wilde voor de gezelligheid een open haard in mijn huis plaatsen, maar ik durf niet meer want er komt dan daar ook wel belasting op. 31-12 13  wordt mijn oldtimer geschorst en zal wel op de sloop belanden.

27/12/13

Renier Krol: Eerlijk?

Ik heb als liefhebber contact gezocht met de overheid via mail en dergelijke. Geloof me dat is niet makkelijk.Drie maanden geleden heb ik al diverse mogelijkheden geopperd om het eerlijk voor iedereen op te lossen.Een van die voorstellen was om verplicht te stellen een tweede auto op je naam te hebben staan met de verplichting om wegenbelasting en verzekering te betalen zoals iedereen. Daarmee heb je al een groot deel van die mensen die de oldtimer gebruiken als eerste en enige auto. Daarbij een registratieverplichting gelegd bij de eigenaar zelf over de gereden kilometers doormiddel van een verzegelde km teller. Waar dus niet mee geknoeid kan worden.Dat is heel eenvoudig te realiseren met het huidige gps systeem. Niet duur en toch betrouwbaar. Dan had ik nog een paar voorstellen en die werden positief ontvangen en daar zou ook naar gekeken worden. Maar we hebben helaas pech dat Nederland heel veel schuld en geld tekort heeft en dat de overheid niet kijkt wat er eerlijk is maar wat er het meeste opbrengt in het laadje van de geldkast. Dus geen belasting in de benzine, geen tegemoetkoming van de echte oldtimerliefhebber, geen 30 jaar grens maar 40 jaar dus ook niet kijken waar het elders in europa is geregeld. Behalve als het financieel natuurlijk voordeel zou opleveren. Dus ik twijvel over eerlijkheid.

Mensen word wakker, het draait maar om een ding. Geld Geld en nog eens Geld. Je kunt er boeken over schrijven!!

Antwoord redactie: Nu alleen nog iedereen verplichten om in een oldtimer te rijden... want anders komt dat geld er ook niet ;-)

27/12/13

Frits van Diggelen: Vrijstelling oldtimer

LS.,

De "stinkende" diesels die van de bouwjaren waren dat ze nog net belastingvrij waren, werden meestal als 'dagelijkse' auto bereden door lieden die eerst een busje op grijs kenteken hadden. Met dubbelcabine en een groot formaat imperial op het dak konden zij de hele familie en veel bagage verslepen naar verre streken.

Toen daar dus een stokje voor gestoken werd door een "slimme Staatssecretaris" werden  deze diesels populair. Maar vergeten is dat ook hier een misbruik in de hand gewerkt werd door 'sloppy' handelen van de verzekeringsmaatschappijen. Hadden ze ten tijde van het afschaffen van het 'oneigenlijk gebruik" van het grijs kenteken alleen maar naar de inschrijving bij de Kvk en een 'inkomenseis uit eigen arbeid" hoeven kijken: nu werd de vroeger bestaande en toen zeer strikt genomen verzekeringseis om een "oldtimer of klassiekerpolis" te kunnen krijgen als een ANDER, voor  DAGELIJKSE vervoersdoeleinden bedoeld voertuig bij DEZELFDE tussenpersoon/verzekeringsmaatschappij verzekerd was, niet meer gehanteerd.

Dan waren die idiote 'grijskenteken-eisen' mbt een bestelwagen en nu dus die idiote wet van Weekers helemaaql niet nodig geweest.

Nog afgezien van het feit dat die 'stinkende diesels' natuurlijk heel veel gebruikt kunnen worden ipv één zonnevluchtje van Mijnheer SunWeb en cs. Wat dacht je dat zo,n "schone" Boeing van Transavia in één klap aan milieubelastende (roet) uitstoot geeft op een trektochtje naar Malage of Turkije...??? Nee, ik denk dat het geldgebrek van de bodemloze Griekse Put eerder de boosdoener is.

27/12/13

Fred Reijerse: vrijsteling M.R.B

Kwam dit artikel tegen op de  site van Auto Week .

Zit volgens mij heel veel waarheid in .

Mercedes-Benz W124 Combi

Van de vele vervelende maatregelen die het nieuwe kabinet moet treffen om uiteindelijk zestienmiljard te kunnen bezuinigen, is het schrappen van de belastingvrijstelling van klassiekers er eentje. Nu lijkt hier geld de drijfveer niet te zijn, maar het milieu. Dat schijnt volledig om zeep geholpen te worden door die bejaarde automobielen. Toch zet ik dit graag even in perspectief. Wat is namelijk het geval? Van de ongeveer 8,1-miljoen personenauto’s in Nederland is slechts 3,3 % (ja, u leest het goed) ouder dan bouwjaar 1987. Ruim 269.000 auto’s. En dat zijn lang niet allemaal auto’s die dagelijks worden ingezet, zoals de Mercedes-Benz 190, de Volvo 740 en de Audi 80. Want onder die 269.000 auto’s zitten ook de zeldzame klassiekers die zeer sporadisch de weg op komen. Kortom, marginaal, wat mij betreft. Nog maar wat cijfermateriaal: in de periode van 1990 tot 2010 is de uitstoot van CO₂ weliswaar met 30% gestegen, die van koolmonoxide nam met 58,1% af, die van kleine deeltjes (fijn stof) met 55% en die van stikstofoxiden met 56,4 %. Er gebeurt dus echt wel wat op dat gebied. Deze cijfers hebben betrekking op het personenwagenpark. En gezien de enorme toename van het aantal zuinige (en mrb-vrije) auto’s zal die dalende lijn zich voortzetten. En dat ondanks de aanwezigheid van een paar oude auto’s, waar sommige beleidsmakers zich nu ineens sterk op focussen. Mag ik dan ook nog eventjes een groep noemen? De tweetakt brom- en snorfiets. De Bovag schat dat van de miljoen brommers en snorders ongeveer 60 % een tweetaktmotor heeft. En zo’n machientje mag dan in verhouding minder brandstof verbruiken, de uitstoot van ultra fijn stof is twee keer zo hoog als die van een personenauto, volgens onderzoek door TNO. Inderdaad, daar horen we Samsom en Gert, eh Rutte, niet over. Want daar valt financieel gezien niks te halen. Om over het aantal roetfilterloze bestelwagens, taxi’s en bussen nog maar te zwijgen. Gemakkelijk wijzen naar een ander zegt u? Misschien wel, maar daar is het mij niet om te doen. Ik vind het domweg schandalig dat er met een simpele pennenstreek een complete tak binnen de autobranche de nek om wordt gedraaid. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die de kost verdienen met de handel in en reparatie van die oude auto’s. Om nog maar te zwijgen van de onderdelenleveranciers. Dat brengt alles bij elkaar aardig wat belastinggeld in de lade. Ik verwacht dan ook dat belangenbehartiger Bovag zich hier zeer stevig voor gaat inzetten, in plaats van de kilometerheffing te bepleiten.

26/12/13

R.Masereeuw: MRB

 In de rechtzaak graag aandacht voor de waarde vermindering van de voertuigen nu deze weer onder de MRB regeling vallen. Compensatie dmv tariefstelling of direct, is niet meer dan rechtvaardig. De overheid maakt zichzelf met deze actie op bestaande ontheffingen, erg onbetrouwbaar. Wat is het verschil tussen een auto en een boot bezitter?? Geef elke boot svp ook direct een ID en start met een heffing per voet (30cm), brandstof en gewicht; dan kunnen we de belasting op fietsen misschien nog even uitstellen.

26/12/13

SK: Een 'gewone' oude auto

Beste Vrijstelling Oldtimer,

Ik rij een eenvoudige Golf 2, benzine, heb hem al ruim 20 jaar (NL geregistreerd), ben 2e eigenaar. Geen 'culturele klassieker', maar wel een goede (en goed onderhouden) auto die mij al decennia zonder morren trouw overal naartoe brengt.
Zijn er meer mensen zoals ik, die 'gewoon' een oude auto hebben en het zonde vinden een nieuwe te kopen als de oude het nog prima doet? Het is mijn ENIGE auto en die moet ik nu 3 maanden laten staan? Waar is dat goed voor? Mijn situatie valt denk ik ook onder jullie doelgroep? Ook al rij ik (helaas) geen glimmende klassieker?
En aan allen die iets geschreven hebben over de 'misbruikers' van oldtimers. Leg mij eens uit waarom ik plotseling een 'crimineel' of 'cheap-ass' ben als:
- mijn door-de-weekse auto nog vrolijk en zelfverzekerd rondrijdt, OMDAT ik hem decennia lang goed heb onderhouden;
- de overheid de oldtimer-leeftijd heeft bepaald op 30 jaar (niet ik)- en ik DAAROM geen MRB meer hoef(de) te betalen;
- ik blijkbaar geen maandag-exemplaar heb, maar een degelijke auto;
- ik deze regeling te belachelijk voor woorden vind, omdat mij hiermee 25% van het recht wordt ontnomen, een door mij gekochte/betaalde, onderhouden auto te rijden (m.a.w. ik 'mag' hem vanaf nu 3/4 van het jaar rijden i.p.v. het hele jaar)?

Waar haalt de Staat het recht vandaan, beperking te leggen op het gebruik van goederen die niet hun bezit zijn? Het enige wat 'van hun' is, is het kenteken. Maar de auto heb IK indertijd van MIJN centjes gekocht (omdat ik hem elke dag nodig had en heb) en die is van mij, of zie ik dit (juridisch) verkeerd?

Het gaat mij er niet om dat ik weer MRB moet betalen. So be it, ik gebruik de weg. Maar dat ik als mazzelaar met een goede simpele oude auto met deze maatregel (die geen hoofdletter verdient, sorry) flink beperkt word in mijn mobiliteit en op extra tijd en kosten gejaagd word, omdat ik ineens out-of-the-blue alternatief vervoer moet zoeken voor drie maanden per jaar. Uitgerekend in de winter! Het voelt alsof ik gestraft wordt voor het goed zorgen voor mijn (enige) auto. Hij is echt nog niet sloopwaardig. Hoe bedoel je verspilling?
Waar gaat dit heen? Straks 'mogen' de 'burgers' hun wasmachine alleen maar maandag en donderdag laten draaien, want dat is ook 'beter' voor het milieu? Dat kunnen ze er zelfs zonder vooronderzoek doorheen duwen...

Tot slot, is het iemand opgevallen dat De Brief van de Belastingdienst onvolledig gedateerd (te weten: december 2013, zonder dag-datum!), ergens al in de eerste week van december op de mat is gevallen, terwijl de maatregel er nog niet eens doorheen was (medio december)? Kan dit? Mag dit? Denk het niet.
Maar oh wee als wij een stapje te laat zijn in Het Belastingproces of 1 keer per ongeluk een datum verkeerd administreren op een factuur in een belastingaangifte. Machteloos ben je dan, tegen het ambtelijk geweld wat op je afkomt.

Maar ja, machteloos ben je blijkbaar ook als de overheid haar zinnen ergens op heeft gezet (in HAAR belang). Het is m.i. regelrechte geldklopperij, ongeacht.

Nou Orwell; here we come....

Antwoord redactie: U frustratie is begrijpelijk. Om u toch even met een aalmoes blij te maken... u mag ervoor kiezen om het gebruikelijke MRB tarief te betalen en het voertuig 12 maanden per jaar te rijden.

26/12/13

Bekenkamp: Oldtimer regeling

Zou het mogelijk zijn om te weten hoeveel oldtimers er van af december tot januari er geschorst zijn ter onder bouwing dat de regering de plank mis slaat met deze wetgeving. 

ik heb 2 motoren en 1 voertuig geschorst

scheelt mij €250 +€1780=€2030 per jaar ex de verzekering en Apk keuring dus nu van de openbareweg af gehaald

hoeveel volgen mij  de de regering reken zich zelf rijk 

 mis poes daar trapt de Nederlander niet meer in 

o ja,  ik steun de actie ook maar de regering betaald deze kosten want ik tank ook niet meer brandstof

vrg Johan 

Antwoord redactie: In de loop van komend jaar zullen wij gegevens bij de RDW opvragen om de schorsingsaantallen inzichtelijk te maken.

25/12/13

Eric: diesel liefhebber

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog de advocaat de kans van slagen in schat. Dat zou misschien meer mensen over de streep kunnen trekken om een financiële bijdrage te leveren. Mijn steun hebben jullie in ieder geval.

Ook ben ik wel benieuwd of te achterhalen is hoeveel auto's er nu meer geschorst zijn dan in voorgaande jaren. De mijne in ieder geval wel, hoewel dat in praktisch gebruik niet heel veel zal uitmaken: ik rijd mijn Mercedes diesel sowieso alleen maar in de zomermaanden tijdens vakanties en clubevenementen en ben (in tegenstelling tot wat Weekers over diesel- en lpg rijders denkt) wel degelijk een liefhebber. Het geluid van een oude Mercedes-diesel (evenals dat van bijv. een kever of een eend) vind ik mooi en karakteristiek. Dat was 12 jaar geleden een van de redenen om de auto aan te schaffen. Niet het zgn. goedkoop rijden. Met onze dagelijkse auto's (LPG en benzine) rijden we gezamenlijk ongeveer 50.000 km per jaar. De Mercedes doet daar dan nog zo'n 5000 bij, voornamelijk ook nog eens tijdens buitenlandse vakanties.

Bij deze wil ik het hele team van vrijstellingoldtimer zeer bedanken voor de enorme inzet tot nu toe en hoop dat er succes geboekt kan worden met een eventuele rechtszaak.

Antwoord redactie: Bedankt voor je steun en vertrouwen.

De kans van slagen is dus zondermeer aanwezig, maar garanties zijn er nooit. Trekken we de bijvoorbeeld de parallel met de grijs kenteken kwestie, dan zou deze zaak nu juist gewonnen kunnen worden op basis van de argumentatie waarmee de stichting grijs kenteken haar zaak verloor. 

25/12/13

Ronald: goed gedaan

Waarschijnlijk zal mijn reactie toch wel weer verwijderd worden van deze subjetieve site...

Het is een goede zaak dat de regeling is doorgevoerd, de oude regeling werd teveel misbruikt door de "youngtimers"

Toeleveranciers gaan failliet is alleen maar en goede zaak, zo wordt de import vanuit o.a. Duitsland een halt toegeroepen

Dat er hier veel mensen zitten die nu opeens moeten betalen, het is spijtig maar jullie hebben er al die jaren van kunnen profiteren. Ik zou zeggen breng het voor de rechter en klop de mensen 50 euro uit de zak, zal moeilijk gaan want ze willen nog geeeneens belasting betalen...

Antwoord redactie: Waarom zouden we dat doen? Het enige wat we graag doen is jouw reactie van enig commentaar voorzien. Dat de regeling sinds 2009 als gevolg van een wetswijziging een aanzuigende werking had voor diesels uit de bouwjaren 1985 en 1986 is een feit. Dat mag echter geen motief mag zijn om diesels van veel oudere bouwjaren te gaan belasten. Laat staan LPG onder dezelfde noemer scharen of kampeerwagens uitsluiten van een overgangsregime. Een maatregel dient immers in verhouding te staan tot het probleem. En aangezien er in 2012 al een passende maatregel was getroffen die aantoonbaar effectief blijkt te zijn is een derde maatregel niet op zijn plaats. En voor nadere details en onderbouwing verwijzen we je graag door naar het dossier op deze site.

23/12/13

Ron Wageman: Rechtsongeldig???

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is het volgens de grondwet verboden een belastingmaatregel met 100% of meer te verhogen.

Als dat zo is schieten ze zich daar in Den Haag aardig mee in hun eigen voet.

Ps. Jullie verrichten goed werk ga zo door. Voor de rest die dit leest in dit land luistert de overheid vaak naar een schreeuwende eenling dan naar een zwijgende massa, dus laat van je horen.

Antwoord redactie: Belastingheffen mag een overheid in principe altijd. Echter, ze dient ten allen tijde de algemene beginselen van behoorlijk bestuur te respecteren. Dat heeft de overheid ons inziens in deze kwestie ernstig verzuimd!

18/12/13

P.P.Krijger: Naar de rechter

Jammer dat ondanks jullie fantastische inspanningen het niet gelukt is in de eerste en tweede kamer. Het is ontluisterend hoe weinig oprechtheid, integriteit en eerlijkheid onze politici hebben in Den Haag.

Ik steun jullie actie bij de rechter!!!

18/12/13

Alexander: 1e kamer

Beste,

Het was te verwachten deat de 1e kamer dit absurde voorstel goedkeurt. Ik schors mijn auto tot deze 40-jaar is.

Een rechtzaak zal gewonnen kunnen worden, dit is echter een lang traject. Mijn advies aan mijn mede oldtimervrienden is dan ook om niet af te wachten en te schorsen.

Denk ook eens goed na om eens anders te stemmen dan pvda of vvd, je ziet nu wat een dievenbende dit is.

Klassieker groet,

Alexander

 

18/12/13

Mart Musters: Overgangsregeling

Allereerst natuurlijk belachelijk dat de eerste kamer zonder amendementen de mrb 2014 regeling voor oldtimers heeft overgenomen. Maar het feit is nu daar.

Gevolg voor mij is erg groot. Ik heb een landrover van december 1984 op LPG.
Ik val dus niet in de overgangsregelings. Dus dat wordt fors betalen. Maar nu de 1e kamer de mrb oldtimers heeft goed gekeurd wil ik toch in de overgangsregeling komen. Dus de LPG installatie eruit.

Onduidelijk voor mij is het volgende. Moet dat perse vóór 1 januari 2014 gebeuren en RDW gekeurd zijn?
Of kan ik hem voor een jaar schorsen en dan op mijn gemak gedurende 2014 de LPG installatie eruit halen? en hem daarna weer aanmelden op benzine?
Kortom: is 1 januari 2014 een harde peildatum voor uitbouw LPG?

PS. Erg bedankt voor jullie inzet en het vele werk.

18/12/13

Lennard: Goed bezig!

Helaas is de nieuwe MRB wet aangenomen, ben opgetogen te lezen dat Vrijstelling Oldtimer de staat wil dagen. Dat is precies wat de koffiedrinkers van "de alliantie" gelijk hadden moeten doen! Ik roep iedere oldtimerbezitter / -liefhebber op om een donatie toe te zeggen. Geef zoveel je kunt missen zodat we sterk staan in deze rechtzaak! Bijvoorbeeld 1 kwartaal MRB voor je oldtimer. Of een bedrag per auto. Immers als we dit winnen heb je dat zo terugverdiend en als er niet genoeg wordt opgehaald gaat de rechtzaak niet door. Dus: geeft allen! 

18/12/13

Erlend Fluit: Reactie op nieuwsbericht

Beste heer W. van Embden,

Allereerst mijn persoonlijke dank voor al the effort u in deze zaak steekt.

Ik heb een paar opmerkingen als ik zo vrij mag zijn en moet ook vermelden dat ik mij (nog) niet geheel verdiept heb in de aantallen Oldtimer rijders wat wellicht in een van uw briefwisseling vermeld is.

Ik probeer mij komende weken te verdiepen.

Ikzelf ben “nog” niet echt een Oldtimer rijder ondanks een BMW uit 1984 die opgeknapt dient te worden.

Maar dat is geen “echte oldtimer” en dat is ook hetgeen mij opviel toen ik de protest actie op het nieuws bekeek.

Daar op het grasveld diverse oude auto’s oa: Mercedes. Nu kreeg ik de gedachtegang van….ja, maar dat zijn geen echte oldtimers, die gebruiken ze gewoon als vervoermiddel met veel kilometers

De minuut daarna werd dat ook nog eens bevestigd door de man die in zo’n zuipert van een Amerikaan hoog boven de grond zat. Dat beeld vertroebeld Uw/onze bedoeling naar mijn dunken.

Ik heb het gevoel dat u VECHT voor het behoud van die prachtige Old timers die op de binnenwegen/Ardenne/Eifel in het zicht MOETEN blijven.

Heeft u genoeg echte Old-timer bezitters in uw communicatie lijst? Misschien zijn er netwerk wegen te bewandelen via service clubs (Lions, Rotery….)

 Ik blijf uw volgen en mocht u nog tijd over hebben na het lezen van dit schrijven hoor ik graag uw mening

Hoeveel donateurs is de begroting? Is een kopie van de brief “geen wegenbelasting” nodig om kracht bij te zetten?

Heel veel sterkte en succes,

Best regards,

Erlend Fluit

Antwoord redactie: Beste Erlend, wij vechten voor het behoud van het amendement van Vliet. Een maatregel uit 2012 die wellicht niet “perfect” is, maar wel aantoonbaar effectief is in datgene wat de overheid in principe nastreeft. Eenvoudig te hanteren regelgeving die hobbymatig gebruik niet in de weg staat, maar ook niet uitnodigd tot “oneigenlijk” gebruik.

De discussie over wat wel of geen oldtimer is gaan wij niet aan. Elke generatie heeft immers haar eigen oldtimer en zolang het merendeel van de oldtimers hobbymatig worden gebruikt is er wat ons betreft geen aanleiding om de wetgeving te wijzigen…  Hoe die verhouding hobbymatig gebruik en veel-gebruik werkelijk liggen kunt u naslaan in ons dossier op de site.

Mvg, Arjan Lenoir

18/12/13