Warning: assert(): Assertion failed in /home/users/vrikuftp/vrijstellingoldtimer.nl/libraries/cms.php on line 3
Uw reactie
Uw mening telt, plaats hier uw reactie.

Naam * Email *
Onderwerp *
Inhoud *
De redactie behoudt zich het recht voor uw reactie te weigeren dan wel te redigeren of in te korten.
Beeld verficatie * Captcha AfbeeldingAfbeelding opnieuw laden
 
 

Peter Voortman: MRB Oldtimers ???

Waarom zijn de Bovag-Fehac en ANWB  zo snel overstag gegaan met deze absurde regel, ik heb altijd gedacht dat deze organisaties voor de automobilist waren ?

05/12/13

Mark Biere: wegenbelasting

L.S.

Deze week heeft een collega van mij die met een Mercedes G-klasse Diesel uit 1986 een brief ontvangen van de Belastingdienst dat hij wegenbelasting moet gaan betalen vanaf 1 januari 2014. Ik rijd met een Land Rover Defender Diesel uit 1986 en heb tot op heden nog geen brief van de Belastingdienst mogen ontvangen.

Hebben jullie hier een verklaring voor? Betekend dit dat de wetswijziging dus op 1 januari van start gaat, ik hoop het niet en hoop jullie hiermee van dienst te zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie enorme inzet.

Met vriendelijke groet,

Mark Biere

05/12/13

marije: brief ontvangen

Hallo,

Hoe kan het! Er wordt toch pas definitief beslist op 16 december?? Waarom kan de belasting mij dn al een brief sturen dat we per 01-02-2014 mrb belasting moeten betalen? Wat weten wij wat de rest van nl nog niet weet?

Als dit inderdaad het geval is gaan wij zker de auto schorsen en ECHT NIET BETALEN!!  Ze zullen zien dat het helemaal niet het geld gaat opleveren wat ze verwachten...

Bedankt voor de inzet..en het zal wel op een protest actie gaan aankomen.. 

 

 

05/12/13

G-klasse: schamen

Ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven, het hele proces is wel zo slecht uitgevoerd door de Tweede kamer… Ik zou me al kapot schamen voor minimaal het verloop, nog los van de inhoud.

Nu die brief van de belastingdienst…..

Straks wordt de brief nog als argument gesteld, we hebben nu iedereen als geïnformeerd (ondanks dat het nog geen wet is!!!!!!) laten we de oldtimer regeling dan maar wijzigen. Ze moeten trouwens nog van goeden huize komen om alles in 2 weken juridisch rond te krijgen…Zul je zien dat de overheid nu wel, op eens, hard kan werken.

Daarnaast is de brief vanuit de belasting dienst incompleet!! Ik rij momenteel op LPG, wordt in de brief na mij niet gesproken over de overgangsregeling of de mogelijkheid om LPG te verwijden.

05/12/13

Irma: Wat een narigheid...

Hoi,

kreeg net de brief van de belasting... ik heb al die tijd gedacht dat er altijd maar van alles geroepen wordt, maar dat het puntje bij paaltje toch niet door gaat... wij zijn een net aan modaal gezin, met twee auto's, waarvan eén oldtimer, twee "normale auto's" pas niet ons budget. We moeten dus vanaf januari een bak meer geld gaan betalen. Is dus geen optie.. wanneer gaat de eerste kamer die knoop doorhakken?? Hoor 't graag... tot die tijd maar schorsen en 30 km per dag gaan fietsen...

Vriendelijke groet,

Irma

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie. Zeer spijtig om te horen dat ook u zwaar gedupeerd gaat worden. 16 of 17 december gaat de Eerste Kamer wel/niet instemmen met het Belastingplan 2014. VrijstellingOldtimer zal iedereen op de hoogte houden van de laatste stand van zaken.

05/12/13

hans: blauwe brieven

Nou, de eerste blauwe brieven liggen alweer op de mat.

Vooruitlopende op alles heeft de belastingdienst mij alvast geschreven dat ik vanaf 1 januari het volledige tarief moet gaan betalen voor 3 van mijn 4 oldtimers.

"dit natuurlijk onder voorbehoud van goedkeuring door de eerste kamer"

Is een actie dan misschien toch een optie ? 

Voor mij gaat er op deze manier de lol er aardig vanaf, 3 auto's kosten mij dan 5116,- euro per jaar !!!!Belasting betalen is dan ook geen optie en gaan ze regelrecht de schorsing cq verkoop in.

Gr Hans

05/12/13

G-klasse: Paaldatum RDW belastingdienst

Natuurlijk is het geheel niet zoals we het zouden willen…. Maar er bestaat een kans dat de Eerste kamer akkoord gaat met de Tweede kamer.

Voor de LPG rijders voor wie het niet rendabel is om op LPG te blijven rijden omdat ze daadwerkelijk maar enkele duizenden kilometers per jaar rijden.

Midden december gaat de eerste kamer pas een uitspraak doen. Navragen bij de RDW laat weten dat het niet haalbaar is om voor 1 januari alle oldtimers om te keuren naar benzine…

Maar dit hoeft ook niet (volgens de RDW)

Iedere auto heeft een paaldatum, waarop het eerste tijdsvlak ingaat, mijn auto komt uit nov waardoor mijn eerste tijdsvlak in 2014 start in feb…. Dit geeft mij in 2014 1,5 maand de tijd voor verwijdering van de installatie (mocht dit echt nodig zijn) (let op: voor sommige kan dit ook in begin januari vallen, ander weer in maart) paaldatum is zelf na te rekenen, of op te vragen bij de rdw en belastingdienst, door eerdere teleurstellingen, laat ik vragen zoals deze beantwoorden via de mail, heb je toch iets meer in handen. (voor wat het woord van de overheid waard is)

Let op: volgens de RDW en de belasting dienst betaal je het volledige kwart tarief (tijdsvlak) voor LPG ook al haal je installatie de eerste dag van het eerste tijdsvlak van 2014 er uitMoney Mouth!!

Hopelijk is deze mail overbodig….. maar toch….

 

05/12/13

Alexander: MRB brief

Ik heb 4 dec. al een brief uit Apeldoorn gehad, om mij erop te wijzen dat mijn Range van 9-4-1974 vanaf 1-1-2014 belast wordt. Dit wel onder voorbehoud van goedkeuring door de 1e Kamer der Staten Generaal. Leuke Sinterklaas Zeurprise. Ik hoop dat de 1e Kamer deze gruwelijke maatregel terugdraait. Anders ga ik mijn Range voor 3 maanden schorsen tot ie 40 jaar is. In de tussentijd nog wat deelrestauraties en dan weer lekker op LPG rondtoeren...Vroemmmmmm.Cool

05/12/13

Bert: schorsen rdw

Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik kom er net achter, al lezende op de site van het RDW dat als je de auto geschorst hebt, en je trekt deze schorsing binnen een jaar weer in, en daarna schors je de wagen weer opnieuw, dat je dan een verhoogd tarief moet gaan betalen. Ik lees dat dit 120,- euro is ipv het normale tarief van 24,- euro.

Bovenstaande werkt misschien verwarrend, derhalve maak ik het met een vb wat duidelijker.

Ik, in mijn geval, was van plan mijn 505 diesel, per januari te schorsen en hem dan in de zomer tijdelijk weer aan te melden, dus alleen in de mooie maanden rijden en dan voor 3 maanden netjes mrb te betalen. Hiervoor word ik dus bestraft en moet een 'boete' betalen van 120,-

Ik denk niet dat veel mensen dit weten, ik heb er ook nog niemand van de peugeot-club over horen praten. De meesten zijn hetzelfde van plan als ondergetekende, wagen afmelden en alleen in de zomermaanden rijden/genieten.

Ook dit wordt dus weer extra bemoeilijkt hierdoor.

Wellicht is dit verhaal interessant om op jullie site te melden, ik denk dat menigeen als hij dit leest nog kwaaier wordt, je hobby kwijt en dan ook nog dit??

Vriendelijk groetend,
Bert

Antwoord redactie: Bedankt voor uw allerte opmerking. Dit klopt, ook dit zullen vele niet weten. VrijstellingOldtimer zal overwegen of we dit wellicht in een apparte sectie op onze site gaan vermelden.

 

 

 

05/12/13

Hans: mrb

Vooruitlopend op het besluit van de 1e kamer heb ik vandaag de brief ontvangen van de belastingdienst dat voor mijn auto van 30jr oud gewoon weer wegenbelasting zal moeten worden betaald! Er wordt met geen woord gerept over eventueel uitstel tot 1 maart of de mogelijkhied van het kwartaal tarief.

Hoezo makkelijker kunnen we het niet maken.........

04/12/13

Pedro: Mobiel erfgoed

Zojuist jullie laatste nieuwsbericht gelezen over de 1e Kamer. Er is nog een 4e reden waarom de MRB afschaffing niet door mag gaan. Dat is dat de MRB vrijstelling bedoeld is voor het behoud van mobiel erfgoed en liefst rijdend zodat ook het grote publiek daarvan kan genieten. 

De versobering van de vrijstelling zal er voor zorgen dat mn voertuigen van na 1987 niet meer behouden zullen blijven of op zijn hoogst geschorst in een garage blijven staan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Antwoord redactie: Wat ons betreft niet, echter denkt men daar in Den Haag vooralsnog anders over. In de laatste week tot het besluit halen wij dan ook alles, maar ook echt alles uit de kast om te strijden tegen deze maatregel. Mocht er alsnog slecht nieuws uit komen 16 of 17 december, schakelen we over op plan B.

04/12/13

Abdelilah: Belasting brief

Hallo,

Aller eerst, fantastisch werk wat jullie hebben gedaan en aan het doen zijn. Heel erg bedankt daarvoor!!

Ten tweede wie heeft er nog meer een brief gekregen van de belastingdienst dat hij per 1 januari weer mottorrijtuigenbelasting verschuldigd is? (onder voorbehoud van goedkeuring eerste kamer) Ik heb namelijk gisteren zo een brief gekregen. Waar halen ze het lef vandaan. Eerst lange tijd niks zeggen en de mensen in spanning laten. En dan doodleuk een brief sturen, met niet eens een exuces voor wat er gebeurt is en mogelijk staat te gebeuren!

En in Utrecht staat er op de planning dat ''oude'' dieselauto's en benzineauto's de stad niet eens in mogen. En in Rotterdam staat er op de planning dat ze geen parkeervergunningen meer willen verlengen aan eigenaren met ''oude auto's''

Schandalig waar deze regering naar toe wil met de auto gebruikers. Dadelijk moeten we bijwijze gaan fietsen, omdat de auto te duur word, van Den Haag naar Amsterdam om naar het werk te kunnen. Want de treinen die stellen ook nul tot weinig voor in dit land. 

Mvg,

Abdelilah

04/12/13

Niek Borsboom: brief belastingdienst

De belastingdienst stuurt mij een brief. Daarin staat, dat onder voorbehoud van goedkeuring door de eerste kamer ik per 1 januari 2014 de vrijstelling alleen nog geldt voor motorrijtuigen die veertig jaar of eerder in gebruik zijn genomen.

Ik vind dit arrogant ten op zichte van de eerste kamer.

Ik wil graag een protestbrief naar de belastingdienst sturen. Omdat meer mensen dit mogelijk zouden willen is het misschien handig, dat jullie daar een standaardbrief voor ontwikkelen.

vr.gr.

Niek Borsboom

Toyota HJ60 bj 1983 en daf1300 BJ 1983 (plus drie niet oldtimers)

Antwoord redactie: Op de Facebook pagina stond onlangs een opzet, standaard brief voor bezwaar. Dit was opgesteld door een oldtimerliefhebber. Echter is de Belastingdienst enkel en alleen een uitvoerende partij. Zij hebben deze maatregel niet bedacht maar voeren dit slechts uit. Bezwaar maken bij de Belastingdienst kan maar het zal weinig/geen baat hebben, behalve wat adminstratie werk voor hun natuurlijk. ;-)

04/12/13

Richard: Midden- en West-Europeanen

Er bevinden zich in Nederland meer dan 200.000 geregistreerde Midden- en West-Europeanen, als deze carpoolend naar hier zijn gekomen hebben we het over ongeveer 50.000 voertuigen die geen motorrijtuigenbelasting betalen in Nederland maar gemiddeld genomen wel meer kilometers rijden dan ik in mijn oldtimer met een 1e registratie in nederland.

Jammer, ik denk dat ik van de oprengst voor het 'oud'ijzer een nieuwe fiets moet kopen omdat autorijden, als de regeling inderdaad doorgaat, voor mij helaas onbetaalbaar gaat worden.

 

 

 

 

04/12/13

Anton Tolboom: belasting

Geachte,

Zou het niet handig zijn als ALLE oldtimer bezitters massaal hun auto bij voorbaat zouden schorsen?
Dus nu iedereen de auto schorsen van 01-01-2014 tot 01-01-2015 bv.
Er is dan geen reden meer de regeling doorgang te laten vinden.
Als de regeling niet door gaat kun je de schorsing weer opheffen.
Kost altijd minder dan belasting betalen.

Vriendelijke groet.

04/12/13

Antoine Kromwijk: auto terugbrengen in oude staat

Geachte redactie,

Een oldtimer rijdt op LPG. Als de gelukkige bezitter moet wachten op de uitkomsten van de 1ste kamer, 16-17 december a.s., dan zal er weinig ruimte zijn om de betreffend auto nog terug te brengen in oude staat zodat er van de overgangsmaatregel gebruik gemaakt kan worden. Zoals u aangeeft in een reactie:

Er zit ook een fraaie kanttekening aan de ombouw van LPG voertuigen, d.w.z. het ombouwen naar benzine. Iets wat vele wellicht (nog) niet weten maar wel staat omschreven in het Belastingplan 2014. Wanneer een LPG voertuig omgebouwd wordt naar benzine in 2014, kan niet per direct gebruik worden gemaakt van de overgangsregeling. Als dan komt die auto dan weer met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar in aanmerking voor het overgangsrecht. 

Het is toch een bizarre situatie dat er geen kans gegeven wordt om het voertuig alsnog geschikt te maken om voor de overgangsregeling in aanmerking te komen? Daaruit blijkt maar weer dat het gaat om op een bijzonder ordinaire manier geld binnen te halen. 

Let wel dat in geval mensen hun oldtimer voor een periode van een x-aantal jaren op stal gaan zetten, zij hun voertuig elk jaar moeten schorsen (ook weer kosten) voor verzekering en apk-keuring. De verzuimboete is niet gering.

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie, klopt helemaal. Zeer hoogst waarschijnlijk zijn vele hier niet eens van op de hoogte...

 

 

 

04/12/13

Peter Voortman: belachelijke belasting

Dat is een hele goeie, massaal schorsen, maar dan ook echt massaal ( daar zijn Hollanders n.l. niet zo goed in sorry dat ik het zeg) ik ga nog liever lopen of fietsen dan die dieven in Den Haag spekken, want ze zitten daar alleen maar om hun eigen zakken te vullen.

04/12/13

Timberjack: Ondernemen

Geachte organisatie,

Allereerst ben ik blij dat er veel aandacht aan wordt besteed en ik deel vele meningen omtrent het protest tegen het afschaffen van de vrijstelling. De plannen om een onderneming te starten zou lukken als we de oldtimers nog even konden laten meewerken. Nu wordt de oldtimer een (te) grote kostenpost, heeft ook geen handelswaarde meer en is er zowel links- als rechtsom geen ruimte meer om het dan benodigde te bekostigen. Tenminste niet zonder zelfstandig te kunnen blijven. Dhr. Rutte roept op tot ondernemen en spenderen. Het ondernemen wordt allerminst gemotiveerd en het spenderen wordt al door de overheid gedaan met onze portemonaie. Hoeven we niets voor te doen. Dat is gisteren bevestigd door een (eerste) brief van de belasting. Hierin wordt al bevestigd dat de plannen worden uitgevoerd. Kan dat trouwens al ?! Want ik lees in jullie laatst geschreven stuk dat 13 december de 1ste kamer een beslissing gaat nemen. Hoe kan de belasting mij de brief dan al sturen ?! Is alles dan toch al beklonken ?

Vriendelijke groet

04/12/13

T.J.: Schadeclaim.

Vandaag zo'n blauwe brief van de belastingdienst ontvangen met de mededeling dat ik voor mijn oldtimer vanaf 1 januari 2014 weer belastingplichtig ben. Ik moet dus zorgen dat ik mijn vorig jaar ingebouwde, dus praktisch nieuwe LPG installatie voor die datum heb laten uitbouwen en dan vervolgens nog een afspraak maken bij de RDW voor herkeuring, terwijl het daar dan waarschijnlijk een gekkenhuis is, want ik ben niet de enige. En dat met al die feestdagen voor de deur, terwijl het hele onzalige plan ook nog niet door de Eerste Kamer is. Wat als het uitstel of afstel wordt ? Alles weer inbouwen en opnieuw naar de RDW ? Of dan maar schorsen en daarna evt. meteen weer aanmelden ? Ik moet dus ook nog kosten gaan maken om belasting te mogen betalen. Riekt naar Bananen Republiek. Bedankt volksvertegenwoordigers. Misschien een idee om (collectief) een schadeclaim in te dienen voor de aantoonbare geleden waarvermindering. Immers, de meeste oldtimer bezitters hebben een taxatie rapport in de bureaulade liggen i.v.m. de verzekering. Goed bewaren !!!

M.V.G. en ik wens u allen veel sterkte.

03/12/13

Eduard Pijl: Weekers flauwekul

Onze politici staan niet buiten de werkelijkheid, ze zijn ook stokdoof. Onze kleindenker Weekers houdt stug vast aan zijn plan om de accijnzen wedereom te verhogen. Dit tegen alle adviezen in. Iedereen met gezond verstand weet dat er geen extra opbrengst zal zijn. Accijnsverhoging op diesel en LPG zal uiteindelijk alleen maar negatieve effecten hebben. Het zal onder andere tot gevolg hebben dat onze "grensstreek" erg groot wordt want met dergelijke plannen zal het straks nog de moeite lonen om zelfs vanuit Utrecht naar Duitsland te rijden. Er zijn nogal wat mensen die dat zelfs om principiële redenen doen.

Nog droeviger is dat Weekers weer laat zien niet eens van eigen fouten te leren omdat de laatste accijnsverhoging ook al geen extra opbrengst heeft opgeleverd.

Nederland is een droevig land geworden afgevuld met incompetente beleidsmakers die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Ze zijn wel in staat om het leven nog ingewikkelder te maken dan het al is. Een grote reeks bijtellingstarieven, een wietpas en chaos voor wat betreft de maximum snelheid. Een niet te volgen BPM regeling die sinds het bestaan ook al 25 keer veranderd is. Het houdt niet op.

Deze overheid maakt meer kapot dan ons lief is!

03/12/13

Rene: stand van zaken

Hallo,

Ik ben benieuwd of er al wat vorderingen zijn. Hoe verlopen de gesprekken met de leden van de 1e kamer? En ten slotte wanneer komt dit waanzinnige plan voor de 1e kamer?

Mvg

Rene

Keep up the good work!

Antwoord redactie: 16 en 17 december maakt de Eerste Kamer een besluit over het Belastingplan 2014. VrijstellingOldtimer zal haar leden met enige regelmaat op de hoogte stellen van de laatste stand van zaken.

03/12/13

El Camino: afschaffing oldtimervrijstelling

We weten inmiddels waarom we PVDA (Portemonee van de Ander), Groen Links en D66 in Nederland hebben. Degenen die wel werken in Nederland en van hun zuur verdiende centjes uiteindelijk een hobby autootje hebben kunnen kopen na betaling van inkomstenbelasting, btw, pensioenpremies, ww geld en van alles en nog wat, worden nu nog een keer gepakt! En denk maar niet alleen je oldtimer, maar alles pakken ze af want ze kunnen het niet halen bij degenen die het niet hebben, simpel toch.

Gelukkig is er Wilders en die zal het wel voor ons regelen na de verkiezingen! Cool

03/12/13

Martin: Schorsen

Beste oldtimer liefhebbers,

Vandaag een brief ontvangen van de Blauwe Jongens, belastingdienst.

In de brief staat dat in afwachting op het besluit van de eerste kamer de belasingregeling per 1-1-2014 voor oldtimes gewijzigd wordt.

Er zit voor mij niet anders op dan de wagen per 1-1-2014 te schorsen. De BD loopt geld mis.

Geen accijns meer over aangeschaft goederen voor de auto, geen bijtelling meer, nu zeker minder dan 500 km prive per jaar.

De waarde van mijn oldtimer is nu schroot waarde.

Ik hoop dat meerdere mensen de oldtimer schorsen, deze kosten zijn veel minder dan de MRB.

Mijn wagen een LPG installatie de schoonste branstof voor een oldtimer. Waarom gelijkgesteld met diesel? Lijkt mij discriminatie.

Ik hoop dat jullie deze maatregel kunnen voorkomen.

03/12/13

jack: onvoorstelbaar

hallo,

Ik ben hier niet zo blij mee (net zoals velen).

Mijn vrouw rijdt een taunus station uit 82, ikzelf een taunus sedan ook uit 82, beiden op benzine, wij gebruiken deze auto´s voor dagelijks verkeer en worden nu behoorlijk gepakt! het is al eerder gezegd maar ik doe het toch, dat wij belasting moeten gaan betalen voor het gebruik van onze auto´s kan ik begrijpen, wij rijden er immers dagelijks mee, de auto´s rijden wij wel als liefhebber en niet anders, een auto moet rollen zeg ik altijd maar, wat nu? mag ik dan 3 maanden van het jaar niet rijden? En ook mag de auto niet op de obenbare weg staan, lekker is dat, moeten wij dan twee auto's er bij kopen om op het werk te komen en boodschappen doen? (de dichtstbijzijnde supermarkt ligt hier op 6 km en even naar de stad is 23 km) vervolgens de auto's ergens stallen? tja ook zoiets, geen ruimte! de auto's verkopen? niets meer waard.

Er wordt veel gesproken over oldtimers van verzamelaars en dergelijke maar komt er ook een regeling voor mensen zoals ons? Houd die auto's gewoon op de weg waar ze horen het hele jaar door!!!!!!!

 

03/12/13

wilbert: blauwe envelop

Dag beste mensen,

Hoog tij!!!! De eerste blauwe envelop is geariveerd.......aankondiging betalen wegenbelasting onder voorbehoud wijzigt per 1 januari 2014 de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

Nog 3 enveloppen te gaan, hopelijk zijn alle inspanningen niet voor niets geweest.

Toch wil ik nu al "VrijstellingOldtimer" bedanken voor hun inzet, mooi dat jullie zo'n actie op touw hebben gezet, dit zouden we in Nederland op andere vlakken beter ook eens doen.

En regering wacht en zie wat er met de oldtimers zal gebeuren vanaf 1 jan 2014, de geplande inkomsten zullen jullie bij mij alvast niet kunnen halen!!!

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie en mooie woorden over onze inzet! Wij zullen door strijden!

 

03/12/13

Jean van Vliet: brief ontvangen van belastingdienst...

Ja hoor vandaag lag een brief gedateerd 3 december 2013,centrale administratie belastingdienst,op de mat,ongelovelijk,ik dacht dit gaat toch niet zo snel gebeuren??

Ik citeer:

Geachte heer/mevrouw,

Onder voorbehoud van goedkeuring door de Eerste Kamer van de Staten-Generaal wijzigt per 1 januari 2014 de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.De vrijstelling vanaf dat moment alleen nog voor motorrijtuigen die veertig jaar geleden of eerder voor het eerst in gebruik zijn genomen(datum eerste toelating 1 januari 1974 of eerder).

Wat betekend dit voor u?

U bent eigenaar/houder van het motorrijtuig met het kenteken xx-xx-xx.Dit motorrijtuig is later dan de hiervoor genoemde datum voor het eerst in gebruik genomen.Vanaf 1 januari 2014 is er voor dit motorrijtuig dus weer motorrijtuigenbelasting verschuldigd.

Met ingang van het eerste tijdvak vanaf 1 januari 2014 ontvangt u weer een rekening voor de motorijtuigenbelasting.

Op www.belastingdienst.nl/mrb kunt u zien wat de wijzigingen voor u inhouden.

Meer informatie?Informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u op www.belastingdienst.nl/mrb vinden.Of bel de Belasting Telefoon Auto:0800-0749,bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Hoogachtend de inspecteur,J.F. van de Poll

 

Ik zal deze brief doorgeven aan de nieuwe eigenaar van mijn GMC Vandura op lpg,deze week heb ik hem verkocht en as. vrijdag wordt hij opgehaald.

As. zaterdag ga ik mijn 'nieuwe' bus Chevrolet Van 1986 ophalen met camperkenteken op lpg waar ik ook in de wintermaanden flink mee door blijf rijden á 60 euro wegenbelasting per maand.

Belachelijk dit allemaal.

De Telegraaf heeft in haar krant van vrijdag 1 februari 2002 mijn ingezonden brief geplaatst met foto op pagina 7,toen al was destijds minister Netelenbos bezig met de oldtimerwegenbelasting.

Een kopie van deze mail gaat zodadelijk 11 jaar later weer naar de telegraaf,nu via de computer die ik toen nog niet had,ik had wel nog 11 jaar vrijstelling blijkt nu,maar dit gaat zich niet herhalen vrees ik...,wat een land is dit zeg!

Bah!

 

03/12/13

bobby damman: de brief

Bij een kennis is de brief al op de deur gevallen over de wegenbelasting te betalen...

03/12/13

jan: nederland belastingparadijs voor multinationels

Hallo ik heb een Mercedes G klasse 230 ge op Lpg. Lpg is een erg schone brandstof, maar door deze regering word ik het haasje en ga plusminus 3000 euro per jaar aan belasting betalen.Terwijl multi natinals hier in de watten gelegd worden.Ik wil op roepen op een groot collectief schorsings als protest naar deze regering en de belastingdienst. Eens kijken wat ze willen dan als er niets extra binnenkomt, ze hebben nu al een hele bedrijftak naar de knoppen geholpen en maaken de liefhebber het leven erg zuur.

DIE VAN MIJ WORD IN IEDERGEVAL GESCHORST!!

Wanneer word het het wetsvoorstel in de 1e kamer behandeld, is daar al zicht op. En wat kunnen we doen om het tij nog te keren. Lobbyen en nog eens lobbyen bij de heren politici uit deze 1e kamer!

03/12/13

Bas: 2 December.

Vandaag al belastingbrief ontvangen dat ik 1 Jan. voor mijn Diesel moet gaan betalen .

Geen bericht voor mijn benzine auto ?

Ze gaan er dus al vanuit dat het gewoon door gaat ! ondanks het nog door de eerste kamer moet .

03/12/13

e stefanescu: te laat

Dag, 

Ik heb net een brief van belastingdienst gekrijgen.

"Met ingangvan eerste tijdvak vanaf 1 januari 2014 ontvangt u weer een rekenning voor de motorrijtuigenbelasting"

Dus.... 

Antwoord redactie: In de brieven die wij ingezien hebben staat ook duidelijk vermeld dat het 'Onder voorbehoud van....' is. Oftewel, het is nog niet officieel maar de Belastingdienst stelt onder voobehoud van een kennisgeving aan de oldtimerbezitters. Formeel gezien is het nog niet te laat. De tijd dringt echter... We zullen u en alle andere leden van onze berijdersactie voor vrijstelling oldtimers op de hoogte houden.

03/12/13

Anne-Marie Rosenberg: Vrijstelling oldtimers

En ja hoor, de Belastingdienst stuurt de aankondiging al rond. Binnenkort kunnen we de rekening voor het eerste tijdvak voor de motorrijtuigenbelasting tegemoet zien. Eerste Kamer heeft nog geen besluit genomen toch? Van jullie kant hebben we ook niets meer vernomen, dus wat betreft tasten we in het duister.

Gaan we nu massaal in bezwaar bij de Belastingdienst omdat onze verkregen beschikkingen zomaar niets meer waard zijn? Waar staat dat dat zomaar kan en mag?

Graag reactie!!

Antwoord redactie: Gister is er nog een nieuwsbrief verzonden met de laatste update. VrijstellingOldtimer tracht zoveel als mogelijk haar leden te betrekken bij deze lobby. Wanneer er desondanks toch vragen zijn kunt u zich altijd wenden tot deze reactiepagina of ons e-mail adres: contact@vrijstellingoldtimer.nl. Hierbij tracht VrijstellingOldtimer om zo spoedig mogelijk te antwoorden, echter, i.v.m. de vele reacties en e-mailtjes is dit niet altijd mogelijk. Hopelijk is hier enig begrip voor.

03/12/13

Reinier: Brief belastingdienst

Vandaag, 3 december heb ik net als zovelen een brief van de belastingdienst gekregen. Hierin staat, citaat: Onder voorbehoud van goedkeuring door de eerste kamer van de staten generaal veranderd de vrijstelling motorrijtuigenbelasting ......  Een kolom verder staat dat mijn oldtimer per 1-1-2014 weer belasting is verschuldigd. Dit is volgens mij belasting heffen op een maatregel die nog niet is uitgevoerd, dus waarbij volgens mij de oude nu nog geldende maatregel moet worden aangehouden tot de eerste kamer heeft beslist. Misschien een reden om bezwaar aan te tekenen bij de belastingdienst met het verzoek tot uitstel van betaling tot de eerste kamer over de maatregel heeft beslist en alles wettelijk is vastgelegd?

03/12/13

peter hanzen: belasting brief

Ik heb een brief net  gekregen  dat ik  per 1 januarie moet betaalen !!!! Ik kwam uit op 2020 euro per jaar aleen aan MRB voor een auto van 1980. En er is ook nog eens geen plek om hem te stallenm alles zit vol!

03/12/13

JAN DE LEEUW: VRIJSTELLING

Na jaren en jaren sparen heb ik in 2008 een Airstream motorhome uit 1986 uit de USA geimporteerd, trots als een aap ga ik hiermee op vakantie, zowel korte als lange uitstapjes.

Gezien het feit hij aangedreven wordt door een grote 7,4 lt V8 motor die de nodige energie nodig heeft om dit 11 meter gevaarte met 5 ton in beweging te zetten besloot ik uit kostenoverweging er een LPG installatie onder te bouwen, wat mij veel geld scheelt en ook nog eens beter voor het milieu is .

Als de belastingmaatregel doorgaat is ondanks dat ik dan in een kwarttarief kom het voor mij niet meer te betalen om er mee te kunnen en blijven rijden, immers betaal ik dan met de stand van zaken van heden 360 euro per kwartaal, wetende dat je af en toe een weekend in NL weggaat, dat worden dan wel heeeel duuuuure km's voor mij.

En ombouwen naar benzine om in de overgangsregel te vallen is geen optie , worden de km's nog vele malen duurder en het milieu zal er ook niet blij mee zijn, overheid kijk eens serieus naar deze regel.

Waarom zitten wij in Brussel om zogenaamd als 1 europa te willen handelen als NL steeds afwijkt van de europese regelgeving, immers een oldtimer is in de omringende landen vanaf 30 jaar een oldtimer, NL wil weer anders regelen , dus stap dan ook uit de EU, heb je in ieder geval geen scheve gezichten meer.

 

03/12/13

cees weijers: aankondiging belastingdienst

Vandaag voor 2 oldtimers de aanzegging ontvangen van de belastingdienst dat ingaande per 1 januari 2014, onder voorbehoud van goedkeuring door de 1e kamer der Staten Generaal, het volledige bedrag van de MRB zal worden geheven omdat de vrijstelling vervalt.

Ik heb daarom het kenteken van beide oldtimers per ingang van heden geschorst.

 

 

03/12/13

Versteegen: Het is echt

Het is begonnen, zojuist de brief van de belastingdienst binnen: motorrijtuigenbelasting met ingang van eerste kwartaal 2014!

Ongelofelijk dat dit kan gebeuren!

03/12/13

Caroline: oud campertje 1976 diesel

Wij hebben 6 jaar terug een oude mercedes camper gekocht, omdat een moderne camper onbetaaldbaar is qau wegenbelasting. Maar achteraf gezien hadden we net zo goed een nieuwere kunnen kopen (was toen ook goedkoper in de aanshcaf), want het wordt nu ook onbetaalbaar, Terwijl hij maar 3 weken wordt gebruikt verdeeld over het jaar en we hiervoor €760,- gaan betalen. Waar moet dit heen met deze regering.

Veel succus met de strijd en hopelijk gaan ze inzien dat dit niet redelijk is.

03/12/13

bert: 1e kamer

Hallo,

Waarom blijft het sinds het door de Tweede Kamer is heen gekomen zo stilletjes rond VrijstellingOldtimer? Heeft u de moed nu ook opgegeven. Ik heb begrepen dat 16 december het door de 1e kamer word behandeld. Is het dan nu tijd om alles uit de kast te halen?

Ik zou het jammer vinden als we dan niet tenminste strijdend ten onder gaan..

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie. Niets is echter minder waar. Achter de schermen wordt er volop gewerkt en zullen we zeker de strijd niet opgeven!

03/12/13

Peter: Verwijdere LPG installatie voor 31 december

Goede avond,

Ik heb een Jaguar van eind 1975 op LPG. Zou het de moeite lonen om voor 31 december 2013 de installatie te laten demonteren en te herkeuren om zo in aanmerking te komen voor de overgangsregeling die wellicht wordt doorgevoerd? Ik begreep namelijk dat de ombouw alleen zin heeft voor het volgende kalenderjaar.

Bedankt en groet,
Peter

Antwoord redactie: Klopt, wanneer u in 2014 uw brandstof aanpast naar benzine, kunt u pas in het volgende kalenderjaar gebruik maken van de overgangsregeling. Dit is een fraai addertje onder het gras, wat vele wellicht nog niet weten. U zult echter zelf de keuze moeten maken of het lonend is om een voertuig uit '75 om te bouwen naar benzine. Mocht u nog verdere vragen of onduidelijkheden hebben kunt u altijd contact met ons opnemen. Via de reactie pagina dan wel via de e-mail: contact@vrijstellingoldtimer.nl.

 

 

02/12/13

w.bosgoed: mrb

Hallo

Heer Rutte wil o zo graag bij Europa horen maar niet meegaan in Europese regelgeving.

De ons omringende landen hanteren een leeftijd van 30jr. Europa is toch: Gelijke monikken gelijke kappen. Brussel is toch niet tweeslachtig?

Mijn oldie is sinds vorige week geschorst, meneer F Weekers; GEEN cent dus.

Mensen van de VrijstellingOldtimer nog even er flink tegenaan, alvast hartelijk dank!

02/12/13

Huib Koning: Censuur

Mijn meneing telt kennelijk niet. Ik heb inmiddels 2 reacties ingezonden die niet geplaatst zijn. Waarom, weet ik uiteraard niet. Ik heb, in misschien scherpe maar zeker niet in grove of onbeschofte bewoordingen weergegeven hoe ik over de Haagse kliek en hun optreden tegen oldtimerbezitters denk. Het is mij volkomen onduidelijk waarom dat weggecensureerd wordt of het moet zijn dat alles met de fluwelen handschoen moet worden aangepak.t Dat werkt m.i. alleen maar op de lachspieren van de regenten en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.......... Nogal ontmoedigend. Dit is dan ook de laatste inzending die ik doe.

Antwoord redactie: Bedankt voor uw reactie. Naar alle waarschijnlijkheid is er dan toch wat mis gegaan. Dan wel bij u als bij ons? Vrijwel alle reacties worden geplaatst, alleen wanneer er bedreigende, aantstootgevende teksten in staan kunnen deze worden verwijderd. Er staat me echter niets bekend over uw reacties en ik kan ook niets vinden in de database? Mocht u alsnog uw reactie willen delen kan dat via de reactiepagina OF door ons te e-mailen op het volgende e-mail adres: contact@vrijstellingoldtimer.nl. Excuses voor het ongemak.

02/12/13

matthijs: wanneer

Hallo

Graag hoor ik van jullie wanneer het definitief ook door de eerste kamer is. Je zit toch met stalling etc

Alvast bedankt voor de reactie

Antwoord redactie: Op 16 en 17 december wordt het Belastingplan 2014 plenair in de Eerste Kamer behandeld. Tevens zullen we iedereen op de hoogte houden middels onze nieuwsbrieven en website.

02/12/13

Fred: ANWB

Beste ANWB,

Dag, ik ben lid sinds 1979. In de Kampioen las ik een paar drama-verhalen over oldtimerbezitters. Ik ben zelf ook oldtimerbezitter, een 6 cilinder diesel ook nog, dus voortaan volle pond 1487 euro per jaar gaan betalen. Tot mijn verbazing heeft de ANWB getekend voor de discriminerende overgangsregeling, die betaald gaat worden door diesel en lpg rijders.. Het was dit of niks is het argument, maar je gaat toch niet akkoord met een belachelijke regeling ? Hier heeft niemand wat aan. Mijn auto moet dus weg, op 21 nov ging de tweede kamer om partijpolitieke redenen akkoord, ook mensen die liever een belachelijke regeling hebben dan niks. Ik kan er met mijn pet niet bij. Op 19 dec hoop ik dat er nog intelligente mensen in de eerste kamer zitten om van deze dwaasheid af te zien. Ik heb er weinig hoop meer op. Auto moet weg, en wat moet ik dan nog met een ANWB-lidmaatschap ? Voor 15 nov had ik op moeten zeggen, ook zo iets, weer een belachelijke regeling, overal kan je na een jaar lidmaatschap met een maand opzegtermijn opzeggen. Ik kan dus niet voor 19 dec opzeggen, maar als ik per 1 januari wegenbelasting moet gaan betalen, heb ik geen geld meer voor de ANWB. Wat nu ? Dan stel ik voor dat de ANWB mijn oldtimer krijgt, die is nu nog ongeveer net zoveel waard als een jaar lidmaatschap. U moet 'm wel zelf komen halen.

Of ik stel u voor dat de gehele juridische afdeling van de ANWB contact opneemt met de stichting autobelangen, en samen alles uit de kast gaat halen om de regeling op 19 dec in de eerste kamer te laten stranden. Mocht dit niet lukken dan gaan we samen rechtszaken voeren tot aan het Europesche hof.

De raad van state had nogal wat bezwaren, dus juridisch moet er nog wel eea mogelijk zijn, maar dat weten uw juristen beter dan ik.

Ik reken op de ANWB, het kan toch niet zo zijn dat ik door pech en willekeur niet verder kan rijden. Door mijn lidmaatschap dacht ik dat de ANWB mij weer op weg op zou helpen. Ik heb nooit veel gebruik gemaakt van uw services, maar nu doe ik een dringend beroep.

Met vriendelijke groet,

02/12/13

Michael: Odtimerregeling

Ten eerste wil ik Wouter bedanken voor de inzet.

Wat ik me afvraag van deze regering of ze wel weten wat ze allemaal doen. In alle landen probeert de regering de eigen bevolking te beschermen. (zie Duitsland wil tol heffen, Frankrijk hoge tol, Spanje even de snelweg op kost snel 7 euro nog wat . Hier in Nederland probeert men eigen bevolking uit te melken.

Zie wegenbelasting normale auto, wegenbelasting oldtimer en wegenbelasting schone auto (die eerst vrij was). Het lijkt wel dat ze mensen alles proberen af te nemen.

Zie ook BPM voor invoer van auto's uit Europa. Niemand in EU betaald BPM, alleen wij Nederlandse burgers. Na jaren van tegenstribbelen schaft men de BPM af en komt de roeteuitstoot naar voren. Vraag me niet hoe ze aan bedragen komen, waarschijnlijk hebben ze gewoon gekeken wat ze mislopen. Nu betaal je in meeste gevallen nog meer dan volgens de oude regel. Waarom haal ik deze onderwerp naar voren. Het is gewoon erg dat men duidelijk ziet dat het de regering niet om milieu gaat , maar om alleen geld. en om ons uit te kleden.

Dus de Nederlandse burgers worden voor alles wat ze doen genept en dan wordt ook nog eens de hobby afgenomen.

Wij laten het ook helemaal gebeuren waar ze in andere landen zie bv parijs alles blokkeren. Dat kost de land veel meer. Wij gaan het nus even anders om doen. Wij kleden de regering uit. Niet letterlijk, want de premier in z'n blootje wil je toch niet zien.

Ik vraag me ook af waar het geld blijft die overal op geiind wordt. Benzineprijs een van de duurste, wegenbelasting ook, BPM (miljoenen), nu dan nog de regel van oldtimer (die alleen geld gaat kosten).

Wat dacht je van alle hobbiesten met buitenlandse kenteken die hier rondrijden, die betalen helemaal niks. Dat zijn er misschoien meer dan de groep oldtimers, zo niet dan worden het er wel meer in de toekomst.

02/12/13

Hennie Jacobs: Belasting

Wat ik wil vragen is als de wet ingaat op 1 januari moet de gasinstallatie er dan ook op 1 januari uitgebouwd zijn en terug gekeurd zijn op benzine ??

Als de eerste kamer dit net voor kerstmis wegstemt is het toch nog een hele klus om dit voor een 1 januari te fixen

Ik zelf heb een MB 500 SEL op gas uit 1982. Rijd 2000 km per jaar belasting is 190 euri per maand dus meer dan 1 euri per km.

02/12/13

John Erich: Schorsen

Vraag:

Als ik (als de nieuwe wet door mocht gaan) met mijn camper alleen de maanden mei t/m september gebruik maak van de weg, dan zou ik vanaf 1 oktober tot 1 mei kunnen schorsen. (Kosten 24 euro). Als 1 januari deze wet zou ingaan schors ik onmiddellijk het voertuig, maar dan hef ik deze dus weer op op 1 mei. Als ik echter op 1 oktober weer schors kost het volgens mij ineens 120 euro, omdat dit binnen een jaar na de eerste schorsing valt. Dus eigenlijk ben ik al te laat! Klopt dit?

Antwoord redactie: Voor voertuigen ouder dan 15 jaar geld bovenstaande regeling niet. Zie website van de RDW: ***www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx.

02/12/13

Geert: Jammer, maar helaas

Aanstaande dinsdag gaat de lpg installatie uit mijn Chevrolet Caprice gehaald worden en nog om laten keuren bij de RDW (overigens onzin dat bedrijven wel inbouw mogen keuren, maar geen uitbouw)

En hoewel 300gdhobby, misschien gelijk heeft wat betreft dat de belasting ieder jaar weer hoger wordt, heb ik geen zin om dit af te wachten door het er niet uit te laten halen.

Ik heb erover gedacht, niet dat het veel zin heeft, maar goed, het volgende kwam tot mij;

De regering wil omstreeks 150 miljoen ophalen, ezijn 300000 oldtimers van voor 1985 in nederland.
500 euro per auto, per jaar, ongeacht brandstof.

500 x 300000 = 150000000

Dan zijn we volgens mij klaar, maar goed, ik kies voor volgend jaar maar eieren voor mijn geld, heb een kleine onderweg en die paar honderd euro per maand kan ik elders beter besteden dan aan de roverheid.

Alle auto's die hierna de leeftijd van 25 jaar bereiken betalen ook 500 euro inclusief brandstoftoeslag, lijkt me niks mis mee.

Ik raad iedereen met klem aan, die op gas rijdt en de mogelijkheid heeft te schorsen, dit te doen voor 2014, omdat de blauwebrievenboeven, per boekjaar kijken en niet per periode.

Dus voor iedereen die die mogelijkheid niet heeft zal het uitbouwen en omkeuren worden.

Ik vraag me af of Franske Weekdier hier ook eens op kijkt hoe iedereen zich stukbijt op zijn nutteloze hersenscheten die hij beleid noemt.

Dalijk gebruikt hij nog een idee van iemand hier en gaat zelf met de eer strijken, het zal immers niet de eerste keer zijn dat hij zich slecht laat informeren of nalatig is.

Iedereen veel succes met wat ze dan ook van plan zijn, mijn besluit staat vast en 2015 zien we dan wel weer.

Iedereen van het team van vrijstellingoldtimer hartelijk bedankt voor de inzet en misschien dat er voor alle anderen nog wel iets te winnen valt.

p.s.

Als ik er nog achterkom waar Franske Weekdier woont stuur ik de foto's nog wel op hoe ik zijn tuin omploeg met een caprice op BENZINE.

01/12/13

André: Schorsen die oldtimer!!

Beste Oldtimervrienden,

Ben erg benieuwd hoe de eerste Kamer gaat reageren op de inhoudelijke bezwaren. Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in maar wil ook de moed niet opgeven. Het lijkt me duidelijk dat de milieu-effecten verwaarloosbaar zijn en de voorgestelde "bezuiniging" slaat kant nog wal, het kost tot nu toe alleen maar geld (maar ja...van wie he...).

Ook ik voel me als gewoon nederlands klootjesvolkmannetje (want zo worden we gewoon behandeld) zwaar gedupeerd in mijn hobbyplezier en portemonnee en kan me net als veel andere G-klasse hobby rijders geen kleine 3000 euro aan wegenbelasting permiteren. Dus dat wordt ook voor mij vooalsnog schorsen per 1 januari 2014, nu nog een betaalbare stalling....

Ook mijn G is als alles zoals gepland is doorgaat, zeker 5000 euro in waarde gezakt. Vraag me af op wie we dit kunnen verhalen.Met alle andere bezuinigen en vooral kostenverhogingen is ook bij dit klootjesvolkmannetje de maat vol en de rek eruit.

Ik wens Wouter en zijn team heel veel succes de komende weken! ( en hoop dat hiermee de blauwe envelop niet door de bus gaat vallen natuurlijk)

Mochten we net als een paar weken geleden weer mails moeten versturen naar kamerleden dan wel anders in actie komen. Ik werk er graag aan mee!

Antwoord redactie: Dank voor uw reactie en steun. Mochten we steun van u en al onze andere leden nodig hebben zullen we hier tijdig een berichtgeving over sturen. Vooralsnog vragen we iedereen geduld te hebben en af te wachten, zodat onze lobby geen schade kan oplopen.

 

01/12/13

Hans de Haan: wanneer uitsluitsel?

Mijn auto is ook een diesel , Peugeot P4 , ivm de stalling waar de auto wel naar toe moet ,vraag ik mij af wanneer we enig uitsluitsel kunnen verwachten dat het doorgaat zoals het kabinet dit heeft gepland of dat er uitstel dan wel afstel komt.

Mocht ik bv volgende week al horen dat het helaas voor ons pech is dan stal ik de auto niet , maar gaat de Peugeot direkt in de verkoop.tien jaar lang nog 2250 euro's/jaar betalen voor 2000 km op jaar basis is geen optie en ik hoopte nu nog te genieten van mijn hobby ,10 jaar wegzetten kan wel ,ik ben dan in in de zeventig en moet maar hopen dat ik dan nog gezond ben .

De manier waarop het nu gaat getuigd alleen maar van een hele slechte manier van regeren.

Als ik vroeger zo zou gewerkt hebben op zee dan had ik dat niet lang vol gehouden.

Succes met de actie die jullie namens ons voeren.

Hans de Haan

Antwoord redactie: Op 16 en 17 december wordt het Belastingplan 2014 plenair in de Eerste Kamer behandeld. Pas dan zal concreet duidelijk zijn of de wetswijziging wèl door gaat.

 

01/12/13

Peter: diefstal overheid

Ik verbaas mij altijd over het feit, dat de Nederlanders altijd als een mak schaap naar de slachtbank gaan, in Frankrijk pluren ze de tomaten en vis op straat, en blokkeren snelwegen.

Als hier het volk een keer in opstand komt, hebben we zeker meteen een Burgeroorlog?

Wat een walgelijk intituut is de "Regering" in Nederland inmiddels!!!!!!

30/11/13